ברוכים הבאים! בלוג זה נועד לספק משאבים לפסיכולוגים חינוכיים ואחרים בנושאים הקשורים לדיאגנוסטיקה באורייטנצית CHC אבל לא רק.

בבלוג יוצגו מאמרים נבחרים וכן מצגות שלי וחומרים נוספים.

אם אתם חדשים כאן, אני ממליצה לכם לעיין בסדרת המצגות המופיעה בטור הימני, שכותרתה "משכל ויכולות קוגניטיביות".

Welcome! This blog is intended to provide assessment resources for Educational and other psychologists.

The material is CHC - oriented , but not entirely so.

The blog features selected papers, presentations made by me and other materials.

If you're new here, I suggest reading the presentation series in the right hand column – "intelligence and cognitive abilities".

נהנית מהבלוג? למה שלא תעקוב/תעקבי אחרי?

Enjoy this blog? Become a follower!

Followers

Search This Blog

Featured Post

קובץ פוסטים על מבחן הוודקוק

      רוצים לדעת יותר על מבחן הוודקוק? לנוחותכם ריכזתי כאן קובץ פוסטים שעוסקים במבחן:   1.      קשרים בין יכולות קוגניטיביות במבחן ה...

Saturday, March 12, 2016

העט חזק מהמקלדת: יתרונות של סיכום בכתב יד לעומת סיכום בהקלדה





Mueller, P. A., & Oppenheimer, D. M. (2014). The pen is mightier than the keyboard advantages of longhand over laptop note taking. Psychological science, 0956797614524581.‏  


מי מאיתנו לא נתקל בהרצאות במצב, בו המרצה מבטיח "לשלוח את המצגת" ויש אנשים שעדיין מסכמים בכתב יד.  כאשר שואלים אותם למה הם עושים זאת, הם בדרך כלל אומרים משהו כמו:  "הכתיבה עוזרת לי ללמוד/להבין טוב יותר" ; "זה נכנס יותר טוב דרך היד" וכו'.  
   
האם זה באמת כך?

קיים מחקר נרחב על היעילות שבכתיבת סיכום במהלך שיעור/הרצאה, אבל מרביתו התבצע לפני עידן הלפטופ.  המחקר הראה שהעיבוד המתרחש במהלך פעולת הסיכום משפר את הלמידה ואת היכולת לזכור את החומר.  קיומו של הסיכום מאפשר לחזור על החומר וגם פעולה זו מחזקת את הלמידה.  

 קיימות שתי דרכים לסכם:  פעילה (הילד עורך תקציר של המידע שהמורה אומר, מנסח אותו מחדש, ממשיג אותו תוך כדי כתיבה ומקשר אותו למושגים אחרים שנלמדו באותו הקשר), וסבילה (הילד פשוט כותב את דברי המורה מלה במלה).  בדרך כלל מתייחסים לסיכום סביל כמשקף תהליך עיבוד רדוד.  ככל שהמידע מעובד באופן עמוק יותר במהלך עריכת הסיכום, כך הלמידה טובה יותר.   כתיבת דברי המורה מלה במלה מנבאת ביצועים פחות טובים בשאלות על החומר שדורשות אינטגרציה והמשגה מאשר כתיבת סיכום בדרך פעילה.      

השימוש בלפטופ מקל לדעת המחברים על כתיבת דברי המורה/המרצה מלה במלה (סיכום סביל), מכיוון שמרבית הסטודנטים מקלידים הרבה יותר מהר משהם כותבים בכתב יד (מן הסתם זה לא נכון לגבי תלמידי בית ספר).   קצב הכתיבה האיטי יותר בכתב יד מאלץ את המסכם להבחין בין הדברים החשובים יותר והחשובים פחות בדברי המרצה, ולכתוב את עיקרי הדברים כאשר הם משוכתבים ולא כתובים מלה במלה.  

כדי לדעת כיצד סיכום בכתב יד לעומת סיכום בלפטופ משפיע על למידה והבנה של הרצאה, ערכו מילר ואופנהיימר שלושה ניסויים.

בניסוי הראשון השתתפו 65 סטודנטים מאוניברסיטת פרינסטון.  הם צפו בהרצאות TED באורך של כ – 15 דקות להרצאה.  החוקרים בחרו הרצאות מעניינות על חומר לא מוכר יחסית.  במהלך ההרצאה הסטודנטים התבקשו לסכם כפי שהיו עושים בשיעור.  חלק מהסטודנטים ערכו את הסיכום על לפטופ וחלק כתבו אותו.  לאחר ההרצאה הסטודנטים קיבלו משימות מסיחות למשך חצי שעה, ואז השיבו על שני סוגים של שאלות על ההרצאה:  שאלות שבדקו ידע עובדתי ושאלות של המשגה ויישום.  לא היה הבדל בין הסטודנטים שסיכמו בכתב יד לבין הסטודנטים שסיכמו בלפטופ ביכולת להשיב על שאלות עובדתיות.  אבל בשאלות המשגה ויישום, הסטודנטים שסיכמו בכתב יד הצליחו הרבה יותר מאשר הסטודנטים שסיכמו בלפטופ.  

