ברוכים הבאים! בלוג זה נועד לספק משאבים לפסיכולוגים חינוכיים ואחרים בנושאים הקשורים לדיאגנוסטיקה באורייטנצית CHC אבל לא רק.

בבלוג יוצגו מאמרים נבחרים וכן מצגות שלי וחומרים נוספים.

אם אתם חדשים כאן, אני ממליצה לכם לעיין בסדרת המצגות המופיעה בטור הימני, שכותרתה "משכל ויכולות קוגניטיביות".

Welcome! This blog is intended to provide assessment resources for Educational and other psychologists.

The material is CHC - oriented , but not entirely so.

The blog features selected papers, presentations made by me and other materials.

If you're new here, I suggest reading the presentation series in the right hand column – "intelligence and cognitive abilities".

נהנית מהבלוג? למה שלא תעקוב/תעקבי אחרי?

Enjoy this blog? Become a follower!

Followers

Search This Blog

Featured Post

קובץ פוסטים על מבחן הוודקוק

      רוצים לדעת יותר על מבחן הוודקוק? לנוחותכם ריכזתי כאן קובץ פוסטים שעוסקים במבחן:   1.      קשרים בין יכולות קוגניטיביות במבחן ה...

Thursday, October 2, 2014

כמה דברים שיעזרו לכם לעשות דיאגנוסטיקה טובה יותר - 4

   
"טיפ" רביעי מסדרה של "עצות" שגובשו בצוות הפיתוח בדיאגנוסטיקה של שפ"ח ירושלים, שמשקפות את ה"אני מאמין" שלנו בנושא דיאגנוסטיקה – עם כמה תוספות שלי.  חברי צוות הפיתוח: רות אומן שקד, ריטה באומגרטן, חנה ברימר, אורי דאר, אתי דניאל סימון, דליה זית,  עינת כהן רחמן, מישל ליסס טופז, בטי נצר, סמדר ספיר יוגב, ענאן סרור,  נאדין קפלן ועדינה שכנוביץ.

הסיקו כל מסקנה על סמך בסיס נתונים והתרשמויות רחב ככל האפשר.

כאשר אתם מסיקים מסקנות לגבי יכולת קוגניטיבית מסוימת, תמיד עומדים לרשותכם הציונים של הילד, ההתרשמות הקלינית מהדרך בה ביצע את המשימות שבודקות יכולת זו, ומהדרך בה ביצע משימות אחרות בהן אותם כישורים באים לידי ביטוי.   מטרתכם היא לעשות אינטגרציה בין כל מקורות המידע הללו. 

היזהרו במיוחד מהסקת מסקנות על סמך נתון אחד, ומ"תירגום" של ציונים בתת מבחנים ל"אמירות" ספציפיות.  תת מבחן בודד אינו בסיס מספיק להסקת מסקנות על כישוריו של הילד. 

לכן, אם יש לכם שלושה ציונים ממבחנים הבודקים ידע מגובש, אל תכתבו:  אוצר המלים של יורם הוא נמוך מהממוצע (תת מבחן אוצר מלים=6).  ליורם קושי להבין מצבי חיים יומיומיים (תת מבחן הבנה  = 7).  הידע הכללי של יורם גם הוא נמוך (ידיעות=8)

כתבו:  רמת הידע המגובש של יורם נמוכה.  אמנם התחביר והדקדוק שלו תקינים, אך אוצר המלים שלו מצומצם:  יורם אינו מכיר מלים רבות וביטויים בטקסט לרמת גילו (למשל, מיתוס, נגע, "הורס כל חלקה טובה") .  כאשר הוא מביע את עצמו בעל פה ובכתב, יורם משתמש בשפה פשוטה ויומיומית, שפת סלנג.   יורם התקשה להבין הנחיות ושאלות מורכבות, אך הצליח להבינן טוב יותר כאשר ניסחתי אותן עבורו בשפה פשוטה ובמלים במשלב נמוך יותר.   במשימה שדרשה שליפה של ידע כללי אמנם תיפקד יורם בטווח הנורמה, אך ממשימות אחרות באבחון ניכר היה שחסר ליורם ידע עולם שיכול היה לסייע לו בתהליך הלמידה.  למשל, יורם התקשה להבין טקסט על אלכוהוליזם, בין השאר מכיוון שלא הבין את המושגים "אזרחים בעלי צווארון כחול", "המעמד הבינוני", "החברה המערבית" ועוד.  

קטע זה מדגים שילוב בין מידע מבוסס ראיות על הידע המגובש (ציוני שלושת המבחנים שמעידים על ידע מגובש נמוך) לבין מידע קליני על הידע המגובש (שהתקבל מבדיקת הבנת הנקרא, הבעה בכתב ובעל פה, והבנת הוראות).

העדיפו להסיק מסקנות ברמת יכולת רחבה על פני מסקנות ברמת יכולת צרה, ובכל מקרה אל תסיקו מסקנה מתת מבחן בודד.   


No comments:

Post a Comment