ברוכים הבאים! בלוג זה נועד לספק משאבים לפסיכולוגים חינוכיים ואחרים בנושאים הקשורים לדיאגנוסטיקה באורייטנצית CHC אבל לא רק.

בבלוג יוצגו מאמרים נבחרים וכן מצגות שלי וחומרים נוספים.

אם אתם חדשים כאן, אני ממליצה לכם לעיין בסדרת המצגות המופיעה בטור הימני, שכותרתה "משכל ויכולות קוגניטיביות".

Welcome! This blog is intended to provide assessment resources for Educational and other psychologists.

The material is CHC - oriented , but not entirely so.

The blog features selected papers, presentations made by me and other materials.

If you're new here, I suggest reading the presentation series in the right hand column – "intelligence and cognitive abilities".

נהנית מהבלוג? למה שלא תעקוב/תעקבי אחרי?

Enjoy this blog? Become a follower!

Followers

Search This Blog

Featured Post

קובץ פוסטים על מבחן הוודקוק

      רוצים לדעת יותר על מבחן הוודקוק? לנוחותכם ריכזתי כאן קובץ פוסטים שעוסקים במבחן:   1.      קשרים בין יכולות קוגניטיביות במבחן ה...

Saturday, April 17, 2021

המעיין הגנוז: מסע למקור התודעה מאת מארק סולמס

 

  

Mark Solms   הוא נוירופסיכולוג ופסיכואנליטיקאי, ממיסדי זרם הנוירופסיכואנליזה. סולמס הוא פרופ' באוניברסיטת קייפ-טאון.  הוא פירסם לא פחות מ – 412 מאמרים וארבעה ספרים.

 


 בימים אלה יצא ספרו החדש והמצוין

The hidden spring: a journey to the source of consciousness


 

בפוסט זה אסקור את הרעיונות המרכזיים של הספר, ואתייחס מעט גם לקשר של רעיונות אלה להמשגות של יכולות קוגניטיביות ולטיפול.

 

פילוסופים רבים מתלבטים בשאלות הקשורות לתודעה.  למשל, ניתן לשאול למה ואיך האותות העצביים שמעוררים במוחנו כשאנו מביטים על אובייקט מסוים נותנים לנו את החוויה של ראיית האובייקט.  הרי גם מצלמה מעבדת קלט חזותי אך אין לה חוויה של ראיה.  למה התפתחה אצלנו חוויה כזו? איזו מטרה היא משמשת?

 

התשובות שמארק סולמס מציע לשאלות אלה קשורות לתאוריה הפסיכואנליטית של פרויד, מתקפות היבטים מסוימים שלה ומציעות שינויים בהיבטים אחרים שלה.  תשובות אלה יוצרות אינטגרציה בין תאוריות של תפיסה ועיבוד מידע לתאוריה פסיכואנליטית.

 

מארק סולמס טוען שמקור התודעה הוא בדחפים, בצרכים וברגשות המתעוררים בעקבותיהם.  בעוד שפרויד דיבר על שני דחפים שנמצאים בקונפליקט ביניהם, דחף החיים ודחף המוות, סולמס מציע שקיימים שבעה דחפים/צרכים.  הרגשות הן הדרכים בהן הדחפים מתבטאים באופן מודע.  קיימים שבעה דחפים/ צרכים וכך שבעה רגשות עיקריים:  הדחף לחקור את הסביבה קיים מכיוון שהצרכים הביולוגים שלנו יכולים להיות מסופקים רק על ידי הסביבה.  אנו מרגישים דחף זה כסקרנות ועניין.  דחף זה דומה למושג הפרוידיאני של "ליבידו".  דחף/רגש התשוקה מסייע לנו למצוא פרטנרים מיניים.  רגש הפחד נועד כדי שנברח ממצבים מסוכנים.  רגש הזעם מסייע לנו להרוס אובייקטים שמפריעים לנו לספק את הצרכים שלנו.  יש לנו צורך בהיקשרות, ורגשות של פאניקה ויאוש מתעוררים בנו כאשר אנו נפרדים מדמויות היקשרות או מאבדים אותן.  יש לנו צורך/דחף לטפל באחרים ובמיוחד בצאצאים שלנו.  זה האינסטינקט האימהי.  לבסוף, אנו צריכים לשחק.  המשחק הוא האמצעי שדרכו נוצרות היררכיות חברתיות ונשמרים גבולות בין ובתוך קבוצות. 

