Monday, May 26, 2014

השפעתם המיטיבה של מבחנים



השפעתם המיטיבה של מבחנים

תוך כדי עבודה על החלק הששי בסדרת המצגות, שיעסוק בזיכרון לטווח ארוך, נתקלתי במאמר הישים והקצר הבא:

Roediger, H. L. III  and Butler, A. C. . The critical role of retrieval practice in long-term retention. Trends in Cognitive Sciences, January 2011, Vol. 15, No. 1. http://lrc.cornell.edu/events/Papers_13/Haarman5.pdf


הנה כמה מסרים עיקריים מהמאמר:

אנחנו רגילים לחשוב על למידה כמשהו שמתבצע באמצעות הרצאות, קריאה, קבוצות למידה, עבודות, שיעורי בית וכו'.  אנחנו רגילים לחשוב על מבחנים כאמצעי למדידה של מה שנלמד.

אבל תירגול בשליפה, כפי שנעשה במהלך מבחן, לעתים קרובות מוביל ללמידה טובה יותר של החומר ולשמירה שלו בזיכרון לזמן רב יותר מאשר תהליך הלמידה השגרתי.  

מעבר לכך, שליפת מידע מהזיכרון מועילה לשמירתו יותר מאשר למידה חוזרת של אותו מידע.
 
כדי להגיע להשפעה מיטבית על שמירת המידע בזיכרון, מוטב לשלוף את המידע מספר פעמים, ובהפרשי זמן בין פעם לפעם (לא בזו אחר זו). 

(ואוסיף: רצוי לשלוף אותו בכל פעם בדרך קצת שונה).

חשוב לתת משוב על טעויות בשליפת החומר משום שהמשוב מהווה הזדמנות ללמידה (לכן חשוב שמורה יכתוב תיקונים על המבחן ולא יסתפק בלכתוב רק את הניקוד שהילד קיבל על השאלה).

תירגול בשליפה של מידע מהזיכרון עוזר גם לשלוף אותו בהקשרים שונים מאלה בהם הוא נלמד.

למה כל זה קורה?

שליפת מידע מהזיכרון מובילה להרחבה של עקבות הזיכרון ו/או ליצירה של נתיבי שליפה נוספים, שמגבירים את הסיכוי שהמידע ישלף שנית בעתיד באופן מוצלח. 

השליפה דורשת מאמץ שמעיד על כך שבמהלך השליפה מתבצע תהליך של עיבוד מחדש של עקבות הזיכרון.  

ככל שמושקע מאמץ רב יותר בשליפת המידע, כך מתבצע עיבוד מחדש רב יותר. 

ככל שהמאמץ הנדרש לשליפה קטן יותר, כלומר, ככל שהמידע נגיש יותר לשליפה, כך ההשפעה המיטיבה של השליפה על חיזוק עקבות הזיכרון היא קטנה יותר.

No comments:

Post a Comment