CHC, XBA – מהם ומה ההבדל ביניהם?
CHC, XBA - מה הם?
האם הם היינו הך? האם יש הבדל
ביניהם?
CHC הם ראשי תיבות של תיאוריה על מבנה המשכל הקרויה
על שם שלושת מחבריה –CATTELL, HORN, CARROLL.
מבנה
המשכל על פי CHC התקבל באמצעות ניתוחי
גורמים שבוצעו על מאות מבחנים שבדקו תפקודים קוגניטיבים שונים. ניתוחי הגורמים הובילו למבנה בעל שלוש
שכבות: בשכבה העליונה ה – g, רמת המשכל הכללית. בשכבה האמצעית 16 יכולות קוגניטיביות רחבות
המרכיבות את ה – g (באופן מעשי מקובל לבדוק שבע
מהן: יכולת פלואידית, ידע מגובש, מהירות
עיבוד, זיכרון לטווח קצר, אחסון ושליפה לטווח ארוך, עיבוד חזותי ועיבוד שמיעתי), ובשכבה התחתונה עשרות יכולות צרות המרכיבות את
היכולות הרחבות. תת המבחנים במבחני המשכל
בודקים את היכולות הצרות, ובאמצעות מקבצים של תת מבחנים אלה ניתן לבדוק את היכולות
הרחבות.
XBA הם ראשי תיבות של שיטה באמצעותה ניתן ליישם את
תאורית ה – CHC. XBA= CROSS BATTERY
ASSESSMENT
= הערכה "חוצה" בטריות (בטריה
=מערכת מבחנים, ובעברית "סוללה")= הערכה "לרוחב" הבטריות = הערכה בה משתמשים במבחנים השייכים ליותר מסוללת מבחנים אחת
(למשל, הערכה בה משתמשים בתת מבחנים השייכים ליותר ממבחן משכל אחד). כדי לעבוד על
פי תיאורית CHC, לא תמיד חייבים "לחצות"
בטריות. כאשר נעבוד עם מבחן הוודקוק
ג'ונסון, מבחן המשכל החדש שיכנס לשימוש בישראל בקרוב, לא נצטרך לבצע XBA מכיוון שמבחן הוודקוק ג'ונסון עצמו בודק את שבע
היכולות הקוגניטיביות הרחבות המצוינות למעלה.
מרבית
מבחני המשכל אינם בודקים שבע יכולות רחבות, אלא ארבע או חמש מהן. כדי להשלים את היכולות החסרות, אנחנו
"חוצים" סוללות או "מרחיבים" את הבדיקה באמצעות שימוש במבחנים
ממבחני משכל נוספים או ממבחנים קוגניטיביים נוספים. למשל, כאשר אנו עובדים עם מבחן WISCR95, אנו יכולים לבדוק ארבע יכולות
קוגניטיביות רחבות: ידע מגובש (באמצעות ידיעות
כלליות, צד שווה, אוצר מלים והבנה), זיכרון לטווח קצר (באמצעות חשבון וזכירת ספרות), יכולת פלואידית (באמצעות צד
שווה וחשבון) ועיבוד חזותי (באמצעות השלמת תמונות, סדירת
תמונות, סידור קוביות והרכבת עצמים). יש
לנו גם מבחן אחד הבודק מהירות
עיבוד (קידוד), אולם כדי לבדוק יכולת רחבה בצורה מספקת, אנחנו צריכים לבדוק
אותה באמצעות שני מבחנים
לפחות, כך שאין לנו מדד טוב של מהירות עיבוד במבחן WISCR95.
אנחנו לא יכולים לבדוק באמצעות מבחן WISCR95 את היכולות אחסון ושליפה לטווח ארוך
ועיבוד שמיעתי. כדי לבדוק אותן,
וכדי להשלים את הבדיקה של מהירות העיבוד, נבצע XBA , כלומר נשתמש במבחנים נוספים שאנו
יודעים שהם בודקים את היכולות הללו. כדי
להשלים את בדיקת מהירות העיבוד, נוכל להוסיף, למשל, את מבחן CANCELLING.
כדי לבדוק את האחסון והשליפה לטווח ארוך נוכל להשתמש במבחן REY AVLT ובמבחנים שיום מהיר ושטף סמנטי מתוך מבחן
המסלו"ל. כדי לבדוק את העיבוד
השמיעתי נוכל להשתמש במבחן הפרדה פונמית מתוך מבחן מסלו"ל ובמבחן מיזוג פונמי
מתוך בטרית א – ת. אני ממליצה להרחיב גם
את בדיקת היכולת הפלואידית באמצעות מבחן אנלוגיות צורניות מתוך מבחן הקאופמן.
איך אנחנו יודעים אילו מבחנים בודקים אילו
יכולות קוגניטיביות? באמצעות הספרות המקצועית. כך יצרנו "קטלוג" המסווג את המבחנים בהם
אנו מרבים להשתמש ליכולות הקוגניטיביות השונות.
אם הנכם מעוניינים בקטלוג זה, כתבו לי מייל
ואוכל
לשלוח אותו לשפ"ח בו אתם עובדים.
No comments:
Post a Comment