ברוכים הבאים! בלוג זה נועד לספק משאבים לפסיכולוגים חינוכיים ואחרים בנושאים הקשורים לדיאגנוסטיקה באורייטנצית CHC אבל לא רק.

בבלוג יוצגו מאמרים נבחרים וכן מצגות שלי וחומרים נוספים.

אם אתם חדשים כאן, אני ממליצה לכם לעיין בסדרת המצגות המופיעה בטור הימני, שכותרתה "משכל ויכולות קוגניטיביות".

Welcome! This blog is intended to provide assessment resources for Educational and other psychologists.

The material is CHC - oriented , but not entirely so.

The blog features selected papers, presentations made by me and other materials.

If you're new here, I suggest reading the presentation series in the right hand column – "intelligence and cognitive abilities".

נהנית מהבלוג? למה שלא תעקוב/תעקבי אחרי?

Enjoy this blog? Become a follower!

Followers

Search This Blog

Featured Post

קובץ פוסטים על מבחן הוודקוק

      רוצים לדעת יותר על מבחן הוודקוק? לנוחותכם ריכזתי כאן קובץ פוסטים שעוסקים במבחן:   1.      קשרים בין יכולות קוגניטיביות במבחן ה...

Monday, February 18, 2019

שינויים במבנה היכולת הרחבה "זיכרון לטווח קצר" במודל גירסת אלפיים ושמונה עשרה CHC




Schneider, W. J., & McGrew, K. S. (2018). The Cattell-Horn-Carroll theory of cognitive abilities. Contemporary intellectual assessment: Theories, tests, and issues, 73-163.

במודל ה – CHC גירסת 2012, הגדירו שניידר ומקגרו את היכולת הרחבה "זיכרון לטווח קצר" כיכולת לקודד, לשמר ולבצע מניפולציה במידע שנמצא במודעות המיידית.  בתוך היכולת הרחבה הזו היו שתי יכולות צרות: טווח זיכרון וזיכרון עבודה.    טווח זיכרון הוגדר כיכולת לקודד מידע, לשמור אותו בזיכרון הראשוני (הזיכרון לטווח קצר) ולהפיק אותו מחדש באופן מיידי, בסדר הצגתו.  כלומר, המוקד כאן היה ביכולת לשמור את המידע בלי לעשות בו מניפולציה.  זיכרון עבודה הוגדר כיכולת לכוון את מוקד הקשב לביצוע מניפולציות, שילובים ושינויים פשוטים יחסית במידע שנמצא בזיכרון הראשוני, בעודנו חוסמים גירויים מסיחים ועוסקים בחיפוש מידע בזיכרון השניוני (הזיכרון לטווח ארוך).  במלים אחרות, זיכרון עבודה התמקד ביכולת לעשות מניפולציה במידע.
במודל CHC גירסת 2018 רצו שניידר ומקגרו להתקרב קצת למודל זיכרון העבודה של Baddeley (ובכך הם מבטאים מגמה מבורכת של השפעה של מודלים נוירופסיכולוגים על מודל ה – CHC הפסיכומטרי). 

Alan Baddeley
על המודל של בדאלי ניתן לקרוא בהרחבה כאן:
Baddeley, A.   Working Memory: Theories,Models, and Controversies.  Annu. Rev. Psychol. 2012. 63 :1–29 http ://www.csuchico.edu/~nschwartz/1.%20Working%20Memory%20-%20Theories%20and%20Models%20and%20Controversies.pdf
אנחנו ניזכר בו בקצרה (לחצו על השקופית להגדלה):

בדאלי רואה את זיכרון העבודה כמערכת בעלת קיבולת מוגבלת שמאפשרת אחסון זמני ומניפולציה של מידע החיוניים לביצוע טווח רחב של פעילות קוגניטיבית.  כפי שניתן לראות בתמונה למעלה, המודל מניח שמערכת זו מורכבת ממספר יחידות.

המעבד המרכזיCentral executive :  מרכיב זה אחראי על שליטה קשבית בפעולה.  המעבד המרכזי ממקד את הקשב ומחלק את הקשב בין שתי מטרות או שני זרמי גירויים.  הוא מפקח על מעברים בין משימות.  המעבד המרכזי גם יוצר קשר עם הזיכרון לטווח ארוך, וגם קושר בין מאפיינים של גירויים (למשל בין צורה לצבע שלה). 

