אני ממשיכה
לדון בנושא הקשר בין עיבוד פונולוגי לשליפה של עובדות חשבון. ככל שאני קוראת יותר, כך אני רואה שהעדויות
נשענות על בסיס מחקרי לא מאד יציב (מחקרים עם מספר קטן של נבדקים; מחקרים שלא בדקו
את העיבוד הפונולוגי באופן נקי).
ילדים שמתמודדים עם דיסלקסיה לעתים קרובות מתמודדים עם קושי בשליפה של
עובדות חשבון. Boets and De Smedt (2010) השוו קבוצה של 13 ילדים בכיתה ג' עם דיסלקסיה והישגים
תקינים במתמטיקה לקבוצת ביקורת של 16 ילדים.
הילדים הדיסלקטים היו נמוכים מילדי קבוצת
הביקורת בכפל ובחיסור חד ספרתי. ההבדלים
בין שתי הקבוצות היו חזקים במיוחד בתחום הכפל.
ילדי קבוצת הביקורת היו מהירים יותר בפתירת
תרגילי בכפל מאשר תרגילי חיסור. החוקרים
חושבים שיתכן שהסיבה לכך היא שאת תרגילי הכפל שולפים באופן ישיר מהזיכרון ואת
תרגילי החיסור מחשבים. חישוב מנטלי תמיד
אורך זמן רב יותר מאשר שליפה ישירה.
הילדים הדיסלקטים פתרו תרגילי כפל וחיסור במהירות זהה. זה כנראה מרמז על כך שהם משתמשים פחות בשליפה או
בשליפה פחות יעילה במהלך פתירת תרגילי כפל.
האם עיבוד פונולוגי נמוך שיש לילדים עם
דיסלקסיה יכול להסביר גם את הקושי שלהם בשליפה של עובדות חשבון?
De Smedt
and Boets (2010)
בדקו 25 סטודנטים עם דיסלקסיה וללא
דיסקלקוליה והשוו אותם לקבוצת ביקורת בת 25 אנשים. הסטודנטים עברו מבחנים של עיבוד פונולוגי ופתרו
תרגילי חיסור וכפל, במהלכם תועד השימוש שלהם באסטרטגית חישוב (לאחר כל תרגיל,
הסטודנט אמר אם הוא חישב אותו או שלף אותו).
הסטודנטים הדיסלקטים שלפו פחות את התשובות לתרגילי חיסור וכפל מאשר הסטודנטים
בקבוצת הביקורת. הם ביצעו את התרגילים,
ובמיוחד את תרגילי הכפל, באיטיות רבה יותר מאשר קבוצת הביקורת. בשתי קבוצות הסטודנטים, תדירות גבוהה יותר של
שליפה מהזיכרון של הפתרונות לתרגילים היתה קשורה ליכולות פונולוגיות טובות יותר.
כל הנתונים הללו הם מתאמיים. כך שקשה לדעת אם הקשר בין עיבוד פונולוגי
לשליפת עובדות הוא סיבתי. Lee and Kang (2002) ניסו למצוא קשר סיבתי בין עיבוד פונולוגי לשליפת עובדות
חשבון באמצעות משימה שמכבידה על זיכרון העבודה. בגלל
מעורבות זיכרון העבודה, לדעתי סוג זה של משימה אינו בודק את העיבוד
הפונולוגי באופן נקי.
ניזכר שבמודל של Baddeley זיכרון העבודה מורכב ממספר מרכיבים, ביניהם הלולאה הפונולוגית (שעוזרת
לנו להחזיק מספר פריטים אודיטורים במוקד הקשב, כדי לבצע בהם מניפולציה) ולוח
העבודה החזותי מרחבי (שעוזר לנו להחזיק מספר פריטים חזותיים במוקד הקשב, כדי לבצע
בהם מניפולציה).
Lee and Kang (2002) ביקשו מעשרה סטודנטים לבצע משימה שמכבידה על הלולאה הפונולוגית
(לחזור על מלת תפל) בעודם פותרים תרגילי כפל וחיסור חד ספרתיים. במועד אחר, אותם סטודנטים ביצעו משימה שמכבידה
על לוח העבודה החזותי מרחבי (לזכור צורה ואת המיקום שלה) בעודם פותרים תרגילים
אלה. ובמועד שלישי, אותם סטודנטים פתרו את
תרגילי החשבון הללו ללא ביצוע של משימה נוספת באופן בו זמני. החוקרים גילו, שהמשימה הפונולוגית פגעה בביצוע של כפל אבל לא בביצוע
של חיסור. המשימה שהעסיקה את לוח העבודה
החזותי מרחבי פגעה בביצוע של חיסור אבל לא של כפל. כך, כפל קשור יותר ללולאה הפונולוגית וחיסור
קשור יותר ללוח העבודה החזותי מרחבי. ייתכן שאנו מבצעים את פעולת החיסור באופן שיש בו מימד
חזותי כלשהו.
De Smedt
(2018) טוען שנתונים מחקריים אלה מראים שהקשר בין עיבוד פונולוגי
לבין שליפה של עובדות חשבון עשוי להיות קשר סיבתי, לפחות לגבי כפל. אך אני חולקת עליו.
הלולאה
הפונולוגית היא מרכיב של זיכרון העבודה.
כך שממצאים אלה מראים שביצוע תרגילי כפל דורש הפעלה של זיכרון עבודה. קשה להבחין כאן בין ההשפעה של זיכרון העבודה להשפעה
של העיבוד הפונולוגי על ביצוע פעולת הכפל.
מעורבות זיכרון העבודה עשויה לרמוז
על כך שלפחות חלק מתרגילי הכפל מחושבים ולא נשלפים ישירות מהזיכרון.
נזכור
שגם מחקר זה של Lee
and Kang (2002) נערך על אוכלוסיה של סטודנטים
ועל מדגם קטן ביותר – עשרה אנשים.
Boets, B., & De Smedt, B.
(2010). Single-digit arithmetic in children with dyslexia. Dyslexia, 16(2),
183–191.
De Smedt, B., & Boets, B. (2010). Phonological processing and
arithmetic fact retrieval: Evidence from developmental dyslexia. Neuropsychologia,
48(14), 3973–3981.
De Smedt, B. (2018). Language and
arithmetic: the potential role of phonological processing. In Heterogeneity
of Function in Numerical Cognition (pp. 51-74).
Lee, K. M., & Kang, S. Y. (2002). Arithmetic operation and
working memory: Differential suppression in dual tasks. Cognition, 83(3),
B63–B68.
No comments:
Post a Comment