החוקרים מצאו הבדלים איכותיים בין הסיכומים שנערכו בכתב יד לבין הסיכומים שנערכו בלפטופ.  הסיכומים בכתב יד היו קצרים יותר במובהק (הכילו פחות מלים) מאשר הסיכומים בלפטופ.    14.5% מתוכן הסיכומים שנערכו בלפטופ חפף מלה במלה את תוכן ההרצאה.  לעומת זאת, רק 8.8% מתוכן הסיכומים שנערכו בכתב יד חפף מלה במלה את ההרצאה.  הבדל זה היה מובהק, ומשמעותו היא שהסיכומים בכתב יד שיקפו עיבוד עמוק יותר של החומר.  

בניסוי השני, בו השתתפו כמאה וחמישים סטודנטים מאוניברסיטת קליפורניה, החוקרים ביקשו מחלק מהסטודנטים שסיכמו בלפטופ להימנע מלסכם את ההרצאה מלה במלה, ולכתוב אותה ככל האפשר במלים שלהם.  הם בדקו האם הנחיה זו תשפיע על הצלחתם של הסטודנטים בשלב הבחינה.  קבוצה נוספת של סטודנטים סיכמה את ההרצאה בכתב יד וקבוצה שלישית סיכמה את ההרצאה בלפטופ מבלי שקיבלה הנחיה לכתוב במלים שלהם.    

גם בניסוי זה, סטודנטים שסיכמו בכתב יד הצליחו יותר בשאלות של המשגה ויישום מאשר סטודנטים שסיכמו בלפטופ.  ההנחיה לכתוב במלים שלהם לא הועילה לסטודנטים שסיכמו בלפטופ:  מידת החפיפה המילולית בין הסיכום לבין ההרצאה אצל סטודנטים שהתבקשו לכתוב בלפטופ במלים שלהם לא היתה שונה ממידת החפיפה המילולית בין הסיכום לבין ההרצאה אצל סטודנטים שסיכמו בלפטופ ללא הנחיה לכתוב במלים שלהם.   

בניסוי השלישי רצו החוקרים לבדוק אם עצם העובדה שהסיכום בלפטופ בדרך כלל ארוך יותר, עוזרת לדעת את החומר טוב יותר כאשר חוזרים על החומר לפני הבחינה.  זאת מכיוון שבאופן כללי, סטודנטים שהסיכום שלהם היה ארוך יותר הצליחו יותר בשאלות.  כמאה סטודנטים מאוניברסיטת קליפורניה השתתפו בניסוי זה.  הם צפו בארבע  הרצאות בנות שבע דקות כל אחת, וסיכמו אותן בכתב יד או בלפטופ.  נאמר להם מראש שהם יבחנו על החומר שסיכמו כעבור שבוע.  כעבור שבוע, חלק מהסטודנטים בשתי הקבוצות (קבוצת הסיכום בכתב יד וקבוצת הסיכום בלפטופ) קיבלו עשר דקות לעבור על הסיכומים שלהם לפני הבחינה.  

הסתבר, שהסטודנטים שסיכמו בכתב יד וקיבלו הזדמנות לחזור על החומר הצליחו יותר בבחינה מהסטודנטים בכל שאר הקבוצות (הקבוצה שסיכמה בכתב יד ולא חזרה על החומר, הקבוצה שסיכמה בלפטופ וחזרה על החומר, והקבוצה שסיכמה בלפטופ ולא חזרה על החומר).   לא היה הבדל במידת ההצלחה במבחן בין הסטודנטים שלא קיבלו הזדמנות לחזור על החומר, בין אם הם סיכמו בלפטופ ובין אם הם סיכמו ביד.   

לסיכום, השילוב של סיכום בכתב יד וחזרה על החומר הוביל ללמידה הטובה ביותר.  ייתכן שהסיבה לכך היא תהליך העיבוד העמוק יותר שנערך בעת סיכום בכתב יד, שגורם לכך שגם החזרה על החומר כעבור שבוע תהיה יעילה יותר.   כך, למרות שסיכום בכתב יד קצר יותר מסיכום בלפטופ, הוא גם מומשג ואינטגרטיבי יותר, ומוביל ללמידה טובה יותר.  


No comments:

Post a Comment