ברוכים הבאים! בלוג זה נועד לספק משאבים לפסיכולוגים חינוכיים ואחרים בנושאים הקשורים לדיאגנוסטיקה באורייטנצית CHC אבל לא רק.

בבלוג יוצגו מאמרים נבחרים וכן מצגות שלי וחומרים נוספים.

אם אתם חדשים כאן, אני ממליצה לכם לעיין בסדרת המצגות המופיעה בטור הימני, שכותרתה "משכל ויכולות קוגניטיביות".

Welcome! This blog is intended to provide assessment resources for Educational and other psychologists.

The material is CHC - oriented , but not entirely so.

The blog features selected papers, presentations made by me and other materials.

If you're new here, I suggest reading the presentation series in the right hand column – "intelligence and cognitive abilities".

נהנית מהבלוג? למה שלא תעקוב/תעקבי אחרי?

Enjoy this blog? Become a follower!

Followers

Search This Blog

Featured Post

קובץ פוסטים על מבחן הוודקוק

      רוצים לדעת יותר על מבחן הוודקוק? לנוחותכם ריכזתי כאן קובץ פוסטים שעוסקים במבחן:   1.      קשרים בין יכולות קוגניטיביות במבחן ה...

Sunday, September 7, 2014

השפעת אימון על היכולת המרחבית


  
  
ב"פוסט" מתאריך 31 באוגוסט  דיברנו על הצורך בבדיקה, האם אימון ביכולות קוגניטיביות משפר את ההישגים במתמטיקה, קריאה וכתיבה.  קיימים מחקרים על כך שיכולות מרחביות מנבאות הישגים במדע, טכנולוגיה, הנדסה ומתמטיקה.  החוקרים WAI, LUBINSKI AND BENBOW (2009), מצאו, למשל, שהכישורים המרחביים של אנשים שיש להם תואר ראשון (לפחות) בהנדסה גבוהים ב – 1.58 סטיות תקן מאלה של האוכלוסיה הכללית.
   
 האם אימון של היכולות המרחביות משפר את ההישגים במדע, טכנולוגיה, הנדסה ומתמטיקה?
מטא אנליזה זו:

The malleability of spatial skills: a meta analysis of training studies.  David H. Uttal, Nathaniel G. Meadow,Elizabeth Tipton, Linda L. Hand, Alison R. Alden,  Christopher Warren and Nora S. Newcombe.  Psychological Bulletin 2013, Vol. 139, No. 2, 352–402


עברה חצי דרך כדי להשיב על שאלה זו.  החוקרים ערכו בדיקה מעמיקה של הספרות, כדי להשיב על השאלות הבאות:  האם אימון מרחבי משפר את היכולת המרחבית?  אם כן – האם לאורך זמן?  האם השפעת האימון עוברת גם למשימות מרחביות אחרות מאלה שעליהן נערך האימון?  בהינתן ממצאים, שגברים מבצעים טוב יותר מנשים במשימות עיבוד מרחבי – האם אימון במשימות כאלה יכול לסגור את הפער בין גברים לנשים?  האם אימון משפיע באופן שונה על אנשים בגילאים שונים?

למה כתבתי שהמטא אנליזה עברה חצי דרך?  משום שמרבית המחקרים שנכללו במטא אנליזה (202 מחקרים מתוך  206 שנכללו) בדקו את ההשפעה של אימון מרחבי על ביצוע משימות מרחביות אחרות ולא על הישגים במדע, טכנולוגיה, הנדסה, מתמטיקה או תחומי הישג אחרים (קריאה, כתיבה, גאוגרפיה וכו').  המחקרים התבצעו על אוכלוסיה לא קלינית.

יש לציין שהחוקרים תיארו באופן מעניין מאד את השלבים השונים בביצוע המטא – אנליזה. 

ולתוצאות:

האם אימון מרחבי משפר את היכולת המרחבית?  כן, בכמעט חצי סטית תקן ביחס למצב לפני האימון.  יתרה מזאת:  משתתפים שהתחילו עם יכולת מרחבית נמוכה השתפרו יותר בתגובה לאימון מאשר משתתפים שהתחילו עם יכולת מרחבית גבוהה יותר.  

האם השיפור מחזיק מעמד לאורך זמן? כן, לא היה הבדל בעוצמת השיפור כאשר היא נבדקה מייד לאחר האימון, פחות משבוע לאחר האימון, ופחות מחודש לאחר האימון.

האם השפעת האימון עוברת גם למשימות מרחביות אחרות מאלה שעליהן נערך האימון?  כן, אימון הוביל לשיפור של כחצי סטית תקן במשימות מרחביות חדשות, גם כאלה שדרשו כישורים או ייצוגים שונים מאלה שנדרשו במשימות האימון.

איזה סוג של אימון הוא הטוב ביותר?  לא היה הבדל ביעילות ובעוצמת השיפור בין אימון באמצעות משחקי וידאו, אימון באמצעות קורס, או אימון באמצעות תירגול במשימה מסויימת עם הנחיות כיצד לבצע אותה.   

בהינתן ממצאים, שגברים מבצעים טוב יותר מנשים במשימות עיבוד מרחבי – האם אימון במשימות כאלה יכול לסגור את הפער בין גברים לנשים?  גברים טובים יותר מנשים במשימות עיבוד מרחבי למעט משימת זיכרון למיקום של אובייקטים (איפה השארתי את המפתחות שלי?), בה נשים לעתים מבצעות טוב יותר מגברים.  גם במטא אנליזה זו נמצא שגברים ביצעו טוב יותר מנשים – הן לפני והן לאחר האימון, הן בקבוצות הניסוי והן בקבוצות הביקורת.  לא היה הבדל בעוצמת השיפור בין הנשים לגברים.  בעקבות אימון, נשים וגברים השתפרו באותה מידה.  אימון לא סגר את הפער לטובת הגברים. 

האם ילדים יכולים לשפר את הכישורים המרחביים שלהם יותר מאשר מתבגרים או מבוגרים באמצעות אימון?  במחקר זה לא נמצא הבדל במידת השיפור בגילאים השונים.   


No comments:

Post a Comment