ברוכים הבאים! בלוג זה נועד לספק משאבים לפסיכולוגים חינוכיים ואחרים בנושאים הקשורים לדיאגנוסטיקה באורייטנצית CHC אבל לא רק.

בבלוג יוצגו מאמרים נבחרים וכן מצגות שלי וחומרים נוספים.

אם אתם חדשים כאן, אני ממליצה לכם לעיין בסדרת המצגות המופיעה בטור הימני, שכותרתה "משכל ויכולות קוגניטיביות".

Welcome! This blog is intended to provide assessment resources for Educational and other psychologists.

The material is CHC - oriented , but not entirely so.

The blog features selected papers, presentations made by me and other materials.

If you're new here, I suggest reading the presentation series in the right hand column – "intelligence and cognitive abilities".

נהנית מהבלוג? למה שלא תעקוב/תעקבי אחרי?

Enjoy this blog? Become a follower!

Followers

Search This Blog

Featured Post

קובץ פוסטים על מבחן הוודקוק

      רוצים לדעת יותר על מבחן הוודקוק? לנוחותכם ריכזתי כאן קובץ פוסטים שעוסקים במבחן:   1.      קשרים בין יכולות קוגניטיביות במבחן ה...

Wednesday, November 27, 2019

תפוס ת'מספר – משחק לתרגול חיבור חד ודו ספרתי לילדים שהתפתחותם תקינה ולדיסקלקולים




המשחק תפוס ת'מספר פותח ע"י ד"ר דרור דותן מאוניברסיטת תל אביב בשיתוף עם היחידה להדמיה מוחית קוגניטיבית בפריס בניהול פרופ' סטניסלס דהאן.  משחק זה פתוח להורדה חופשית ברשת.  כפיתוח שהוא גם ישראלי, המשחק יכול "לדבר" בעברית, ערבית, אנגלית וצרפתית. תפוס ת'מספר מלווה את הילד ברכישת החיבור שלב אחר שלב, משיטות החישוב הבסיסיות ועד לשיטות הבוגרות. 


תפוס ת'מספר

הנה כמה דברים שלקחתי מתוך דברי ההסבר המופיעים באתר המשחק:

ילדים לומדים לבצע חיבור במספר שלבים.  בשלב הראשון משתמשים בדרך כלל בספירה:  כדי לפתור תרגיל כמו 8+5, ילדים יספרו "תשע, עשר, אחת עשרה, שתים עשרה, שלוש עשרה".  לפעמים הם יספרו אפילו מ – 1 עד 13.  בשלב השני משלימים לעשר.  למשל כדי לפתור 8+5 ילדים פותרים 8+2+3.  לשם כך הם צריכים לשלוט בעובדות החיבור עד עשר ולדעת ש – 10=2+8 וש – 5=3+2.  תירגול רב של שיטות חישוב אלה מוביל לשליפה ישירה של פתרונות התרגילים מהזיכרון.  מבוגרים עם יכולות חישוב תקינות זוכרים בדרך כלל את תוצאת החיבור של זוגות המספרים שסכומם עד 10 ולפעמים עד 20.

בשלבים הראשונים המשחק מתרגל ביצוע תרגילי חיבור באמצעות ספירה והמרות בין שלושת יצוגי המספר: יצוג כמותי, יצוג סמלי/חזותי ויצוג מילולי ( @@@,3 ו – "שלוש", בהתאמה).  בתחילת המשחק הילדים עובדים עם אובייקטים, ובהדרגה הם עוברים לעבוד עם מספרים ותרגילי חיבור וחיסור.

בהמשך, המשחק מתרגל את המבנה העשרוני של המספר ועמו השלמה לעשר, ותרגילי חיבור במספרים דו ספרתיים (עד למספר 39).  המשחק עוזר להגיע לשליפה ישירה מהזיכרון באמצעות חזרה קולית על התרגיל השלם, הצגתו החזותית וכן באמצעות בונוסים על עבודה מהירה.  חתירה לעבודה מהירה עוזרת להשיג שטף בפעולות בחשבון (ביצוע מהיר ואוטומטי).  

תוכנת המשחק "תפוס ת'מספר" מתאימה את עצמה לרמת הידע של הילד.  כתוצאה מכך, המשחק שומר על רמת קושי תובענית אך לא מתסכלת. 

משחק זה מצטרף למשחק  The number race שפותח ע"י פרופ' Stanislas Dehaene  באותה יחידה להדמיה מוחית קוגניטיבית.  The number race מיועד לתרגיל מיומנויות בסיסיות יותר.  משחק זה קיים באנגלית ובצרפתית בלבד.   


No comments:

Post a Comment