ברוכים הבאים! בלוג זה נועד לספק משאבים לפסיכולוגים חינוכיים ואחרים בנושאים הקשורים לדיאגנוסטיקה באורייטנצית CHC אבל לא רק.

בבלוג יוצגו מאמרים נבחרים וכן מצגות שלי וחומרים נוספים.

אם אתם חדשים כאן, אני ממליצה לכם לעיין בסדרת המצגות המופיעה בטור הימני, שכותרתה "משכל ויכולות קוגניטיביות".

Welcome! This blog is intended to provide assessment resources for Educational and other psychologists.

The material is CHC - oriented , but not entirely so.

The blog features selected papers, presentations made by me and other materials.

If you're new here, I suggest reading the presentation series in the right hand column – "intelligence and cognitive abilities".

נהנית מהבלוג? למה שלא תעקוב/תעקבי אחרי?

Enjoy this blog? Become a follower!

Followers

Search This Blog

Featured Post

קובץ פוסטים על מבחן הוודקוק

      רוצים לדעת יותר על מבחן הוודקוק? לנוחותכם ריכזתי כאן קובץ פוסטים שעוסקים במבחן:   1.      קשרים בין יכולות קוגניטיביות במבחן ה...

Saturday, September 27, 2014

מה מודדים מבחני זכירת משפטים



במבחני זכירת משפטים הילד מתבקש להאזין למשפט אחד ולחזור עליו בצורה מדוייקת ככל האפשר.  בדרך כלל, עם התקדמות המבחן, אורך המשפטים וגם המורכבות התחבירית שלהם עולים בהדרגה. 

מקובל להתייחס למבחן זה כבודק טווח זיכרון.  טווח הזיכרון בתאורית  CHC היא יכולת צרה בתוך זיכרון לטווח קצר.  טווח זיכרון היא  "היכולת לקודד מידע, לשמור אותו במודעות המיידית ולהפיק אותו בטווח המיידי בסדר הצגתו".  או, בניסוח אחר:  "היכולת להפנות קשב לאלמנטים מסודרים בזמן ולשלוף אותם באופן מיידי ובסדר הנכון  לאחר הצגה אחת" (Flanagan et al.,2007, Schneider and McGrew, 2012 ). 

זכירת משפטים היא גם סמן יעיל של SLI – SPECIFIC LANGUAGE IMPAIRMENT  וגם של דיסלקסיה.  ביצוע במבחני זכירת משפטים קשור גם להבנת הנקרא.

מספר חוקרים, ביניהם גם BADDELEY, מציעים שמשימת זכירת משפטים מערבת הן זיכרון לטווח קצר והן זיכרון לטווח ארוך.  זכירת משפטים דורשת שימוש בידע כללי  ובמידע לשוני סמנטי (העוזרים להבין את התכנים, לדעת על מה המשפט "מדבר", מהי "רוח" המשפט), וכן בידע תחבירי ודקדוקי.  שימוש בסוגי מידע אלה דורש את מעורבותו של הזיכרון לטווח ארוך.    משימת זכירת משפטים דורשת גם שמירה על ההיבטים המבניים  של המשפט ("החזקת" סדר המלים, למשל, בלולאה הפונולוגית) – שמירה המבוצעת בזיכרון לטווח קצר. 

GATHERCOLE מצאה במחקר מ – 2005, שאנשים בעלי זיכרון פונולוגי גבוה מצליחים לשמר את סדר המלים במשפט טוב הרבה יותר מאשר אנשים עם זיכרון פונולוגי נמוך.  לאנשים בעלי זיכרון פונולוגי נמוך יש יותר השמטות והוספות של מלים בעת שליפת המשפט.    מבחני זכירת משפטים נמצאים במתאם עם מבחני חזרה על מלות תפל, שמושפעים מטווח הזיכרון. 

MARSHALL AND NATION מצאו ב – 2003, שילדים בעלי קריאה תקינה בהיבטים של דיוק ומהירות אך קשיים בהבנת הנקרא, מתקשים גם במבחני זכירת משפטים.  ילדים אלה מבצעים באופן תקין במבחנים של טווח זיכרון.  החוקרים משערים שההנמכה במבחן זכירת משפטים קשורה למעורבות של זיכרון לטווח ארוך במשימת זכירת משפטים. 
 
במחקר זה,


The role of sentence recall in reading and language skills of children with learning difficulties.  Alloway, T.P. and Gathercole, S.E.  learning and Individual differences, 15 (2005) 271-282

http://www.academia.edu/2651151/The_role_of_sentence_recall_in_reading_and_language_skills_of_children_with_learning_difficulties



,נבדקו ילדים עם קשיי למידה בבי"ס יסודי.  הם עברו מבחני קריאה
 שפה, זיכרון עבודה, טווח זיכרון, מבחן וכסלר, מבחן אוצר מלים הבעתי ומבחן זכירת משפטים.  הפריטים הקשים במבחן זכירת המשפטים לא היו משפטים ארוכים יותר אלא מורכבים יותר מבחינה דקדוקית.
  
 המטרה היתה לבדוק אם מבחן זכירת משפטים קשור לכישורי קריאה או שפה.

 
נמצא מתאם של 0.6 בין זכירת משפטים לבין טווח זיכרון.  אבל, כאשר בדקו את התרומה הייחודית של כל אחד מהמדדים לניבוי כישורי קריאה ושפה, נמצא שזכירת משפטים הסבירה כמות משמעותית מהשונות בקריאה ובשפה מעבר לתרומה של הגיל, מנת המשכל, אוצר המלים ההבעתי, 
טווח הזיכרון וזיכרון עבודה. 



לכן, מבחן זכירת משפטים בודק הרבה מעבר לטווח זיכרון.  החוקרות
 משערות, שהתרומה הייחודית הזו של מבחן זכירת משפטים לניבוי כישורי קריאה ושפה נובעת מכך שהוא דורש שימוש הן בזיכרון לטווח קצר והן בידע לשוני והמשגתי המצוי בזיכרון לטווח הארוך.  

No comments:

Post a Comment