ברוכים הבאים! בלוג זה נועד לספק משאבים לפסיכולוגים חינוכיים ואחרים בנושאים הקשורים לדיאגנוסטיקה באורייטנצית CHC אבל לא רק.

בבלוג יוצגו מאמרים נבחרים וכן מצגות שלי וחומרים נוספים.

אם אתם חדשים כאן, אני ממליצה לכם לעיין בסדרת המצגות המופיעה בטור הימני, שכותרתה "משכל ויכולות קוגניטיביות".

Welcome! This blog is intended to provide assessment resources for Educational and other psychologists.

The material is CHC - oriented , but not entirely so.

The blog features selected papers, presentations made by me and other materials.

If you're new here, I suggest reading the presentation series in the right hand column – "intelligence and cognitive abilities".

נהנית מהבלוג? למה שלא תעקוב/תעקבי אחרי?

Enjoy this blog? Become a follower!

Followers

Search This Blog

Featured Post

קובץ פוסטים על מבחן הוודקוק

      רוצים לדעת יותר על מבחן הוודקוק? לנוחותכם ריכזתי כאן קובץ פוסטים שעוסקים במבחן:   1.      קשרים בין יכולות קוגניטיביות במבחן ה...

Sunday, May 10, 2015

השפעת אפקט האימון על ביצועים במבחני משכל


תוך כדי קריאה על תאורית ה – PASS נתקלתי במידע הבא, בפרק הראשון מתוך הספר

 Kaufman, A. S., Lichtenberger, E. O., Fletcher-Janzen, E., & Kaufman, N. L. (2005). Essentials of KABC-II assessment (Vol. 94). John Wiley & Sons.

אפקט האימון הוא המידה שבה הציונים של הילד גדלים בהעברה חוזרת של המבחן.  הנתונים מתייחסים, במקרה של מבחן KABC2 (זוהי הגירסה המתקדמת למבחן KABC), לבחינה חוזרת של אותו ילד באותם תת מבחנים, בהפרשי זמן של 12 עד 56 ימים.  לגבי מבחן WISC3, המידע מתייחס למיטב הבנתי לבחינה חוזרת של אותו ילד באותם תת מבחנים בהפרשי זמן של כחודש עד מספר חדשים.

לגבי ה – KABC2:

השפעת האימון על  אחסון ושליפה לטווח ארוך  בגילאי 7-18 היא 14-15 נקודות!  כלומר, ילד שנבחן בפעם השניה במבחני הלמידה והזיכרון קיבל ציון גבוה ב – 14-15 נקודות בממוצע מהציון שקיבל בפעם הראשונה.  המחברים כותבים, שהשיפור הגדול בסקאלה זו אינו מפתיע, מכיוון שהמשימות כאן דורשות מהילד ללמוד מידע חדש, כך שאם הוא נבחן שנית לאחר שכבר למד את המידע, והוא לא חדש עבורו, הוא יבצע טוב יותר מאשר בפעם הראשונה בה נבחן.  אוסיף, שהילד לא לומד בפעם הראשונה רק את המידע עצמו, אלא גם מגבש לעצמו אסטרטגיה כיצד להתמודד עם המשימה, והוא זוכר לטווח ארוך גם את האסטרטגיה.

השפעת האימון על היכולת פלואידית  היא 10-11 נקודות.

השפעת האימון על עיבוד חזותי  היא 7-9 נקודות.

השפעת האימון על זיכרון לטווח קצר היא  1 עד (1-) נקודות.

השפעת האימון על ידע מגובש היא 3-3.5 נקודות.

מה אנחנו יכולים להסיק בזהירות רבה ממידע זה?

אנחנו יכולים ללמוד על הפער ה"מלאכותי" שנוצר בין ילדים מבתים מטפחים לבין ילדים מבתים הרבה פחות מטפחים.  ילדים מבתים מטפחים מקבלים הזדמנויות רבות יותר מילדים מבתים פחות מטפחים לחשיפה ולאימון במשימות דומות למשימות שנבדקות במבחני הלמידה, היכולת פלואידית, העיבוד החזותי, הידע המגובש ושאר היכולות.  כך שהציונים שמקבל ילד מבית מטפח במבחני משכל כוללים את היכולת שלו ואת הטיפוח שהוא קיבל.  הציונים שמקבל ילד מבית פחות מטפח כוללים במידה רבה יותר את היכולת "הנקיה" שלו.  משמעות הדבר היא שאנחנו תמיד יכולים להיות יותר אופטימים לגבי ילדים מבתים מטפחים פחות, מכיוון שהטיפוח שנוכל להעניק להם באמצעות מערכת החינוך בהחלט יוכל לשפר את הביצועים שלהם, לא רק במבחני משכל, אלא במשימות אקדמיות דומות. 

מעניין שאפקט האימון חזק יותר לגבי מבחנים לא מילוליים.   ייתכן שיש בהם מרכיב גדול יותר של חידוש.  ייתכן, שאימון במשימות דומות יכול להפחית את תחושת החידוש, וליצור לילד הזדמנויות לפתח אסטרטגיות התמודדות שיעזרו לו להתמודד עם המשימות במבחן משכל.

לגבי מבחן WISC3, השפעת אפקט האימון על ציון המשכל ה"ביצועי" היא 12.5 בממוצע, ועל הציון המשכל ה"מילולי" היא 2.5 נקודות בממוצע. 

אצל ילדים בני 3-5, אפקט האימון במבחן KABC2 היה קטן יותר (2-6 נקודות בסקאלות השונות) אבל היה דפוס דומה: אפקט אימון גדול יותר במשימות אחסון ושליפה לטווח ארוך ועיבוד חזותי (5-6 נקודות), ואפקט אימון קטן יותר במשימות זיכרון לטווח קצר וידע מגובש (2-4 נקודות). 


השפעת האימון על רמת המשכל הכללית במבחן KABC2 היא של 10-11 נקודות לגילאים 7-18 ו – 5-6 נקודות לגילאים 3-5.

No comments:

Post a Comment