 

כאשר אחד מהדחפים הללו לא מסופק, מתעורר רגש.  הרגש הוא מודע, הוא מעורר את התודעה, ומטרתו היא להניע אותנו לפעולה כדי לספק את הדחף, להרגיע את הרגש ולחזור לשיווי משקל.  השאיפה לחזור לשיווי משקל בו הצרכים שלנו מסופקים והרגשות רגועים דומה לדחף המוות של פרויד, אלא שמטרתה לפי סולמס היא שימור החיים.

סולמס מזהה את התודעה שמתעוררת בעקבות הרגש עם זיכרון העבודה.  באמצעות זיכרון העבודה אנו חושבים על דרך פעולה שתספק את הדחף, תרגיע את הרגש ותחזיר אותנו למצב של שיווי משקל. כאשר אנחנו נמצאים במצב של שיווי משקל, אנחנו פועלים על מעין "טייס אוטומטי". במצב זה אנו עושים רצפים רבים של פעולות באופן אוטומטי, פרוצדורלי, לא מודע.  התודעה דורשת מאמץ ומשאבים קוגניטיבים והיא "יקרה" למערכת. המערכת (הגוף שלנו) מעדיפה לבצע כמה שיותר פעולות באופן לא מודע.  כך, חוסר מודעות הוא המצב הרצוי, והוא מצב ברירת המחדל.  מצב זה מופר ברגע שאחד מהצרכים יוצא מאיזון ויש צורך לספק אותו.  במצב כזה מתעורר כאמור רגש שמפסיק את הטייס האוטומטי ומעורר את התודעה.

 

סולמס טוען שרגשות הם מודעים בהגדרתם.  לכן הוא טוען שהאיד מודע. הוא ממקם את מקור התודעה בגזע המוח, אזור שמפיק דחפים ורגשות.  בניגוד לרגשות, חשיבה רבה יכולה להתבצע באופן בלתי מודע. למשל, מילה שמוקרנת במהירות יכולה להשפיע על פעולה שאדם עושה אחריה, למרות שאותו אדם לא יהיה מודע לכך שהוא קרא את אותה מילה.  אנחנו מבצעים פרוצדורות מורכבות רבות שדורשות חשיבה באופן לא מודע.  למשל התארגנות בבוקר, נהיגה לעבודה, ואפילו דפוסי אינטראקציה עם אנשים, למשל הדרך בה אנו מברכים זה את זה, נעשים באופן אוטומטי ולא מודע. כך, דווקא האגו הוא לפחות בחלקו לא מודע. 

 

כדי לדעת מה מצבנו, האם יצאנו משיווי משקל והאם קיים צורך שאינו מסופק, אנו דוגמים כל הזמן את הסביבה הפנימית (הגוף) ואת הסביבה החיצונית שלנו.  אך אנחנו בהחלט לא מעבדים את כל הסביבה החיצונית שלנו.  הרבה ממה שאנחנו רואים, למשל, הוא יצירה של המוח.  כאשר אני יושבת בחדר וכותבת את הדברים הללו, אני לא צריכה לעבד בכל רגע מחדש את כל האובייקטים החזותיים שנמצאים מסביבי.  אני יודעת שהם שם ומצפה שהם ימשיכו להיות שם גם ברגע הבא.  אני יודעת מה משמעותם של האובייקטים המקיפים אותי ומה תפקידם בשל התנסויות העבר שלי עמם.  כך אני "רואה" את החדר באמצעות הידע הקודם שלי, ולמעשה עלי לעבד רק את השינויים החלים בו ועוד יותר מזה – את השינויים הבלתי צפויים.  בתהליך הראיה אנו מנבאים באמצעות הידע הקודם מה קיים סביבנו, מה אנחנו רואים, ובאמצעות החושים אנו בודקים את הניבויים הללו.  כאשר יש פער בין הניבוי לנתוני החושים, אנו פועלים לתקן אותו.  ניתן לתקן פער כזה באמצעות שינוי המודל הפנימי של הסביבה החיצונית (שינוי הניבוי), באמצעות שינוי נתוני החושים (פעולה בעולם) או באמצעות שינוי מידת הבטחון שיש לנו בנתוני החושים. 

