ברוכים הבאים! בלוג זה נועד לספק משאבים לפסיכולוגים חינוכיים ואחרים בנושאים הקשורים לדיאגנוסטיקה באורייטנצית CHC אבל לא רק.

בבלוג יוצגו מאמרים נבחרים וכן מצגות שלי וחומרים נוספים.

אם אתם חדשים כאן, אני ממליצה לכם לעיין בסדרת המצגות המופיעה בטור הימני, שכותרתה "משכל ויכולות קוגניטיביות".

Welcome! This blog is intended to provide assessment resources for Educational and other psychologists.

The material is CHC - oriented , but not entirely so.

The blog features selected papers, presentations made by me and other materials.

If you're new here, I suggest reading the presentation series in the right hand column – "intelligence and cognitive abilities".

נהנית מהבלוג? למה שלא תעקוב/תעקבי אחרי?

Enjoy this blog? Become a follower!

Followers

Search This Blog

Featured Post

קובץ פוסטים על מבחן הוודקוק

      רוצים לדעת יותר על מבחן הוודקוק? לנוחותכם ריכזתי כאן קובץ פוסטים שעוסקים במבחן:   1.      קשרים בין יכולות קוגניטיביות במבחן ה...

Monday, December 8, 2014

קריאה וכתיבה כהיבטים של שפה




Cross-Disciplinary Dialogue about the Nature of Oral and Written Language Problems in the Context of Developmental, Academic, and Phenotypic Profiles.
Elaine R. Silliman, PhD;
Virginia W. Berninger, PhD
Top Lang Disorders
Vol. 31, No. 1, pp. 6–23



המאמר קורא לעבודה משולבת של קלינאי תקשורת ופסיכולוגים באבחון ילדים עם בעיות שפה.

המחברים מצביעים על כך שקריאה וכתיבה הן גם כן שפה – שפה כתובה.  יש שפה באמצעות האוזן (הבנת הנשמע), שפה באמצעות הפה (הבעה בעל פה), שפה באמצעות העין (הבנת הנקרא) ושפה באמצעות היד (הבעה בכתב).   

 לאחר דיון מעניין בסוגים שונים של איחור בדיבור ובסיבות לו, מציג המאמר פרופילים לשלוש לקויות למידה ספציפיות המשפיעות על רכישת שפה כתובה אצל ילדים עם התפתחות תקינה או תקינה למעט תחום השפה הדבורה.  לשלושת הלקויות הללו גרעין משותף של בעיה אפשרית בתפקודים ניהוליים.

א.       דיסגרפיה:  מאופיינת בקשיים בכתב היד (צורת אותיות לא תקינה, קושי לשלוף ולהפיק באופן אוטומטי אותיות ברצף), קושי להעתיק אותיות ומלים, ו/או איות.  האיות יכול להיות פגוע ללא פגיעה בכתב היד או בקריאת מלים.  דיסגרפיה מפריעה מאד לתהליך הכתיבה.

דיסגרפיה מאופיינת בפגיעה בקידוד האורתוגרפי (אחסון ועיבוד מלים כתובות בזיכרון העבודה וניתוח האותיות בהן), ו/או ביכולת לבצע רצפים באצבעות, ו/או בלולאה האורתוגרפית (ביצוע אינטגרציה של קוד אורתוגרפי עם רצף תנועת אצבעות לשם הפקת מלים ואותיות).

ב.       דיסלקסיה:  מאופיינת בקושי בשיום אותיות ובקישור בין אות לצליל, בדיוק ו/או בקצב קריאת מלים בודדות, מלות תפל או טקסטים, ובקושי באיות.   

דיסלקסיה מאופיינת בפגיעה בקידוד הפונולוגי (אחסון מלים דבורות בזיכרון העבודה וניתוח הצלילים בהן)ו/או בקידוד  האורתוגרפי ו/או בלולאה הפונולוגית (ביצוע אינטגרציה בין אותיות או מלים כתובות לבין קודים פונולוגים לשיום אותיות או מלים אלה) ו/או  בלולאה האורתוגרפית.

ג.        לקות למידה בשפה דבורה וכתובה מאופיינת בהיסטוריה של עיכוב או קושי בשפה דבורה החל מגיל הגן, בעיות בשפה דבורה וכתובה בבית הספר, הבעה או הבנת שפה ברמה של שתי סטיות תקן מתחת לממוצע, קושי בהבנת הנקרא ברמת מלים (אוצר מלים), משפטים (הבנת משפטים)  או ברמת טקסט (תוכן גלוי או הסקת מסקנות) לאחר קריאה דמומה או קולית. 

לקות למידה בשפה דבורה וכתובה מאופיינת בקידוד מורפולוגי פגוע (אחסון ועיבוד חלקי מלים במלים דבורות או כתובות – שורש המלה, מוספיות בתחילת ובסוף מלה) ו/או בפגיעה באחד או יותר מכישורי השפה אך לא בכולם.  כישורי השפה שעלולים להיות פגועים    יכולים להיות שליפת מלים, מורפולוגיה, תחביר (אחסון ועיבוד סדר מלים), הסקת מסקנות מטקסט או בניית הנחות מוקדמות לפני קריאת טקסט.  יכולה להיות פגיעה גם בהבנת הנשמע וביכולת לזכור משפטים או טקסטים. 

 יש לציין, שהכלים שבודקים ידע מגובש/שפה במבחנים שלנו מתייחסים בעיקר לידע לקסיקלי ולידע כללי ולא לתחביר ולדקדוק שכלולים (לפי המשגת CHC) ביכולות הצרות התפתחות שפה, יכולת תקשורת, יכולת האזנה ורגישות לדקדוק.   לצערנו יכולות צרות אלה לא מיוצגות היטב במבחני המשכל, וגם לא במבחנים אחרים בהם אנו נוהגים להשתמש כפסיכולוגים.  חשוב לבדוק אותן, מכיוון שבלעדיהן אנו עלולים "לפספס" קשיי שפה שיכולים להסביר קשיי למידה מסוימים ובכללם קשיים בקריאה ובכתיבה.



No comments:

Post a Comment