תאורית CHC דור 2.5
מצגת אילמת מאת מקגרו ושניידר.
כדאי לצפות!
מצגת בת חמש דקות המכילה גראפיקה מרהיבה, מציגה חידושים בתאורית CHC, שיוצגו בהרחבה בפרק שכותבים שניידר ומקגרו למהדורה החדשה של הספר
CONTEMPORARY INTELLECTUAL ASSESSMENT.
מהם עיקרי החידושים?
א. היכולת הרחבה זיכרון לטווח קצר נקראת עתה
"זיכרון עבודה" והדגש בה מושם על זיכרון העבודה (ופחות על טווח הזיכרון),
וכן על שליטה בקשב וחסימת הסחות.
ב. היכולת הרחבה אחסון
ושליפה לטווח ארוך פוצלה לשתי יכולות הביניים שלה: יעילות למידה ושטף בשליפה. כל אחת מיכולות
הביניים היא עתה יכולת רחבה בזכות עצמה.
יעילות
למידה היא היכולת ללמוד, לאחסן ולגבש מידע חדש לתקופות זמן של דקות, שעות,
ימים ושנים. לכאן שייכים מבחני שליפה חפשית (למשל, מבחני הריי), מבחני זכירת
סיפורים ומבחני זכירה אסוציאטיבית (הילד לומד לקשור בין שני גירויים, למשל בין גירוי
שמיעתי לחזותי, ולאחר מכן מקבל את אחד הגירויים וצריך לשלוף מזכרונו את הגירוי
השני הקשור אליו. במבחן הוודקוק יהיה לנו מבחן
שבודק זכירה אסוציאטיבית).
שטף
בשליפה הוא הקצב והשטף שבו אנשים יכולים לגשת לידע שאוחסן בזיכרון לטווח
ארוך. מבחני שיום מהיר ומבחני שטף מילולי
ופונמי בודקים יכולת זו.
במצגת תראו גם כמה הצעות של שניידר ומקגרו לקיבוץ היכולות הקוגניטיביות
במספר אופנים, למשל לפי מודל של עיבוד מידע (תאוריה קוגניטיבית, הסתכלות על תהליך
העיבוד שעובר הגירוי), או לפי תחומי תפקוד.
הנה קישור נוסף למצגת:
No comments:
Post a Comment