 

כאמור, הניבויים שאנו יוצרים לגבי מראה הסביבה ולגבי כל מצב בו אנו נתקלים נובעים מנסיון העבר שלנו – מהזיכרונות שלנו.  הזיכרון קיים כדי לאפשר לנו לנבא את הסביבה.  ניתן להבחין בין שני סוגים של זיכרון לטווח ארוך:  דקלרטיבי ולא דקלרטיבי.  זכרונות דקלרטיבים הם דברים שניתן לחשוב עליהם, ליצור דימוי מנטלי שלהם, להמשיג אותם במילים.  זכרונות דקלרטיבים הם פרה מודעים – ניתן להביא אותם למודעות לפי הצורך.  זכרונות לא דקלרטיבים הם לא מודעים.  הם בלתי ניתנים לייצוג.  לא ניתן לחשוב אותם או ליצור דימוי מנטלי שלהם.  בניגוד לזכרונות דקלרטיבים, הם לא מקודדים בקורטקס. 

 

זכרונות לא דקלרטיבים יכולים להיות פרוצדורות, כמו למשל כיצד רוכבים על אופניים.  הם יכולים להיות גם דרכי פעולה ואינטראקציה שהתגבשו בילדות המוקדמת מאד, כתוצאה מחוויות שלנו עם הדמויות שטיפלו בנו.  דרכי פעולה אלה הפכו לאוטומטיות.  מכיוון שלא ניתן לייצג זכרונות לא דקלרטיבים, אנחנו לא יכולים לזכור אותם אלא רק לפעול אותם.  לעתים דרכי פעולה אלה אינן יעילות בסיפוק הצרכים.  במקרים כאלה יתעוררו רגשות שיפריעו לאדם בחיי היומיום.  מכיוון שאי אפשר ליצג, לחשוב או לדמות זכרונות לא דקלרטיבים, הדרך להתמודד עם הרגשות הללו ולחולל שינוי בטיפול היא באמצעות חזרה על דרכי הפעולה. 

 

סולמס טוען שאנשים שפונים לטיפול סובלים מרגשות חזקים שמציפים אותם ומפריעים להם. הם מנסים כמיטב יכלתם להתמודד עם הרגשות כדי לענות לצורך, לדחף שעורר אותם ולהחזיר את עצמם למצב של שיווי משקל, אך אינם מצליחים בכך.  הסיבה לחוסר ההצלחה היא שהניבויים בהם אותם אנשים משתמשים כדי לקלוט את הסביבה, להבין אינטראקציות בינאישיות וכדי לפעול לאור הבנות אלה אינם עולים בקנה אחד עם נתוני החושים.  נזכור שניבוי הסביבה מתבסס על הזיכרון הדקלרטיבי והלא דקלרטיבי.   יתכן שחוויות ילדות יצרו אצל אותם אנשים זכרונות לא דקלרטיבים שגורמים לניבויים לא מוצלחים. הניבויים הלא מוצלחים לא מאפשרים לפעול בעולם באופן שיענה היטב לצרכים ויחזיר לשיווי משקל.

