ברוכים הבאים! בלוג זה נועד לספק משאבים לפסיכולוגים חינוכיים ואחרים בנושאים הקשורים לדיאגנוסטיקה באורייטנצית CHC אבל לא רק.

בבלוג יוצגו מאמרים נבחרים וכן מצגות שלי וחומרים נוספים.

אם אתם חדשים כאן, אני ממליצה לכם לעיין בסדרת המצגות המופיעה בטור הימני, שכותרתה "משכל ויכולות קוגניטיביות".

Welcome! This blog is intended to provide assessment resources for Educational and other psychologists.

The material is CHC - oriented , but not entirely so.

The blog features selected papers, presentations made by me and other materials.

If you're new here, I suggest reading the presentation series in the right hand column – "intelligence and cognitive abilities".

נהנית מהבלוג? למה שלא תעקוב/תעקבי אחרי?

Enjoy this blog? Become a follower!

Followers

Search This Blog

Featured Post

קובץ פוסטים על מבחן הוודקוק

      רוצים לדעת יותר על מבחן הוודקוק? לנוחותכם ריכזתי כאן קובץ פוסטים שעוסקים במבחן:   1.      קשרים בין יכולות קוגניטיביות במבחן ה...

Sunday, October 26, 2014

כמה דברים שיעזרו לכם לעשות דיאגנוסטיקה טובה יותר - 7



"טיפ" שביעי מסדרה של "עצות" שגובשו בצוות הפיתוח בדיאגנוסטיקה של שפ"ח ירושלים, שמשקפות את ה"אני מאמין" שלנו בנושא דיאגנוסטיקה.  חברי צוות הפיתוח: רות אומן שקד, ריטה באומגרטן, חנה ברימר, אורי דאר, אתי דניאל סימון, דליה זית,  עינת כהן רחמן, מישל ליסס טופז, בטי נצר, סמדר ספיר יוגב, ענאן סרור,  נאדין קפלן ועדינה שכנוביץ.

נסו לעבור, בהבנת המקרה ובכתיבה, מתיאור – להסבר.



אל תסתפקו בתיאור הממצאים בתחום הקוגניטיבי ("היכולות"), בתחום הדידקטי ("הקריאה/הכתיבה/החשבון") ובתחום האישיותי - רגשי.  נסו לחשוב ולכתוב כיצד היכולות הנמוכות מסבירות את הקשיים הספציפיים שראיתם בקריאה/כתיבה/חשבון, וכיצד היכולות התקינות מסבירות את תחומי התפקוד התקינים של הילד.  למשל, ילד שקורא בשטף תקין אבל בפענוח לא מדוייק, בשל שילוב של מהירות עיבוד תקינה עם קושי בעיבוד שמיעתי (וספציפית, במודעות הפונולוגית). 

נסו לחשוב ולכתוב כיצד המאפיינים האישיותיים-רגשיים משפיעים על היכולות הקוגניטיביות וכיצד היכולות הקוגניטיביות משפיעות על מאפייני האישיות.  למשל, ילד שמתקשה לעשות אינטגרציה של פרטים לשלם בגירויים חזותיים מורכבים, ומתקשה גם לעשות אינטגרציה בין הדמויות השונות ובין הדמויות והאובייקטים ב – TAT וליצור מהם סיפור אחד מורכב.  או נער שמתקשה להבחין בבירור בין נקודות המבט של עצמו ושל אחרים, שמתקשה לראות את עצמו ואת האחרים כישויות פסיכולוגיות בעלות מניעים וחוויות מורכבים, מתאר את הדמויות בסיפורי TAT בעיקר באמצעות מאפיינים חיצוניים/נצפים, ומתקשה להבין את הנקרא כשהוא נדרש לייחס כוונות לדמויות בטקסטים שהוא קורא. 

No comments:

Post a Comment