תכונה רחבה
|
תכונה צרה
|
פריטי שאלון שבודקים את התכונה הצרה
|
מוחצנות/רגש
חיובי: בני
אדם בכל הגילאים שונים זה מזה בנטייתם להיות מעורבים באופן פעיל בעולם הסובב
אותם. אנשים מוחצנים הם חברותיים, מלאי
הבעה, אנרגטים ודומיננטים. אנשים
מופנמים הם שקטים, מרוסנים ומאופקים, בעלי רמות נמוכות של אנרגיה ומעדיפים להיות
מובלים על ידי אחרים.
לתכונת המוחצנות יש שלושה מימדים מרכזיים: הנטיה לחוות רגשות חיוביים תכופים, רגישות
לתגמולים פוטנציאלים, ונטיה לעורר תשומת לב חברתית וליהנות ממנה.
|
אינהיביציה
חברתית/ביישנות: חוסר רצון לפעול ותחושות של אי נוחות במפגשים
חברתיים. ניתן לזהות אינהיביציה חברתית
מהילדות המוקדמת וניתן לנבא אותה מתגובתיות פיסיולוגית והתנהגותית בגיל מוקדם עוד
יותר. ביישנות עשויה להיות תכונה רב מימדית המשלבת מרכיבים של נסיון להימנע מפגיעה
ומאבדן (AVOIDANCE), רגשיות שלילית גבוהה והמנעות התנהגותית גבוהה.
|
·
מאופק ומסויג.
·
לעתים ביישן/מופנם.
|
חברותיות: העדפה להיות עם אחרים
(לעומת להיות לבד). העדפה לחפש קשרים
קרובים. חברותיות קשורה להיבטים של חיפוש
אחר תגמולים ומטרות ורגש חיובי (APPROACH). חברותיות נוטה לעלות
בגיל ההתבגרות ואז לרדת בבגרות המוקדמת ובזיקנה.
לא השתכנעתי
שאינהיביציה חברתית וחברותיות הן שתי תכונות צרות שונות. הן נראות לי כהיבטים שונים של אותה תכונה.
|
·
מתחבר בקלות.
|
|
דומיננטיות: הנטיה להיות אסטרטיבי ומלא בטחון, לשלוט באחרים, ללכוד את תשומת
לבם וליהנות ממנה. דומיננטיות נוטה לעלות מגיל ההתבגרות
עד לתחילת גיל העמידה.
|
·
לוקח שליטה במצב.
·
בעל/ת אישיות אסרטיבית –
החלטית (עומד על שלי).
|
|
רמת
פעילות/רמת אנרגיה – מתבטאות אצל ילדים בפעילות מוטורית. מבוגרים פחות פעילים מוטרית, אך מבוגרים
מוחצנים עדיין מראים רמות גבוהות יותר של אנרגיה. אצל ילדים, רמת פעילות עשויה להיות קשורה
לאימפולסיביות ולשליטה התנהגותית לא טובה.
|
·
תמיד עסוק.
·
אוהב לדבר הרבה.
·
מלא/ת אנרגיה.
|
|
יציבות
רגשית/רגש שלילי: בני אדם שונים זה מזה בפגיעות שלהם
לרגשות שליליים. תכונה זו היא הנטיה
לחוות את העולם כמעורר מצוקה או כמאיים, לעומת הנטיה להיות יציב רגשית ומסתגל.
ילדים ומבוגרים גבוהים ברגש שלילי הם חרדים,
פגיעים ללחץ, נוטים לאשמה, נוטים למצבי רוח, כועסים, מתוסכלים בקלות וחסרי
בטחון.
היציבות הרגשית נוטה לעלות בבגרות המוקדמת
(כלומר, אנשים נוטים להרגיש יותר יציבים רגשית בבגרות המוקדמת).
|
החל מהינקות ניתן להבחין בין המימדים מצוקה עם
חרדה או פחד ומצוקה עם עצבנות.
מצוקה עם
חרדה/פחד: ממוקדת פנימה, ובילדות כוללת נטיות לחרדה, עצב,
חוסר בטחון ואשמה.
|
·
סולם בעיות הפנמה באנכבך.
·
דואג מדברים.
·
מדוכדך/ת ונוטה לעצבות.
·
יכול/ה להיות לחוץ/ה.
·
נוטה למצבי רוח.
|
מצוקה
עצבנית כוללת עוינות המכוונת החוצה, כעס, קינאה,
תיסכול ועצבנות. אצל ילדים, זה יכול
להיות ביטויים של כעס/עוינות אל מול גבולות שמבוגרים מציבים להם.
|
·
סולם בעיות החצנה באכנבך.
·
מתרגז בקלות.
|
|
מצפוניות/ריסון: בני אדם נבדלים זה מזה ביכולת השליטה ההתנהגותית והקוגניטיבית
שלהם. אנשים גבוהים במצפוניות הם
אחראים, קשובים, זהירים, עקביים, מסודרים ומתוכננים. אנשים נמוכים בתכונה זו הם לא אחראים, לא
ניתן לסמוך עליהם, הם רשלנים והם מוסחים בקלות.
