זהו "טיפ" ראשון מסדרה של "עצות" שגובשו בצוות
הפיתוח בדיאגנוסטיקה של שפ"ח ירושלים, שמשקפות את ה"אני מאמין"
שלנו בנושא דיאגנוסטיקה. חברי צוות
הפיתוח: רות אומן שקד, ריטה באומגרטן, חנה ברימר, אורי דאר, אתי דניאל סימון, דליה
זית, עינת כהן רחמן, מישל ליסס טופז, בטי
נצר, סמדר ספיר יוגב, ענאן סרור, נאדין
קפלן ועדינה שכנוביץ.
נסו להבין את
הסיפור של הילד, המשפחה ובית הספר, ונסחו שאלת אבחון ספציפית וברורה.
בירור הפניה
והאינטייק הם הזדמנויות לבצע תהליך התערבותי/טיפולי. עצם העלאת השאלות היא התערבות. לבית הספר,
להורים ולילד יש תאוריה שכל אחד מהם בנה, שמסבירה את מקור קשייו של הילד. חשוב להכיר את התאוריות הללו ולקחת אותן בחשבון
בראיה הכוללת של המקרה. בירור הפניה
והאינטייק הם הזדמנויות להבין ולחשוב ביחד עם בית הספר את הסיפור של בית הספר על
הילד, על המערכת הבית ספרית ועל מקומו של הילד בה. כחלק מהסיפור של בית הספר מומלץ להבין, בהתאמה
למודל RTI,
את ההתערבויות שבית הספר עשה עם הילד ואת תגובות הילד להתערבויות הללו. בירור הפניה והאינטייק הן הזדמנויות להבין
ולחשוב ביחד עם ההורים את הסיפור של ההורים על הילד על רקע ההסטוריה ההתפתחותית
שלו ושלהם איתו, על המערכת המשפחתית ועל מקומו של הילד בה. אלה הזדמנויות להבין ולחשוב ביחד עם הילד את
הסיפור שלו על עצמו, ואת הדרך בה הוא תופס את מערכת בית הספר ואת משפחתו ומקומו
בהן. בירור הפניה והאינטייק הן הזדמנויות
לאסוף מידע מגורמים נוספים (פארא רפואיים, רפואיים) ולשלול קשיים בראיה ובשמיעה של
הילד.
במידה ובתום תהליך
בירור הפניה החלטתם ביחד עם המשפחה והצוות, שההתערבות המתאימה היא הערכה
פסיכולוגית, נסו לנסח ביחד עם המשפחה, הילד והצוות את שאלת או שאלות האבחון. נסו לנסח שאלה או שאלות ספציפיות. שאלות כאלה יסייעו לכם למקד את תהליך ההערכה
ולתכנן אותה כך שתשיב על שאלת האבחון, ולהימנע מלעבוד כ"טייס
אוטומטי". שאלו את עצמכם: מה יכול
להפתיע אותי אם אגלה?
No comments:
Post a Comment