ברוכים הבאים! בלוג זה נועד לספק משאבים לפסיכולוגים חינוכיים ואחרים בנושאים הקשורים לדיאגנוסטיקה באורייטנצית CHC אבל לא רק.

בבלוג יוצגו מאמרים נבחרים וכן מצגות שלי וחומרים נוספים.

אם אתם חדשים כאן, אני ממליצה לכם לעיין בסדרת המצגות המופיעה בטור הימני, שכותרתה "משכל ויכולות קוגניטיביות".

Welcome! This blog is intended to provide assessment resources for Educational and other psychologists.

The material is CHC - oriented , but not entirely so.

The blog features selected papers, presentations made by me and other materials.

If you're new here, I suggest reading the presentation series in the right hand column – "intelligence and cognitive abilities".

נהנית מהבלוג? למה שלא תעקוב/תעקבי אחרי?

Enjoy this blog? Become a follower!

Followers

Search This Blog

Featured Post

קובץ פוסטים על מבחן הוודקוק

      רוצים לדעת יותר על מבחן הוודקוק? לנוחותכם ריכזתי כאן קובץ פוסטים שעוסקים במבחן:   1.      קשרים בין יכולות קוגניטיביות במבחן ה...

Friday, June 12, 2015

מבחן השלמת מלים בתוך טקסט כמדד של ידע מגובש


Baghaei, P., & Tabatabaee, M. (2015). The C-Test: An Integrative Measure of Crystallized Intelligence. Journal of Intelligence, 3(2), 46-58.

זהו מאמר קצר וברור  על מבחן שנקרא C-TEST כקיצור של CLOSURE TEST.  אכנה אותו בעברית "מבחן השלמת טקסט".

במבחני השלמת טקסט קלאסיים, מושמטת מקטע הטקסט כל מלה שלישית/רביעית/לפי בחירת מחבר המבחן.  הנבחן נדרש להשלים את המלים החסרות.  

מבחן C-TEST הוא סוג חדש של מבחן השלמת טקסט.  המבחן בנוי מארבע עד שש פיסקאות של טקסט.  בכל פיסקה, החל מהמלה השניה במשפט השני, מושמט החצי השני בכל מלה שניה.  יש בדרך כלל 20 עד 25 מלים חלקיות בכל פיסקה.  כדי לתת לנבחן מספיק הקשר, המשפט הראשון והאחרון בכל פיסקה נשאר שלם.  כל השלמה נכונה מקבלת נקודה.

  הנה דוגמה, באנגלית, של פיסקה אחת מתוך מבחן השלמת טקסט:


If you were to ask most people who Charles Darwin was, many of them would reply that he was the man who said that we were descended from monkeys. They wo___ be wr___. Darwin d___ no mo___ than sug___ the possi___. What h___ said, a___ proved b___ thousands o___ examples, w___ that ov___ millions o___ years ani___ and pla___ have cha___. This he called evolution.


מה מודד המבחן?

יכולת לשונית בשפה הראשונה והשניה.  חוקרים טוענים, שתהליך העיבוד במבחן זה דומה מאד לעיבוד שפה טבעית. 

כמו כן המבחן בודק אינטגרציה של ידע על ההקשר (ידע כללי), ידע סמנטי (ידע על משמעויות ותוכן), ידע
 דקדוקי, מורפולוגי (יחידות משמעות שמרכיבות מלים), ידע לקסיקלי 
(אוצר מלים) ואורתוגרפי (כללי כתיב).

אין ספק שהמבחן מושפע מכישורי קריאה והבנת הנקרא, וכן מהיכולת הפלואידית ומזיכרון העבודה. נמצא, שככל שהנבחן קורא קטע גדול יותר של הטקסט כדי להשלים מלה, כך הציון שלו במבחן עולה.  


קשיים במבחן יכולים לנבוע, בין השאר, מיצירת גשטלט מהירה מדי  (סיום של משפט לפני שהוא מסתיים), מיקוד צר (שימוש בהקשר המיידי בלבד, כלומר בהקשר צר מדי), איות לא נכון, חוסר התאמה בין יחיד לרבים, בחירת מלה לא נכונה מקטגוריה נכונה, הסתמכות יתרה על ידע עולם (השלמה לפי ידע עולם ולא לפני מה שנדרש הטקסט), חוסר תשומת לב לניואנסים עדינים של דקדוק, השלמה אוטומטית של מלים שכיחות, וקושי בשליפה של פריטים לקסיקלים.  קשה יותר להשלים מלים במשפטים מורכבים וארוכים, מכיוון שקשה יותר להבין מבנים תחביריים אלה והם מכבידים יותר על זיכרון העבודה.  

No comments:

Post a Comment