הבדלים בינאישיים במצפוניות עשויים להיות קשורים להבדלים ביולוגים
במערכות קשב ניהולי. היכולת למקד את הקשב בינקות מנבאת שליטה עצמית/מצפוניות
בהמשך הילדות. רמת השליטה הקשבית של
מבוגר קשורה לתכונת המצפוניות. קיים
ויכוח איך להמשיג את הקצה הגבוה של תכונת המצפוניות. האם זו קונפורמיות לסמכות ולנורמות או עיסוק
חיובי במשימה? האם אדם יכול להיות יותר
מדי מרוסן או באינהיביציה, או שמצפוניות גבוהה היא סמן לכוח רצון חיובי?
מצפוניות נוטה לעלות בבגרות המוקדמת ובגיל
העמידה.
|
שליטה
עצמית לעומת אימפולסיביות התנהגותית - הנטיה
להיות מתוכנן, זהיר ובשליטה התנהגותית לעומת הנטיה להיות בלתי זהיר, רשלן או חסר
דאגות ואימפולסיבי.
|
·
קופץ לדברים בלי לחשוב.
·
לא רואה את ההשלכות של דברים.
|
קשב: היכולת לווסת את הקשב
באמצעות שינוי סט מנטלי, מיקוד הקשב ועקביות במשימות אל מול הסחות. תכונה זו לא בולטת במודלים של האישיות של
מבוגרים, אך היא תכונה חשובה במרבית המודלים של טמפרמנט של ילדים. הבדלים בינאישיים בתכונה זו נבדקים במבחנים
נוירופסיכולוגים. לא ברור למה קשב אינו כלול
במודלים של אישיות של מבוגרים. ייתכן
שעם הגיל הבדלים בקשב נכללים תחת התכונה הצרה שליטה עצמית.
|
·
קל להסיח את דעתו/ה.
|
|
מוטיוציה
להישג: הנטיה לחתור להשגת מטרות באופן עקבי ונחוש,
תוך עמידה באמות מידה גבוהות. יש עדויות
ממחקרים לקסיקלים במבוגרים שתכונה זו עשויה להיות שילוב של מצפוניות גבוהה
ומוחצנות גבוהה או יציבות רגשית גבוה.
|
·
משלים משימות בהצלחה.
·
מנסה להצטיין במה שהוא עושה.
·
עושה עבודה יסודית.
|
|
סדר: נטיה להיות מסודר, נקי ומאורגן לעומת בלתי מאורגן ובלתי
מסודר.
|
·
אוהב סדר וסדר יום קבוע.
·
משאיר את החפצים שלו מבולגנים.
|
|
אחריות: שילוב של מצפוניות ונעימות.
נטיה להיות אדם שניתן לסמוך עליו.
תחום זה כולל מנבאים חזקים של עבריינות.
|
·
עובד/ת אמין/ה שניתן לסמוך
עליו.
|
|
קונבנציונליות: הנטיה לשמור על מסורת ועל נורמות חברתיות. קונבנציונליות היא אחד המנבאים החזקים של
המנעות מהתנהגויות סיכון כמו שימוש בסמים ובאלכוהול.
|
·
עובר על כללים.
|
|
נעימות: כוללת מגוון של
תכונות המקדמות יחסים טובים עם אחרים.
אנשים נעימים הם משתפים פעולה, מתחשבים, אמפטים, נדיבים, מנומסים
ונעימים. אנשים לא נעימים הם תוקפנים,
גסי רוח וחוצפנים, מלאי טינה, עקשנים, ציניים ומניפולטיביים. במחקרים במבוגרים ובילדים, נעימות כוללת
מוכנות להתאים את עצמך לרצונות של אחרים.
נעימות קשורה ליציבות רגשית/רגש שלילי בכך ששתי התכונות מודדות היבטים של
נטיה לכעס. אבל נעימות מתייחסת לשליטה
לא טובה בכעס המבוטאת באמצעות תוקפנות, בעוד שיציבות רגשית/רגש שלילי מתייחס
לחוויה של האדם של רגשות שליליים.
נעימות קשורה גם במצפוניות /ריסון בכך ששתי התכונות קשורות להיבטים של
אינהיביציה לעומת חוסר אינהיביציה.
עשויות להיות סיבות התפתחותיות טובות לכך שנעימות קשורה הן ביציבות רגשית
והן במצפוניות: רגש שלילי, שליטה עצמית
וקשב בילדות הם כולם מנבאים חשובים של נעימות בגיל מאוחר יותר.
נעימות נוטה לעלות בבגרות המוקדמת ובגיל
העמידה.
|
שני הקטבים של הנעימות – אנטגוניזם ונטיות
פרוחברתיות – נבחנו בנפרד כתכונות שונות זו מזו במחקרים רבים בילדים
ובמבוגרים.
