ברוכים הבאים! בלוג זה נועד לספק משאבים לפסיכולוגים חינוכיים ואחרים בנושאים הקשורים לדיאגנוסטיקה באורייטנצית CHC אבל לא רק.

בבלוג יוצגו מאמרים נבחרים וכן מצגות שלי וחומרים נוספים.

אם אתם חדשים כאן, אני ממליצה לכם לעיין בסדרת המצגות המופיעה בטור הימני, שכותרתה "משכל ויכולות קוגניטיביות".

Welcome! This blog is intended to provide assessment resources for Educational and other psychologists.

The material is CHC - oriented , but not entirely so.

The blog features selected papers, presentations made by me and other materials.

If you're new here, I suggest reading the presentation series in the right hand column – "intelligence and cognitive abilities".

נהנית מהבלוג? למה שלא תעקוב/תעקבי אחרי?

Enjoy this blog? Become a follower!

Followers

Search This Blog

Featured Post

קובץ פוסטים על מבחן הוודקוק

      רוצים לדעת יותר על מבחן הוודקוק? לנוחותכם ריכזתי כאן קובץ פוסטים שעוסקים במבחן:   1.      קשרים בין יכולות קוגניטיביות במבחן ה...

Wednesday, March 14, 2018

VWFA – Visual Word Form Area



How the Brain Learns to Read - Prof. Stanislas Dehaene https://www.youtube.com/watch?v=25GI3-kiLdo

בפוסט קודם הצגתי מודל לקריאת מלים בודדות שמפותח (בין השאר) על ידי פרידמן וגביעון.  בהרצאה זו מדבר פרופ' סטניסלאס דהאן Stanislas Dehaene       על ההיבט המוחי של מודלים כדוגמת מודל זה, ומוסיף כמה דברים מעניינים על קריאה.  כדאי במיוחד לצפות בהרצאה בין הדקות 9:20 ו -   14:15.


את פרופ' דהאן פגשנו כבר בבלוג בנושא הקשר האפשרי בין זיכרון העבודה והמודעות.  דהאן הוא נוירופסיכולוג נודע, שעוסק הרבה גם בעיבוד קוגניטיבי של מתמטיקה.


דהאן מציג ממצאים לפיהם לאחר קליטה חזותית ראשונית של מלה באזורים חזותיים (אוקסיפיטלים) של המוח, המידע עובר לאיזור שנקרא VWFA – Visual Word Form Area.  אזור זה מתמחה בעיבוד מלים (ולא בעיבוד של גירויים חזותיים אחרים).  מה שמעניין זה, שאצל אנשים שאינם קוראים וכותבים, וגם אצל ילדים שטרם למדו לקרוא ולכתוב, אזור זה מגיב לפנים FACES ולאובייקטים.  כאשר לומדים לקרוא, האזור משנה את ייעודו.  התגובה שלו לפנים ולאובייקטים הולכת ויורדת, והתגובה שלו לאותיות ולמלים הולכת ועולה.  היכולת לזהות פנים עוברת מה - VWFA, הנמצא בהמיספרה שמאל, לאזור אחר בהמיספרה ימין. 

מעורבות אזור VWFA בקריאה יכולה להסביר מדוע ילדי גן וילדים שנמצאים בראשית תהליך רכישת הקריאה והכתיבה כותבים בכתב ראי: בכיוון ההפוך (בעברית, משמאל לימין) ו/או באותיות הפוכות (בהיפוך אופקי).  על פי דהאן, אזור VWFA אינו מבחין בין אובייקט לבין תמונת הראי שלו.  זאת כדי לאפשר לנו לזהות את האובייקט כזהה לעצמו גם אם אנו רואים תמונת ראי שלו.  כך, מבחינת ה - VWFA, odil=libo.  כאשר אנו לומדים לקרוא, האזור הזה עובר שינוי המתבטא בדיכוי התכונה של ראיית גירויים שהם תמונת ראי אחד של השני כגירויים זהים.

ייתכן שאזור VWFA מקביל לנתח הויזואלי אורתוגרפי או ללקסיקון האורתוגרפי אותם פגשנו במודל הקריאה המוצג בתרשים למטה (הסברים נוספים על המודל תמצאו כאן  וכאן ).



No comments:

Post a Comment