ברוכים הבאים! בלוג זה נועד לספק משאבים לפסיכולוגים חינוכיים ואחרים בנושאים הקשורים לדיאגנוסטיקה באורייטנצית CHC אבל לא רק.

בבלוג יוצגו מאמרים נבחרים וכן מצגות שלי וחומרים נוספים.

אם אתם חדשים כאן, אני ממליצה לכם לעיין בסדרת המצגות המופיעה בטור הימני, שכותרתה "משכל ויכולות קוגניטיביות".

Welcome! This blog is intended to provide assessment resources for Educational and other psychologists.

The material is CHC - oriented , but not entirely so.

The blog features selected papers, presentations made by me and other materials.

If you're new here, I suggest reading the presentation series in the right hand column – "intelligence and cognitive abilities".

נהנית מהבלוג? למה שלא תעקוב/תעקבי אחרי?

Enjoy this blog? Become a follower!

Followers

Search This Blog

Featured Post

קובץ פוסטים על מבחן הוודקוק

      רוצים לדעת יותר על מבחן הוודקוק? לנוחותכם ריכזתי כאן קובץ פוסטים שעוסקים במבחן:   1.      קשרים בין יכולות קוגניטיביות במבחן ה...

Sunday, June 28, 2015

הערכת משכל בגיל הרך




הנה מספר עובדות, חלקן מוכרות, על הערכת משכל בגיל הרך.  מקורן במאמר זה:

Baron, I. S., & Leonberger, K. A. (2012). Assessment of intelligence in the preschool period. Neuropsychology review, 22(4), 334-344. http://scottbarrykaufman.com/wp-content/uploads/2012/12/Baron-Leonberger-2012.pdf

·         המשכל בגיל הרך הוא הומוגני יותר (בנוי יותר כיכולת אחת כללית ופחות כמבנה של מספר יכולות) מאשר בגילאים מבוגרים יותר.  למשל, מבחן סטנפורד בינה 5 מודד יכולות CHC נפרדות בילדים גדולים אבל לא בגיל הרך.  מבחן זה מייצג טוב יותר את המשכל של ילדים בגיל הרך באמצעות מודל של יכולת אחת כללית.

·         דוגמאות להשפעות הסביבה והטיפוח על המשכל:  תינוקות שהמטפלים שלהם מעודדים אותם לשים לב לאובייקטים ולהתרחשויות בסביבתם מפגינים עיבוד חזותי יעיל יותר בגיל 4 חדשים, כישורים מילוליים טובים יותר בגיל שנתיים ומשכל גבוה יותר בגיל ארבע, מאשר תינוקות שהמטפלים שלהם לא מספקים עידוד דומה.  במחקר אחר, ילדים שהיתה להם יכולת גבוהה יותר לשמור על קשב משותף עם האם במהלך משחק חפשי בגיל חדשיים ובגיל ששה חדשים, קיבלו ציוני משכל גבוהים יותר בגיל 40 חדשים מאשר ילדים שהיו בעלי יכולת נמוכה יותר לשמור על קשב משותף עם האם במהלך משחק חפשי בגיל חדשיים ובגיל ששה חדשים.  מעל גיל 40 חדשים הפער בין שתי הקבוצות הלך וגדל.

·         הערכת המשכל בגיל הרך פחות יציבה מאשר בגילאים מבוגרים יותר.  כלומר, ציון IQ  בגיל הרך מנבא פחות טוב את ציון ה - IQ בגיל מבוגר יותר, מאשר ציון IQ הנמדד בגיל בי"ס יסודי ואילך.  במחקר מסוים התגלה, שרמת ההתפתחות הקוגניטיבית בגילאים שנתיים ושלוש הסבירה 44% ו – 57% מהשונות בציון ה – IQ בגילאי 5, בהתאמה.  הוספת מאפיינים סוציו דמוגרפים לניבוי העלתה את השונות המוסברת ל-   57% ו – 64% בהתאמה. 

הסיבות לכך שהערכת המשכל בגיל הרך פחות יציבה מאשר בגילאים מבוגרים יותר רבות, והנה כמה מהן:

·         מבנה המשכל השונה בגיל הרך לעומת גילאים מבוגרים יותר (כאמור, בגיל הרך המשכל הומוגני יותר).

·         איכות הקשר בין הילד לבוחן משפיעה יותר על התוצאות בגיל הרך מאשר בגילאים מבוגרים יותר.  היכולת של הבוחן להשיג את שיתוף הפעולה של הילד, לשמור אותו מרוכז במשימה, ולשים לב להיבטים איכותניים עדינים בהתנהגותו משפיעה מאד על התוצאות.  המידה בה הילד חש בנוח להיפרד מההורים, הטמפרמנט שלו, רמת המוטיוציה, בריאותו, דפוסי השינה והאכילה שלו משפיעים אף הם באופן ישיר על הביצועים שלו, אולי יותר מאשר בגילאים מבוגרים יותר. 


·         היכולות של תינוקות וילדים בגיל הרך מתפתחות במהירות רבה.  ניבוי המשכל הופך למהימן יותר ויותר אפילו בהפרשים קטנים של זמן.  למשל, ציון המשכל ממבחן ביילי בגיל 24 חדשים ניבא טוב יותר את המשכל בגיל 8-9 מאשר ציון המשכל מאותו מבחן בגיל 18 חדשים (אצל ילדים עם משקל לידה קטן במיוחד).

·         קצב ההתפתחות שונה אצל כל ילד ובין התחומים השונים.  ילדים בגיל הרך לא מתפתחים באותו קצב בכל התחומים.   כך ההשוואה בינם לבין ילדים אחרים באותו גיל היא מוגבלת. 


No comments:

Post a Comment