אנטגוניזם: הנטיה להיות שלו ועדין לעומת הנטיה להיות תוקפני ועויין. כבר בילדות יש הבדלים בינאישיים גדולים ברמות
התוקפנות הפיסית והתוקפנות ביחסים (תוקפנות ביחסים מתבטאת למשל בנטיה לרכל
ולהטיל חרם).
|
·
מתנקם באחרים.
·
מעליב אנשים.
·
נוטה לבקר ולמצוא פגמים
באחרים.
·
אדם הנוטה לעורר מריבות עם
אחרים.
|
התנהגות/נטיה
פרוחברתית: הנטיה להיות עוזרים, טובי לב, מתחשבים, נדיבים,
אמפטים ומטפלים. נטיות אנטיסוציאליות ונטיות
פרוסוציאליות הם לא בהכרח קצוות מנוגדים של מימד אחד. בעוד שהשפעות גנטיות מסבירות כמות משמעותית
של שונות בנטיות אנטיחברתיות, חוויות סביבתיות משותפות, משפחתיות, מסבירות גם הן
כמות משמעותית של השונות באלטרואיזם.
|
·
דואג לאחרים.
·
בוטח במה שאנשים אומרים.
·
עוזר/ת ולא אנוכי/ת לגבי
אחרים.
·
נחמד/ה ומתחשב/ת כמעט בכולם.
|
|
תכונה שלישית מסדר גודל נמוך, ציניות/ תחושת זרות זוהתה
במבוגרים ועשויה להיות קשורה הן ליציבות נפשית והן לנעימות. תכונה זו קשורה לנטיה של האדם לא לבטוח
באחרים ולהרגיש שמתייחסים אליו לא טוב. תחושת
זרות זוהתה גם במחקרים על עיבוד מידע חברתי אצל צעירים.
|
||
פתיחות
להתנסויות/אינטלקט: זו התכונה שנמצאת במחלוקת הרבה ביותר
מבין חמש הגדולות. במספר מחקרים בילדים
ובמתבגרים, פתיחות להתנסויות נמדדת באופן פחות אמין מאשר חמש התכונות
האחרות. פתיחות להתנסות לא מופיעה
במודלים של טמפרמנט, למרות שהורים לעתים קרובות משתמשים במלים מתחום זה כדי לתאר
את הילדים שלהם. יש עדויות ראשוניות
לבסיס טמפרמנטלי לתכונה זו. ראשית,
הנטיה לחפש גירויים ולחקור סביבות חדשות באופן פעיל בילדות המוקדמת מנבאת הישגים
אקדמים ומשכל מאוחר יותר. התנהגויות אלה
עשויות לנבא גם את תכונת הפתיחות. שנית,
הנטיה להיות רגיש לגירויים חושיים פנימיים וחיצוניים קשורה לתכונת הפתיחות אצל
מבוגרים.
פתיחות להתנסויות נוטה לעלות בהתבגרות ובבגרות
המוקדמת ולרדת בזיקנה.
|
קיימות שתי תת תכונות הללו שניתן למדוד אותן
אצל ילדים החל מגיל שלוש:
פתיחות: דמיון, יצירתיות ורגישות
אסטתית.
|
·
בעל דמיון עשיר.
·
אוהב מוסיקה.
·
מקורי/ת, נוטה להעלות רעיונות
חדשים.
·
מעריך חוויות אמנותיות,
אסתטיות (יפות בעיניך).
|
אינטלקט:
אדם שלומד מהר, חכם ובעל תובנות.
|
·
אוהב לפתור בעיות מורכבות.
·
בעל אוצר מלים עשיר.
·
סקרן/ית לגבי דברים רבים.
·
אדם חכם ושנון (בעל תשובות
מתוחכמות) ומעמיק.
·
לעתים קרובות נהנה/ית להשתעשע
ברעיונות מופשטים (רעיונות שניתן לפרש בכמה דרכים).
|
ברוכים הבאים! בלוג זה נועד לספק משאבים לפסיכולוגים חינוכיים ואחרים בנושאים הקשורים לדיאגנוסטיקה באורייטנצית CHC אבל לא רק.
בבלוג יוצגו מאמרים נבחרים וכן מצגות שלי וחומרים נוספים.
אם אתם חדשים כאן, אני ממליצה לכם לעיין בסדרת המצגות המופיעה בטור הימני, שכותרתה "משכל ויכולות קוגניטיביות".
Welcome! This blog is intended to provide assessment resources for Educational and other psychologists.
The material is CHC - oriented , but not entirely so.
The blog features selected papers, presentations made by me and other materials.
If you're new here, I suggest reading the presentation series in the right hand column – "intelligence and cognitive abilities".
נהנית מהבלוג? למה שלא תעקוב/תעקבי אחרי?
Enjoy this blog? Become a follower!
Followers
Search This Blog
Featured Post
קובץ פוסטים על מבחן הוודקוק
רוצים לדעת יותר על מבחן הוודקוק? לנוחותכם ריכזתי כאן קובץ פוסטים שעוסקים במבחן: 1. קשרים בין יכולות קוגניטיביות במבחן ה...
No comments:
Post a Comment