 

אתן דוגמה פשטנית מאד. אפשר להשתמש בה כדי לחשוב על מצבים דומים הקשורים ליחסים בינאישיים או לעבודה של ילד במהלך אבחון.  כאמור למעלה, כדי להקטין את הפער בין הניבוי לנתוני החושים, ניתן לשנות את המודל הפנימי של הסביבה החיצונית, לשנות את נתוני החושים -  כלומר לפעול על הסביבה - או לשנות את מידת הבטחון שיש לנו בנתוני החושים. כדי לשתות את הקפה המונח לצדי, אני לא זקוקה לרמה גבוהה של תודעה.  אני יכולה לעשות זאת מבלי משים, תוך הפעלה של רצפי פעולה אוטומטים.  אך אם צבעו של הקפה יהפוך פתאום לורוד פוקסיה, המודל הפנימי שיש לי לא יוכל לספק לכך פשר.  תהיה חוסר התאמה בין הניבוי (ציפיה לקפה בצבע חום) לבין נתוני החושים (קפה בצבע ורוד פוקסיה).  הקפה הורוד יעורר רגש (סקרנות? פחד?), והתודעה תיכנס לפעולה כדי להבין את המצב ולפעול בעולם כדי "לשכך" את הרגש.

 

אם אווכח שהמציאות באמת השתנתה (קיים גם זן של קפה ורוד), אשנה את המודל הפנימי בהתאם, והניבוי שלי לגבי מראה של כוס קפה יכיל את הצבע ורוד.  בכך התגובה הרגשית שהתעוררה למראה הקפה הורוד תרגע ואחזור לשיווי משקל.  בפעמים הבאות בהן אתקל בקפה ורוד אוכל לשתות אותו תוך הפעלת רצף פעולות אוטומטי.  אם המציאות השתנתה אך אני כשלתי לשנות את המודל הפנימי, אמשיך לנבא קפה חום ולחוש סקרנות מהולה בפחד בכל פעם מחדש כשאראה את צבעו הורוד.  המצב בו שתיה של כל כוס קפה מלווה ברגשות סוערים ומערבת מאמץ תודעתי אינו רצוי כי הוא גוזל משאבי עיבוד יקרים.  כך, חוסר יכולת להתאים את המודל הפנימי ואת הניבויים לנתוני החושים גורם לקושי נפשי (רגשות שלא ניתן לשכך אותם ולחזור לשיווי משקל). 

 

אם באמצעות המאמץ התודעתי, הפעלת זיכרון העבודה ופעולה בעולם אווכח שהמציאות לא השתנתה, אין קפה ורוד ולפני כוס עם צבע גואש, לא אלגום ממנה כמובן.  גם במצב כזה רגשות הסקרנות והפחד ירגעו ואחזור לשיווי משקל.  אבל אם אטיל ספק בנתוני החושים או לא אקח אותם בחשבון (אני לא רואה קפה ורוד, כי אין דבר כזה) ואמשיך לפעול לפי הניבוי שכשל  - לפי המודל הפנימי שלי – אני עלולה לסכן את עצמי (לטעום מה"קפה" ולהיווכח שזה צבע גואש).  מצב כזה ירחיק אותי עוד יותר ממטרתי (להגיע לשיווי משקל).  כאן אולי מנגנוני הגנה פעלו כדי להרגיע את הרגשות באופן לא מסתגל.

 

לסיכום, סולמס מציע שהתודעה היא רגשות המתעוררים ומעובדים בזיכרון העבודה כדי לספק דחף. הדחף נוצר כאשר אנו יוצאים משיווי משקל, מצב שעלול לסכן אותנו.  שאיפתנו היא לחזור למצב של שיווי משקל. במצב של שיווי משקל הרגשות שהתעוררו נרגעים והדחפים מסופקים. 

 

האינטראקציה שלנו עם העולם מורכבת ברובה מניבויים על אודות העולם שאנו מפיקים על פי הזכרונות שלנו.  את הניבויים הללו אנו מעדכנים ומתקנים בהתאם לנתוני החושים.  בעיה בהתאמה בין הניבויים הזורמים "מלמעלה למטה" לנתוני החושים הזורמים "מלמטה למעלה" עשויה לגרום לכך שלא נצליח להרגיע את הרגש/דחף ולחזור לשיווי משקל, ומכאן ינבעו קשיים רגשיים.

 

 

No comments:

Post a Comment