Sunday, April 1, 2018

ראיון עם ד"ר סאלי שייביץ, חוקרת נודעת של דיסלקסיה



Q&A with Dr. Sally Shaywitz at the ADE Dyslexia Conference for Arkansas Schools

ד"ר סאלי שייביץ Sally E. Shaywitz, M.D  היא אחת החוקרות המובילות בתחום של דיסלקסיה.  היא רופאת ילדים בהכשרתה.  חוקרת באוניברסיטת ייל.  מבצעת מחקרי אורך על אנשים החל מהגן ועד לבגרות.  חקרה את השכיחות של הדיסלקסיה, הבדלים בין המינים בדיסלקסיה, הימצאות דיסלקסיה באוכלוסיות שונות בעולם, סימנים להופעתה של דיסלקסיה, משך קיומה של דיסלקסיה אצל האדם והשלכות לטווח ארוך של דיסלקסיה על חיי האדם.  היא מצאה שדיסלקסיה היא הפרעה שכיחה, המשפיעה על אחד מחמישה אנשים ומייצגת מעל 80% מלקויות הלמידה. 

ספרה המפורסם ביותר הוא OVERCOMING DYSLEXIA.

ד"ר שייביץ מדברת בראיון זה בצורה מעניינת, ויוצרת רושם של אדם אנושי מאד.   

ראוי לשים לב לנקודות הבאות:

בדקות 16:30-20:06:  ניתן לראות פער בקריאה בין ילדים דיסלקטים ללא דיסלקטים החל בכיתה א'.  פער זה מתמיד ואינו נסגר.  חשוב לזהות אותו בשלב מוקדם ככל האפשר, כבר בכיתה א', ולהתחיל לטפל בו.

בדקות 30:45-32:30: האדם שנותן לילד הוראה מתקנת צריך להכיר את הבסיס הקוגניטיבי של דיסלקסיה.  למשל, הוא צריך לדעת שדיסלקסיה מתבטאת גם בקושי בשליפת מלים, בשליפת הפונמות הנדרשות כדי לומר את המלה.  אמירה זו חשובה לנוכח הגדרת הפרעת למידה ספציפית ב – DSM5  שאינה מחייבת לעמוד על הבסיס הקוגניטיבי של קשיי הילד בקריאה.

בדקות 41:14-45:55 מביעה ד"ר שייביץ אכזבה מהגדרת הפרעת למידה ספציפית ב  - DSM5  אך מסיבות שונות מאלה שהועלו כאן בפוסט קודם.  ד"ר שייביץ חושבת שצריך היה להפריד בין דיסלקסיה, שהיא בעיה מאד ספציפית, שנחקרה הרבה, ושניתן לאתר אותה בקלות יחסית ולטפל בה באופן ממוקד, לבין לקויות למידה אחרות.  המונח "ליקויי למידה"/הפרעת למידה הוא כללי מדי ומעורפל מדי לדעת ד"ר שייביץ (לפחות כפי שהוא מנוסח ב – DSM5  ).


No comments:

Post a Comment