ברוכים הבאים! בלוג זה נועד לספק משאבים לפסיכולוגים חינוכיים ואחרים בנושאים הקשורים לדיאגנוסטיקה באורייטנצית CHC אבל לא רק.

בבלוג יוצגו מאמרים נבחרים וכן מצגות שלי וחומרים נוספים.

אם אתם חדשים כאן, אני ממליצה לכם לעיין בסדרת המצגות המופיעה בטור הימני, שכותרתה "משכל ויכולות קוגניטיביות".

Welcome! This blog is intended to provide assessment resources for Educational and other psychologists.

The material is CHC - oriented , but not entirely so.

The blog features selected papers, presentations made by me and other materials.

If you're new here, I suggest reading the presentation series in the right hand column – "intelligence and cognitive abilities".

נהנית מהבלוג? למה שלא תעקוב/תעקבי אחרי?

Enjoy this blog? Become a follower!

Followers

Search This Blog

Featured Post

קובץ פוסטים על מבחן הוודקוק

      רוצים לדעת יותר על מבחן הוודקוק? לנוחותכם ריכזתי כאן קובץ פוסטים שעוסקים במבחן:   1.      קשרים בין יכולות קוגניטיביות במבחן ה...

Wednesday, August 5, 2015

סיווג CHC למבחן WISC4

סיווג CHC למבחן WISC4

לאחרונה התבשרנו על כך שאגף פסיכולוגיה בשפ"י  אישר את השימוש במבחן WISC4 למגזר הערבי (ולמגזר זה בלבד).   


להלן סיווג מבחן WISC4 על פי יכולות ה-  CHC.


הסיווג נערך על פי הגירסה האמריקנית של המבחן, ובהתאם למקורות הבאים:

Flanagan, Dawn p., Ortiz, Samuel O. and Alfonso, Vincent C.  Essentials of cross battery assessment.  Second edition, 2007, Wiley and sons

Flanagan, Ortiz, and Alfonso (2013). Essentials of Cross-Battery Assessment, 3rd edition. Hoboken, NJ: Wiley.  In:  Vincent C. Alfonso and Dawn P. Flanagan. Cross-Battery Assessment for Intervention in Referrals for Suspected SLD. (slides 51-53) http://www.nasponline.org/conventions/2013/handouts/ms/nasp2013.pdf


ניתן ורצוי לגלוש למקור השני באמצעות הקישור המצורף.  המידע נמצא בשקופיות 51-53.

ההגדרות ליכולות הרחבות והצרות מופיעות בין השאר במקור זה:

McGrew, K. S. APPLIED PSYCHOMETRICS 101. #12: CHC Narrow Ability Assessment with the WJ III Battery.  http://www.iapsych.com/iapap101/iapap10112.pdf

שימו לב, היכולות אחסון ושליפה לטווח ארוך ועיבוד שמיעתי אינן נמדדות במבחן זה.



יכולת רחבה

הגדרה
יכולת צרה
הגדרה
מבחן
יכולת פלואידית
שליטה מכוונת וגמישה בקשב כדי לפתור בעיות חדשות שלא ניתן לבצען באמצעות הסתמכות על הרגלי למידה, סכמות ותסריטים קודמים.
אינדוקציה
היכולת לצפות בתופעה ולגלות את העקרונות או את הכללים העומדים בבסיסה והקובעים את התנהגותה. 

מטריצות
מושגים חזותיים
צד שווה
היסק מילולי
חשיבה כמותית
היכולת לחשוב באמצעות אינדוקציה או דדוקציה על מספרים, יחסים מתמטים ופעולות מתמטיות.

חשבון
זיכרון לטווח קצר
היכולת לקודד, לשמר ולבצע מניפולציה במידע שנמצא במודעות המיידית. 
טווח זיכרון
היכולת לקודד מידע, לשמור אותו בזיכרון הראשוני ולהפיק אותו מחדש באופן מיידי, בסדר הצגתו.

זכירת ספרות
זיכרון עבודה
היכולת לכוון את מוקד הקשב לביצוע מניפולציות, שילובים ושינויים פשוטים יחסית במידע שנמצא בזיכרון הראשוני, בעודנו חוסמים גירויים מסיחים ועוסקים בחיפוש מידע בזיכרון השניוני (הזיכרון לטווח ארוך).

סדרת אותיות  - מספרים
זכירת ספרות
חשבון
אינדקס זיכרון עבודה
מהירות עיבוד
היכולת לבצע משימות קוגניטיביות פשוטות וחוזרות על עצמן במהירות ובשטף.
מהירות תפיסה
המהירות שבה ניתן להשוות בין גירויים חזותיים כדי למצוא דמיון או שוני ביניהם.

איתור סימנים
פסילה
קצב ביצוע במבחנים
המהירות והשטף בעזרתם ניתן להשלים מבחנים קוגניטיבים פשוטים.

קידוד
ידע מגובש
רוחב ועומק הידע והכישורים המוערכים על ידי התרבות בה האדם חי.
ידע לקסיקלי
ידע על הגדרות מלים והמושגים העומדים בבסיסן.

אוצר מלים
צד שווה
היסק מילולי
ידע כללי
רוחב ועומק הידע הנחשב לחיוני, פרקטי או בעל ערך, כזה שכל אדם שחי בתרבות צריך להכיר. 

הבנה
ידיעות כלליות
השלמת תמונות
התפתחות שפה
הבנה כללית של שפה מדוברת ברמת מלים, ביטויים ומשפטים.

אינדקס הבנה מילולית
עיבוד חזותי מרחבי
היכולת ליצור, לאחסן, לשלוף ולשנות דימויים חזותיים.  היכולת להשתמש בדימויים מנטליים (בד"כ בשילוב עם דימויים ממשיים, נתפסים) כדי לפתור בעיות.

ויזואליזציה
היכולת לתפוס דפוסים/דגמים מורכבים ולדמות באופן מנטלי , בעיני רוחנו, כיצד הם ייראו כאשר משנים אותם (למשל, מסובבים אותם, משנים את גדלם, מסתירים אותם חלקית וכו').

קוביות
גמישות ביצירת גשטלט    
היכולת לזהות צורה או דפוס חזותי המוטמעים או מוסתרים בתוך דפוס חזותי מורכב ומסיח, כאשר אנו יודעים מראש מהו הדגם אותו עלינו לזהות.

השלמת תמונות

No comments:

Post a Comment