ברוכים הבאים! בלוג זה נועד לספק משאבים לפסיכולוגים חינוכיים ואחרים בנושאים הקשורים לדיאגנוסטיקה באורייטנצית CHC אבל לא רק.

בבלוג יוצגו מאמרים נבחרים וכן מצגות שלי וחומרים נוספים.

אם אתם חדשים כאן, אני ממליצה לכם לעיין בסדרת המצגות המופיעה בטור הימני, שכותרתה "משכל ויכולות קוגניטיביות".

Welcome! This blog is intended to provide assessment resources for Educational and other psychologists.

The material is CHC - oriented , but not entirely so.

The blog features selected papers, presentations made by me and other materials.

If you're new here, I suggest reading the presentation series in the right hand column – "intelligence and cognitive abilities".

נהנית מהבלוג? למה שלא תעקוב/תעקבי אחרי?

Enjoy this blog? Become a follower!

Followers

Search This Blog

Featured Post

קובץ פוסטים על מבחן הוודקוק

      רוצים לדעת יותר על מבחן הוודקוק? לנוחותכם ריכזתי כאן קובץ פוסטים שעוסקים במבחן:   1.      קשרים בין יכולות קוגניטיביות במבחן ה...

Monday, April 11, 2016

אבני הבנין של היכולת המתמטית - הרצאה של דר' דניאל אנסרי



Dr. Daniel Ansari: Building Blocks of Mathematical 

Competence



פרופ' דניאל אנסרי הוא אחד החוקרים המובילים כיום בתחום חקר התפתחות הכישורים המתמטים וליקויי למידה במתמטיקה. 

הוא נושא כאן הרצאה לקהל של מורים.  אנסרי מדבר באופן ברור ובהיר, ולא מהיר.  ממליצה מאד לצפות, למרות העובדה המתסכלת שהצלם לא צילם את השקופיות אלא רק את המרצה. 

על מה מדבר ד"ר אנסרי?  הנה כמה אמירות בולטות מההרצאה:

 כישורים מתמטים מוקדמים (כישורים מתמטים בגיל צעיר ובכיתות היסוד) מנבאים לא רק כישורים מתמטים מאוחרים אלא גם כישורי קריאה מאוחרים.  אנסרי מסיק מזה, שעבודה על כישורי מתמטיקה מוקדמים זה תסייע לא רק למתמטיקה בגיל מאוחר יותר אלא גם לקריאה בגיל מאוחר יותר.  אני חושבת שייתכן שאותן יכולות קוגניטיביות עומדות הן בבסיס כישורים מתמטים מוקדמים והן בבסיס כישורים מתמטים מתקדמים וכישורי קריאה מתקדמים (למשל, זיכרון עבודה או יכולת פלואידית או אפילו ידע מגובש), ולכן כדאי לעבוד גם על היכולות הקוגניטיביות הללו ולא רק ישירות על כישורי המתמטיקה המוקדמים.  

אנסרי מציג (בקצרה) מחקרים שמראים את היכולת של תינוקות וגם של בעלי חיים לתפוס כמות ולהבחין בין כמויות. 

אנסרי מדגיש את החשיבות ביכולת של ילד צעיר לעבד סמלים מתמטים (הספרות 1,2,3... הן סמלים מתמטים, כשכל אחת מהן מייצגת כמות מסוימת).  ילדים עם קושי במתמטיקה מתקשים להתאים בין סמלים מתמטים לבין כמויות (למשל, בין הספרה 3 לכמות של 3 אובייקטים).  היכולת לשיים ספרות ולהתאים בין ספרה לכמות הן יכולות חשובות מאד במעבר מגן חובה לכיתה א', במעבר מלימודי מתמטיקה לא פורמלים להוראה פורמלית של מתמטיקה.  אנחנו צריכים לוודא שילדים בגן חובה יהיו מסוגלים לשיים סמלים מתמטים (לשיים ספרות) ולקשר בין ספרה לכמות, כדי שיצליחו ללמוד מתמטיקה בכיתה א'.  חשוב לתרגל עם ילדי גן ספירה, השוואה בין מספרים ובין כמויות, סידור מספרים לפי סדר, התאמה בין ספרה לכמות וכו'. 

ציר מספרים עוזר מאד לילדים להבין יחסים בין מספרים.  יש קשר חזק מאד בין מושגי מספר למושגי מרחב.  משחק בסולמות ונחשים/סולמות וחבלים עוזר להבין את הקשר הזה בין מספר למיקום מרחבי ואת היחסים בין מספרים. 

אנסרי סבור שקשיים של ילדים דיסקלקולים אינם טמונים בקושי במערכת הלא הסימבולית (בתפיסת כמות) אלא בקושי לחבר בין המערכת הסימבולית ללא סימבולית (לחבר בין כמות לבין ספרה שמייצגת אותה כמות).  זו תפיסה אופטימית במובן זה שניתן לעבוד על החיבורים הללו, בעוד שקשה לעבוד על קשיים בתפיסת כמות עצמה. 

אנסרי מדבר על דיסקלקוליה התפתחותית ויכולות קוגניטיביות שונות הקשורות לקשיים במתמטיקה (זיכרון עבודה באופן כללי ובמיוחד זיכרון עבודה חזותי מרחבי, מודעות פונולוגית, תפקודים ניהוליים, שפה).

לגבי חרדת מתמטיקה, אנסרי אומר שילדים "יורשים" את חרדת המתמטיקה של הוריהם.  כשילד מכין שיעורים בחשבון עם הורה שסובל מחרדת מתמטיקה (גם אם הם עובדים על נושא פשוט מאד בכיתות היסוד), נוצר לחץ שמחריף את חרדת המתמטיקה של הילד.  הורה עם חרדת מתמטיקה הוא לא יקדיש זמן לשיחה עם הילדים שלו על מושגים בעלי משמעות מתמטית, גם לא על מושגים פשוטים כמו כמויות בסיסיות או התאמה בין ספרה לכמות, וזה יפגום בהתפתחות כישורי המתמטיקה של הילד הצעיר.

יותר מזה:  מורים שסובלים מחרדת מתמטיקה "מדביקים" בה את התלמידים שלהם.  חרדת מתמטיקה שנבדקה אצל מורים בתחילת כיתה א', ניבאה חרדת מתמטיקה אצל התלמידים שלהם בסוף כיתה א'. 

לקינוח אנסרי מנתץ מספר מיתוסים בחינוך שקשורים לאו דווקא למתמטיקה, כמו המיתוס על סגנונות למידה.


מעניין ומומלץ לצפיה!

No comments:

Post a Comment