Monday, December 29, 2014

משכל מנבא הישגים אקדמים – אך לא להיפך


Are cognitive and academic achievement one and the same gAn exploration on the WoodcockJohnson and Kaufman tests.
Scott Barry Kaufman, Matthew R. Reynolds  , Xin Liu  , Alan S. Kaufman  , Kevin S. McGrew   Intelligence (2012)



בפוסט קודם כתבתי, שלציון ה – IQ יש מתאם של 0.4-0.7 עם ציונים במקצועות שונים בבית הספר.  רמת הציונים בבית הספר מושפעת מגורמים נוספים מעבר למשכל (גורמי אישיות, הוראה, סביבה בית ספרית, משפחה וכו'). 

מסתבר, שכאשר בודקים את המתאמים בין g קוגניטיבי (רמת המשכל הכללית, אותה אנו אומדים באמצעות ציון ה – IQ) לבין ""g של הישגים (ציונים במבחנים הבודקים בעיקר קריאה, כתיבה וחשבון עם נורמות ארציות) – המתאמים גבוהים יותר.

לחלק ממבחני המשכל המתקדמים (וכסלר, קאופמן וודקוק ג'ונסון) יש, בנוסף לערכת המבחנים הקוגניטיבים, ערכה של מבחני הישגים, הבודקת בעיקר קריאה, כתיבה וחשבון. 

במחקר הנוכחי בדקו מתאמים בין ציוני הילדים במדגם הארצי האמריקני של מבחן KABC2 (מבחן קאופמן 2 הקוגניטיבי) ומבחן KTEA2 (בטרית מבחני ההישגים של קאופמן 2), וכן את המתאמים בין ציוני הילדים במדגם הארצי האמריקני של מבחן WJ3COG (מבחן הוודקוק ג'ונסון3 הקוגניטיבי) ומבחן WJ3ACH (בטרית מבחני ההישגים של מבחן הוודקוק ג'ונסון3). 

נמצא, שהמתאם הממוצע מעבר לגילאים (גילאי 4-19) בין הציונים בבטרית המבחנים הקוגניטיבים של הקאופמן לבין הציונים בבטרית מבחני ההישגים של הקאופמן היה 0.86!

המתאם הממוצע מעבר לגילאים בין הציונים בבטרית המבחנים הקוגניטיבים של הוודקוק לבין הציונים בבטרית מבחני ההישגים של הוודקוק היה 0.8!

 מה משמעות הדבר?

מבחני משכל הם מדד טוב ביותר לניבוי הישגים אקדמים.  אחד מחוקרי המשכל המובילים בעולם, DEARY, מצא, שהמתאם בין g   שנאמד בגיל 11 לבין הישגים במבחנים ארציים ב – 25 תחומים אקדמים שנמדדו בגיל 16 היה 0.81. 

אבל לא בטוח שההיפך גם נכון:  במחקר שנערך עם תלמידי חינוך מיוחד, נמצא שמשכל נוכחי מנבא הישגים עתידיים, בעוד שהישגים נוכחיים לא מנבאים משכל עתידי.  הישגים נוכחיים יכולים לשקף העדר מוטיוציה, העדר הזדמנות ללמידה, הוראה לקויה, לקות למידה (שמורידה מאד את ההישגים אבל פוגעת רק במיעוט מהיכולות הקוגניטיביות). 

המתאם הגבוה בין מבחני המשכל למבחני ההישגים הוא גם תוצאה של תהליך מעגלי ושל השפעות הדדיות:  הכישורים הקוגניטיבים משפיעים על הלמידה, ותהליך הלמידה בבית הספר משפר תהליכים קוגניטיבים.   


No comments:

Post a Comment