ברוכים הבאים! בלוג זה נועד לספק משאבים לפסיכולוגים חינוכיים ואחרים בנושאים הקשורים לדיאגנוסטיקה באורייטנצית CHC אבל לא רק.

בבלוג יוצגו מאמרים נבחרים וכן מצגות שלי וחומרים נוספים.

אם אתם חדשים כאן, אני ממליצה לכם לעיין בסדרת המצגות המופיעה בטור הימני, שכותרתה "משכל ויכולות קוגניטיביות".

Welcome! This blog is intended to provide assessment resources for Educational and other psychologists.

The material is CHC - oriented , but not entirely so.

The blog features selected papers, presentations made by me and other materials.

If you're new here, I suggest reading the presentation series in the right hand column – "intelligence and cognitive abilities".

נהנית מהבלוג? למה שלא תעקוב/תעקבי אחרי?

Enjoy this blog? Become a follower!

Followers

Search This Blog

Featured Post

קובץ פוסטים על מבחן הוודקוק

      רוצים לדעת יותר על מבחן הוודקוק? לנוחותכם ריכזתי כאן קובץ פוסטים שעוסקים במבחן:   1.      קשרים בין יכולות קוגניטיביות במבחן ה...

Tuesday, August 5, 2014

תאורית ההשקעה של ריימונד קאטל



תאורית ההשקעה של ריימונד קאטל





RAYMOND CATTELL   (1905-1998) היה פסיכולוג אמריקני ובריטי פורה מאד (כתב כ – 500 מאמרים!),
שעסק הן באישיות והן ביכולות הקוגניטיביות.  קאטל היה בין הראשונים להשתמש בניתוח גורמים.  הוא עשה שימוש בטכניקה זו בחקר האישיות (פיתח את מודל 16 גורמי האישיות PF16 ואת מודל ה – BIG5 – חמשת הגורמים הגדולים של האישיות).   הוא השתמש בטכניקה זו גם בחקר היכולות הקוגניטיביות.  קאטל פיתח, עם עמיתו HORN,  את מודל היכולות הקוגניטיביות שהיה אב טיפוס למודל ה – CHC.   כחלק ממחקר זה הוא פיתח את תאורית ההשקעה.

CATTELL סבר, שהידע המגובש מתפתח באמצעות השקעה של יכולת פלואידית.  על פי תאורית ההשקעה, התינוק נולד עם יכולת פלואידית בלבד, בה הוא משתמש במפגשים ובהתנסויות הראשונים שלו עם העולם.   הזכרונות המפורשים והמשתמעים הנוצרים אצל התינוק כתוצאה ממפגשים ומהתנסויות אלה יוצרים בהדרגה את מאגר הידע המגובש שלו.  מכאן ואילך, התינוק יתמודד עם כל התנסות חדשה תוך שילוב של היכולת הפלואידית והידע המגובש שכבר רכש.  ככל שירכוש יותר ידע מגובש, ידע זה יסייע לו להתמודד טוב יותר עם מצבים בהם הוא נתקל, ויפחית את מידת ה"פלואידיות" של מצבים אלה.

התהליך הוא מעגלי: השקעה של יכולת פלואידית יוצרת ידע מגובש חדש, והידע המגובש הקיים מקל על התמודדות עם מצבים חדשים, פלואידים.  נוצר כאן מעין אפקט MATTHEW ("THE RICH GET RICHER").  ילד מבית מטופח, שבאמתחתו בסיס רחב ועשיר של ידע מגובש, מגיע בעמדת יתרון להתמודדות עם משימות בעלות מרכיב חדש, פלואידי.  מאידך, עבור ילד מסביבה "מוחלשת", משימות רבות של ידע מגובש הופכות למשימות פלואידיות מכיוון שחסרה לו תשתית הידע להתמודדות עמן.

תאורית ההשקעה גורסת, שהכשרונות (היכולות הקוגניטיביות החזקות) שיש לאדם, המאמץ שהוא משקיע, המוטיוציה ותחומי העניין שלו קובעים היכן היכולת הפלואידית תושקע, ולכן קובעים את המיומנויות המגובשות הספציפיות שאותו אדם יפתח (למשל, אם אדם יפתח את הידע המגובש שלו בתחום המדע או בתחום הספרות או המוסיקה). 

עוד גורסת התאוריה, שהיכולת הפלואידית תתפתח עד לגיל המבוגרות המוקדמת, ואז תתחיל להידרדר, ולעומתה הידע המגובש ימשיך להתרחב עם הגיל.  ממצאי מחקרו המפורסם של SCHAIE  ששילב בין מחקר אורך ורוחב כדי לבדוק את השתנות היכולות הקוגניטיביות לאורך חיי האדם מאששים השערה זו.   הידע המגובש הוא היכולת היחידה שממשיכה להתפתח אחרי שנות החמישים לחיי האדם.   

No comments:

Post a Comment