How the
Brain Learns to Read - Prof. Stanislas Dehaene https://www.youtube.com/watch?v=25GI3-kiLdo
בפוסט קודם הצגתי מודל לקריאת מלים בודדות שמפותח (בין השאר) על ידי
פרידמן וגביעון. בהרצאה זו מדבר פרופ' סטניסלאס
דהאן Stanislas Dehaene על ההיבט המוחי של מודלים כדוגמת מודל זה, ומוסיף כמה דברים מעניינים
על קריאה. כדאי במיוחד לצפות בהרצאה בין הדקות
9:20 ו - 14:15.
את פרופ' דהאן פגשנו כבר בבלוג בנושא הקשר האפשרי בין זיכרון העבודה והמודעות. דהאן הוא נוירופסיכולוג נודע, שעוסק הרבה גם
בעיבוד קוגניטיבי של מתמטיקה.
דהאן מציג ממצאים לפיהם לאחר קליטה חזותית ראשונית של מלה באזורים
חזותיים (אוקסיפיטלים) של המוח, המידע עובר לאיזור
שנקרא VWFA –
Visual Word Form Area.
אזור זה מתמחה בעיבוד מלים (ולא בעיבוד של גירויים חזותיים אחרים). מה שמעניין זה, שאצל אנשים שאינם קוראים
וכותבים, וגם אצל ילדים שטרם למדו לקרוא ולכתוב, אזור זה מגיב לפנים FACES ולאובייקטים.
כאשר לומדים לקרוא, האזור משנה את ייעודו.
התגובה שלו לפנים ולאובייקטים הולכת ויורדת, והתגובה שלו לאותיות ולמלים
הולכת ועולה. היכולת לזהות פנים עוברת מה
- VWFA, הנמצא בהמיספרה שמאל, לאזור אחר בהמיספרה
ימין.
מעורבות אזור VWFA בקריאה יכולה להסביר מדוע
ילדי גן וילדים שנמצאים בראשית תהליך רכישת הקריאה והכתיבה כותבים בכתב ראי: בכיוון
ההפוך (בעברית, משמאל לימין) ו/או באותיות הפוכות (בהיפוך אופקי). על פי דהאן, אזור VWFA אינו מבחין
בין אובייקט לבין תמונת הראי שלו. זאת כדי
לאפשר לנו לזהות את האובייקט כזהה לעצמו גם אם אנו רואים תמונת ראי שלו. כך, מבחינת ה - VWFA, odil=libo. כאשר אנו לומדים לקרוא, האזור הזה עובר שינוי
המתבטא בדיכוי התכונה של ראיית גירויים שהם תמונת ראי אחד של השני כגירויים זהים.
ייתכן שאזור VWFA מקביל לנתח הויזואלי
אורתוגרפי או ללקסיקון האורתוגרפי אותם פגשנו במודל הקריאה המוצג בתרשים למטה (הסברים נוספים על המודל תמצאו כאן וכאן ).
No comments:
Post a Comment