תהליכים/מערכת מסוג 2 / ב / B
|
תהליכים/מערכת מסוג 1 / א / A
|
עיבוד מידע איטי
|
עיבוד מידע מהיר
|
יכולה להפוך ייצוגים של משימות לנטולי הקשר, להכליל מעבר להקשר
הספציפי.
|
מושפעת מהקשר
|
חשיבה מופשטת ומטא-חשיבה (יכולת לחשוב על החשיבה)
|
קונקרטית
|
מערכת חדשה מבחינה אבולוציונית.
נמצאת רק אצל בני אדם.
|
מושפעת מביולוגיה. מערכת
שנמצאת גם אצל חיות. מערכת קדומה מבחינה
אבולוציונית.
|
משתמשת במידע כדי לשנות התנהגות ולתכנן לעתיד.
|
מושפעת מנסיון העבר.
|
עוזרת בהטמעה של ידע וגירויים חדשים לתוך מבני ידע קיימים.
|
|
נכנסת לפעולה כאשר חשיבה בערוצים הקיימים לא
נותנת פתרון, וכאשר נדרשת חשיבה חדשה. יכולה
לעשות אינהיביציה למערכת מסוג 1. כוללת
תפקודים ניהוליים (שינוי התנהגות בהתאם למשוב, אינהיביציה קוגניטיבית וגמישות
מנטלית).
|
"ברירת המחדל" של החשיבה
- חשיבה במבנים ובערוצים קיימים.
|
מוגבלת על ידי זיכרון העבודה ומהירות העיבוד. דורשת מאמץ והשקעה של קשב.
|
אינה מוגבלת על ידי זיכרון העבודה ומהירות העיבוד, אינה דורשת מאמץ
או השקעה של קשב.
|
נמצאת במתאם עם רמת המשכל הפסיכומטרית הנמדדת. הבדלים בינאישיים במערכת 2 קשורים להבדלים
בינאישיים ברמת המשכל הכללית.
|
אינה נמצאת במתאם עם רמת המשכל הפסיכומטרית.
|
נפגעת יותר ממערכת 1 בזיקנה.
|
|
הגיונית. נכנסת לפעולה כאשר
האינטואיציות נוגדות את ההגיון.
|
אינטואיטיבית
|
נשלטת
|
ספונטנית
|
מודעת
|
לא מודעת (יכולה גם להיות מודעת, כמו למשל בעת חלימה בהקיץ)
|
מבוססת כללים
|
אסוציאטיבית
|
מערכת אחת מרכזית.
|
סט של מערכות אוטונומיות שחלקן מולדות וחלקן נרכשות באמצעות
תירגול. קשור למודולות ספציפיות לעיבוד
מידע, כמו תפיסה של מרחב תלת מימדי, הבנת תחביר, קידוד פונולוגי, ו – THEORY
OF MIND
|
אקספליציטית
|
אימפליציטית
|
ברוכים הבאים! בלוג זה נועד לספק משאבים לפסיכולוגים חינוכיים ואחרים בנושאים הקשורים לדיאגנוסטיקה באורייטנצית CHC אבל לא רק.
בבלוג יוצגו מאמרים נבחרים וכן מצגות שלי וחומרים נוספים.
אם אתם חדשים כאן, אני ממליצה לכם לעיין בסדרת המצגות המופיעה בטור הימני, שכותרתה "משכל ויכולות קוגניטיביות".
Welcome! This blog is intended to provide assessment resources for Educational and other psychologists.
The material is CHC - oriented , but not entirely so.
The blog features selected papers, presentations made by me and other materials.
If you're new here, I suggest reading the presentation series in the right hand column – "intelligence and cognitive abilities".
נהנית מהבלוג? למה שלא תעקוב/תעקבי אחרי?
Enjoy this blog? Become a follower!
Followers
Search This Blog
Featured Post
קובץ פוסטים על מבחן הוודקוק
רוצים לדעת יותר על מבחן הוודקוק? לנוחותכם ריכזתי כאן קובץ פוסטים שעוסקים במבחן: 1. קשרים בין יכולות קוגניטיביות במבחן ה...
No comments:
Post a Comment