אלה הם מרכיבי ההגדרה והמחלוקות הקשורות בהם:
- הסימפטום הנצפה: הנמכה בהישג (בקריאה/כתיבה/חשבון/דיבור/הקשבה):
- האם נדרשת הנמכה בהישג ביחס לנורמה
לגיל ולדרגת הכיתה? או הנמכה של
הילד ביחס לעצמו (באופן שילד יכול להיות מוגדר כלקוי למידה
למרות שהוא בעל תפקוד תקין בתחומי ההישג ביחס לנורמה לגיל ולדרגת הכיתה)? שנוי במחלוקת!
- ההגדרות השונות נותנות קריטריונים שונים לקביעה מהי הנמכה
בהישג.
- הגורם
הוא ביולוגי מוחי/נוירולוגי
- האם יש צורך להוכיח, שההנמכה בהישג נובעת
מהפרעות פנימיות-אינדיבידואליות במערכת העצבים המרכזית/הפרעות בתהליכים פסיכולוגים/הנמכה מובהקת ביכולות קוגניטיביות מסוימות? שנוי במחלוקת!
- גיל
הופעת הבעיה
- האם לקויות למידה יכולות
להופיע בכל זמן במשך החיים?
- או שיש לדרוש עבור
ההגדרה, שהן תופענה בשנות החינוך הפורמלי?
- ספציפיות
- האם לקות למידה היא תופעה ספציפית ומוגבלת, הפוגמת בחלק קטן מתחומי
התפקוד של הילד ולא במרביתם?
- או שהיא תופעה רחבת היקף? שנוי במחלוקת!
- מנת
המשכל הכללית
- מעל לרמת פיגור שכלי, האם נדרש פער בין הנמכה
בהישגים בקריאה/כתיבה/חשבון לבין ציון IQ תואם גיל, כדי לקבוע
לקות למידה? שנוי במחלוקת! אם כי הכף נוטה בשנים האחרונות לא לדרוש
קריטריון זה.
- אם כן, מהו גודל הפער הנדרש?
- כשנדרש פער, בדרך כלל מופיע בהגדרה גם קריטריון הספציפיות, כי
הפער רומז על כך שמרבית תפקודיו של הילד תקינים, כלומר שהתופעה ספציפית
ואינה רחבת היקף.
- גורמי
הדרה EXCLUSION:
- מהם גורמי ההדרה? בשנים
האחרונות מתגבשת הסכמה סביב גורמי ההדרה הבאים: פגיעה חושית, פיגור שכלי, הפרעה רגשית או
חברתית, הבדלים תרבותיים, הגירה או הוראה לא מתאימה או לא מספקת.
- כיצד נוכיח שהסימפטומים אינם נובעים מגורמי הדרה?
No comments:
Post a Comment