מגבלת הקיבולת של זיכרון העבודה היא היעילות שבה ניתן ליצור קשרים חדשים בין גירויים או לפרק קשרים קיימים, כאשר פותרים בעיות.  אם אדם יכול לשמור על הרבה אובייקטים במיקוד הקשב במשך זמן רב, יש לו אפשרות להבחין בקשרים מורכבים יותר בין האובייקטים הללו.  מסיבה זו, זיכרון העבודה מסייע מאד לחשיבה פלואידית. 

הלולאה הפונולוגית :Phonological loop מרכיב זה אחראי על אחסון זמני של מידע בעל מרכיב שפתי שנשמר באמצעות חזרה קולית או תת קולית.  זה יכול להיות גם מידע שקשור לשפת סימנים או קריאת שפתיים.  מרכיב זה חשוב לרכישה של מלים חדשות.
לוח העבודה החזותי – מרחבי :Visuospatial sketchpad  מרכיב זה אחראי על אחסון זמני של מידע בעל מרכיב חזותי מרחבי.  ייתכן שקיימת בו חלוקה פנימית למעבד מרחבי ומעבד חזותי. 
Episodic Buffer – מרכיב זה מחבר בין המידע שמגיע מהלולאה הפונולוגית, לוח העבודה החזותי מרחבי, הזיכרון לטווח ארוך ויוצר    CHUNKS   או EPISODES  (בכל CHUNK יכול להיות שילוב של מידע חזותי, שמיעתי ומידע מהזיכרון לטווח ארוך).  למרכיב זה קיבולת של כ – 4 CHUNKS.  הוא יכול לחבר מידע באופן יצירתי (למשל, לחשוב על פיל שמשחק כדורסל).
וכעת לשינויים שהכניסו שניידר ומקגרו במודל ה – CHC בגירסת 2018:
שם היכולת הרחבה שונה מ"זיכרון לטווח קצר" ל - קיבולת זיכרון העבודה Gwm, והיא מוגדרת כיכולת לשמור ולבצע מניפולציה במידע שנמצא בקשב הפעיל.  זיכרון העבודה הוא מרחב עבודה מנטלי שבו המוח יכול לשלב מושגים ותפיסות ולארגן אותם מחדש. 

יכולות צרות בתוך קיבולת זיכרון העבודה:

 אחסון שמיעתי לטווח קצר    Auditory Short-Term Storage (Wa) :  היכולת לקודד לשמור מידע מילולי בזיכרון העיקרי (בזיכרון לטווח קצר).  יכולת זו נמדדת במבחנים הדורשים מהנבדק לחזור מיד על רשימות קצרות של מידע לפי סדר הצגתן (וללא מניפולציה).  יכולת זו חשובה ללמידה של מלים חדשות ולהבנה של משפטים מורכבים.  היא מקבילה ללולאה הפונולוגית במודל של בדאלי. 

אחסון חזותי לטווח קצר Visual-Spatial Short-Term Storage (Wv)   :  היכולת לקודד ולשמור על מידע חזותי בזיכרון העיקרי (בזיכרון לטווח קצר).  היכולת הזו נמדדת בדרך כלל במשימות כמו CORSI BLOCKS, בהן הבוחן מצביע על רצף של גירויים חזותיים והנבדק צריך לחזור על רצף זה.  יכולת זו מקבילה ללוח העבודה החזותי מרחבי במודל של בדאלי.

שליטה בקשב  :Attentional Control (AC)    היכולת לבצע מניפולציה במוקד הקשב באופן גמיש כדי להתמקד בגירויים רלוונטים למשימה ולהתעלם מגירויים לא רלוונטים למשימה.  זה נקרא גם שליטה ניהולית בקשב.   מבחני "מהירות עיבוד" רבים גם הם דורשים שליטה בקשב. יכולת זו מקבילה למעבד המרכזי במודל של בדאלי.

שניידר ומקגרו לא שילבו את ה - Episodic buffer  במודל. 


בשקופית המופיעה למטה מוצג מיפוי המבחנים (כולל מבחנים מתוך מבחן הוודקוק 3WJ) ליכולת הרחבה "קיבולת זיכרון העבודה" (לחצו על השקופית להגדלה).

שימו לב:  מבחנים שמופו עד כה ליכולת הצרה "זיכרון עבודה" ממופים כעת ישירות ליכולת הרחבה "קיבולת זיכרון העבודה", ללא יכולת צרה כלל.  זו לא טעות.  כך בנויה היכולת "קיבולת זיכרון העבודה" במודל ה - CHC החדש.




No comments:

Post a Comment