ברוכים הבאים! בלוג זה נועד לספק משאבים לפסיכולוגים חינוכיים ואחרים בנושאים הקשורים לדיאגנוסטיקה באורייטנצית CHC אבל לא רק.

בבלוג יוצגו מאמרים נבחרים וכן מצגות שלי וחומרים נוספים.

אם אתם חדשים כאן, אני ממליצה לכם לעיין בסדרת המצגות המופיעה בטור הימני, שכותרתה "משכל ויכולות קוגניטיביות".

Welcome! This blog is intended to provide assessment resources for Educational and other psychologists.

The material is CHC - oriented , but not entirely so.

The blog features selected papers, presentations made by me and other materials.

If you're new here, I suggest reading the presentation series in the right hand column – "intelligence and cognitive abilities".

נהנית מהבלוג? למה שלא תעקוב/תעקבי אחרי?

Enjoy this blog? Become a follower!

Followers

Search This Blog

Featured Post

קובץ פוסטים על מבחן הוודקוק

      רוצים לדעת יותר על מבחן הוודקוק? לנוחותכם ריכזתי כאן קובץ פוסטים שעוסקים במבחן:   1.      קשרים בין יכולות קוגניטיביות במבחן ה...

Wednesday, March 30, 2016

CHC, XBA – מהם ומה ההבדל ביניהם?



  

CHC, XBA   - מה הם?  האם הם היינו הך?  האם יש הבדל ביניהם?

 

CHC  הם ראשי תיבות של תיאוריה על מבנה המשכל הקרויה על שם שלושת מחבריה –CATTELL, HORN, CARROLL.      

  מבנה המשכל על פי CHC התקבל באמצעות ניתוחי גורמים שבוצעו על מאות מבחנים שבדקו תפקודים קוגניטיבים שונים.  ניתוחי הגורמים הובילו למבנה בעל שלוש שכבות:  בשכבה העליונה ה – g, רמת המשכל הכללית.  בשכבה האמצעית 16 יכולות קוגניטיביות רחבות המרכיבות את ה – g (באופן מעשי מקובל לבדוק שבע מהן:  יכולת פלואידית, ידע מגובש, מהירות עיבוד, זיכרון לטווח קצר, אחסון ושליפה לטווח ארוך, עיבוד חזותי ועיבוד שמיעתי),  ובשכבה התחתונה עשרות יכולות צרות המרכיבות את היכולות הרחבות.  תת המבחנים במבחני המשכל בודקים את היכולות הצרות, ובאמצעות מקבצים של תת מבחנים אלה ניתן לבדוק את היכולות הרחבות. 

 

XBA  הם ראשי תיבות של שיטה באמצעותה ניתן ליישם את תאורית ה – CHCXBA    CROSS BATTERY ASSESSMENT

= הערכה "חוצה" בטריות (בטריה =מערכת מבחנים, ובעברית "סוללה")= הערכה "לרוחב" הבטריות = הערכה בה משתמשים במבחנים השייכים ליותר מסוללת מבחנים אחת (למשל, הערכה בה משתמשים בתת מבחנים השייכים ליותר ממבחן משכל אחד).  כדי לעבוד על פי תיאורית CHC, לא תמיד חייבים "לחצות" בטריות.  כאשר נעבוד עם מבחן הוודקוק ג'ונסון, מבחן המשכל החדש שיכנס לשימוש בישראל בקרוב, לא נצטרך לבצע XBA  מכיוון שמבחן הוודקוק ג'ונסון עצמו בודק את שבע היכולות הקוגניטיביות הרחבות המצוינות למעלה.  


מרבית מבחני המשכל אינם בודקים שבע יכולות רחבות, אלא ארבע או חמש מהן.  כדי להשלים את היכולות החסרות, אנחנו "חוצים" סוללות או "מרחיבים" את הבדיקה באמצעות שימוש במבחנים ממבחני משכל נוספים או ממבחנים קוגניטיביים נוספים.  למשל, כאשר אנו עובדים עם מבחן WISCR95, אנו יכולים לבדוק ארבע יכולות קוגניטיביות רחבות:  ידע מגובש (באמצעות ידיעות כלליות, צד שווה, אוצר מלים והבנה), זיכרון לטווח קצר (באמצעות חשבון וזכירת ספרות), יכולת פלואידית (באמצעות צד שווה וחשבון)  ועיבוד חזותי (באמצעות השלמת תמונות, סדירת תמונות, סידור קוביות והרכבת עצמים).  יש לנו גם מבחן אחד הבודק מהירות עיבוד (קידוד), אולם כדי לבדוק יכולת רחבה בצורה מספקת, אנחנו צריכים לבדוק אותה באמצעות שני מבחנים לפחות, כך שאין לנו מדד טוב של מהירות עיבוד במבחן WISCR95.  אנחנו לא יכולים לבדוק באמצעות מבחן WISCR95 את היכולות אחסון ושליפה לטווח ארוך  ועיבוד שמיעתי.  כדי לבדוק אותן, וכדי להשלים את הבדיקה של מהירות העיבוד, נבצע XBA , כלומר נשתמש במבחנים נוספים שאנו יודעים שהם בודקים את היכולות הללו.  כדי להשלים את בדיקת מהירות העיבוד, נוכל להוסיף, למשל, את מבחן CANCELLING.  כדי לבדוק את האחסון והשליפה לטווח ארוך נוכל להשתמש במבחן REY AVLT  ובמבחנים שיום מהיר ושטף סמנטי מתוך מבחן המסלו"ל.  כדי לבדוק את העיבוד השמיעתי נוכל להשתמש במבחן הפרדה פונמית מתוך מבחן מסלו"ל ובמבחן מיזוג פונמי מתוך בטרית א – ת.  אני ממליצה להרחיב גם את בדיקת היכולת הפלואידית באמצעות מבחן אנלוגיות צורניות מתוך מבחן הקאופמן. 

 

איך אנחנו יודעים אילו מבחנים בודקים אילו יכולות קוגניטיביות?  באמצעות הספרות המקצועית.  כך יצרנו "קטלוג" המסווג את המבחנים בהם אנו מרבים להשתמש ליכולות הקוגניטיביות השונות.  אם הנכם מעוניינים בקטלוג זה, כתבו לי מייל

yogev976@bezeqint.net

 

ואוכל לשלוח אותו לשפ"ח בו אתם עובדים.  



No comments:

Post a Comment