סיווג CHC למבחן WISC4
לאחרונה התבשרנו על כך שאגף פסיכולוגיה בשפ"י אישר את השימוש במבחן WISC4 למגזר הערבי (ולמגזר זה בלבד).
להלן סיווג מבחן WISC4 על פי יכולות ה- CHC.
הסיווג נערך על פי הגירסה האמריקנית של המבחן, ובהתאם למקורות הבאים:
Flanagan, Dawn p.,
Ortiz, Samuel O. and Alfonso, Vincent C. Essentials of cross battery
assessment. Second edition, 2007, Wiley and sons
Flanagan, Ortiz, and Alfonso (2013).
Essentials of Cross-Battery Assessment, 3rd edition. Hoboken, NJ: Wiley. In:
Vincent C. Alfonso and Dawn P. Flanagan. Cross-Battery Assessment for
Intervention in Referrals for Suspected SLD.
(slides 51-53) http://www.nasponline.org/conventions/2013/handouts/ms/nasp2013.pdf
ניתן ורצוי לגלוש למקור השני
באמצעות הקישור המצורף. המידע נמצא
בשקופיות 51-53.
ההגדרות ליכולות הרחבות והצרות מופיעות בין השאר במקור זה:
McGrew, K. S. APPLIED
PSYCHOMETRICS 101.
#12: CHC Narrow Ability Assessment with the WJ
III Battery. http://www.iapsych.com/iapap101/iapap10112.pdf
שימו לב, היכולות אחסון ושליפה לטווח ארוך ועיבוד שמיעתי אינן נמדדות במבחן זה.
יכולת רחבה
|
הגדרה
|
יכולת צרה
|
הגדרה
|
מבחן
|
יכולת פלואידית
|
שליטה מכוונת וגמישה בקשב כדי לפתור בעיות
חדשות שלא ניתן לבצען באמצעות הסתמכות על הרגלי למידה, סכמות ותסריטים קודמים.
|
אינדוקציה
|
היכולת לצפות בתופעה ולגלות את העקרונות או את
הכללים העומדים בבסיסה והקובעים את התנהגותה.
|
מטריצות
|
מושגים חזותיים
|
||||
צד שווה
|
||||
היסק מילולי
|
||||
חשיבה כמותית
|
היכולת לחשוב באמצעות אינדוקציה או דדוקציה על
מספרים, יחסים מתמטים ופעולות מתמטיות.
|
חשבון
|
||
זיכרון לטווח קצר
|
היכולת לקודד, לשמר ולבצע מניפולציה במידע
שנמצא במודעות המיידית.
|
טווח זיכרון
|
היכולת לקודד מידע, לשמור אותו בזיכרון הראשוני
ולהפיק אותו מחדש באופן מיידי, בסדר הצגתו.
|
זכירת ספרות
|
זיכרון עבודה
|
היכולת לכוון את מוקד הקשב לביצוע מניפולציות,
שילובים ושינויים פשוטים יחסית במידע שנמצא בזיכרון הראשוני, בעודנו חוסמים
גירויים מסיחים ועוסקים בחיפוש מידע בזיכרון השניוני (הזיכרון לטווח ארוך).
|
סדרת אותיות
- מספרים
|
||
זכירת ספרות
|
||||
חשבון
|
||||
אינדקס זיכרון עבודה
|
||||
מהירות עיבוד
|
היכולת לבצע משימות קוגניטיביות פשוטות וחוזרות
על עצמן במהירות ובשטף.
|
מהירות תפיסה
|
המהירות שבה ניתן להשוות בין גירויים חזותיים כדי
למצוא דמיון או שוני ביניהם.
|
איתור סימנים
|
פסילה
|
||||
קצב ביצוע במבחנים
|
המהירות והשטף בעזרתם ניתן להשלים מבחנים
קוגניטיבים פשוטים.
|
קידוד
|
||
ידע מגובש
|
רוחב ועומק הידע והכישורים המוערכים על ידי
התרבות בה האדם חי.
|
ידע לקסיקלי
|
ידע על הגדרות מלים והמושגים העומדים בבסיסן.
|
אוצר מלים
|
צד שווה
|
||||
היסק מילולי
|
||||
ידע כללי
|
רוחב ועומק הידע הנחשב לחיוני, פרקטי או בעל
ערך, כזה שכל אדם שחי בתרבות צריך להכיר.
|
הבנה
|
||
ידיעות כלליות
|
||||
השלמת תמונות
|
||||
התפתחות שפה
|
הבנה כללית של שפה מדוברת ברמת מלים, ביטויים ומשפטים.
|
אינדקס הבנה מילולית
|
||
עיבוד חזותי מרחבי
|
היכולת
ליצור, לאחסן, לשלוף ולשנות דימויים חזותיים.
היכולת להשתמש בדימויים מנטליים (בד"כ בשילוב עם דימויים ממשיים,
נתפסים) כדי לפתור בעיות.
|
ויזואליזציה
|
היכולת לתפוס דפוסים/דגמים מורכבים ולדמות
באופן מנטלי , בעיני רוחנו, כיצד הם ייראו כאשר משנים אותם (למשל, מסובבים אותם,
משנים את גדלם, מסתירים אותם חלקית וכו').
|
קוביות
|
גמישות ביצירת גשטלט
|
היכולת לזהות צורה או דפוס חזותי המוטמעים או
מוסתרים בתוך דפוס חזותי מורכב ומסיח, כאשר אנו יודעים מראש מהו הדגם אותו עלינו
לזהות.
|
השלמת תמונות
|
תודה רבה
ReplyDeleteמאוד מרחיב את הידע ומבהיר את הדברים.
העברתי כבר לא מעט אבחונים....
יהודה גל