ברוכים הבאים! בלוג זה נועד לספק משאבים לפסיכולוגים חינוכיים ואחרים בנושאים הקשורים לדיאגנוסטיקה באורייטנצית CHC אבל לא רק.

בבלוג יוצגו מאמרים נבחרים וכן מצגות שלי וחומרים נוספים.

אם אתם חדשים כאן, אני ממליצה לכם לעיין בסדרת המצגות המופיעה בטור הימני, שכותרתה "משכל ויכולות קוגניטיביות".

Welcome! This blog is intended to provide assessment resources for Educational and other psychologists.

The material is CHC - oriented , but not entirely so.

The blog features selected papers, presentations made by me and other materials.

If you're new here, I suggest reading the presentation series in the right hand column – "intelligence and cognitive abilities".

נהנית מהבלוג? למה שלא תעקוב/תעקבי אחרי?

Enjoy this blog? Become a follower!

Followers

Search This Blog

Featured Post

קובץ פוסטים על מבחן הוודקוק

      רוצים לדעת יותר על מבחן הוודקוק? לנוחותכם ריכזתי כאן קובץ פוסטים שעוסקים במבחן:   1.      קשרים בין יכולות קוגניטיביות במבחן ה...

Wednesday, January 27, 2016

השפעת הזיכרון לטווח קצר על התפקוד של ילד בגן ובבית הספר


זיכרון לטווח קצר מוגדר כיכולת לקודד, לשמר ולבצע מניפולציה במידע שנמצא במודעות המיידית.  הזיכרון לטווח קצר, הכולל את טווח הזיכרון (היכולת "להחזיק" מספר פריטי מידע במודעות המיידית) ואת זיכרון העבודה (היכולת לבצע מניפולציה בפריטי מידע אלה) מעורב בכל תהליכי החשיבה.  במהלך חשיבה והסקה, אנחנו צריכים, למשל, לייצג את ההנחות או את תנאי המצב הקיים, ואז ליצור מודל מנטלי של מסקנות אפשריות או הסבר אפשרי למצב, באמצעות מניפולציה מנטלית על ההנחות או על תנאי המצב שייצגנו.  ייצוג המצב והמניפולציה על ייצוג זה מתבצעים בזיכרון לטווח קצר.  לכן, מגבלות בזיכרון לטווח קצר גורמות להבדלים בינאישיים ביכולת החשיבה וההסקה.

כיצד משפיע הזיכרון לטווח קצר על התפקוד של ילד גן?

זיכרון לטווח קצר מאפשר לילד "להחזיק בראש" הנחיות שהגננת נתנה עד לביצוען.   הוא מאפשר לילד "להחזיק" רעיונות שילדים אחרים מביעים בזמן שיחה או מפגש, לבצע בהם מניפולציות (לחשוב עליהם)    ולתכנן את התגובה עליהם.

ילד שמצביע במפגש ושוכח מה רצה לומר עלול להיות בעל הנמכה בזיכרון לטווח קצר.

זיכרון לטווח קצר מאפשר לילד לעקוב אחר עלילת סיפור קצר המוקרא בגן.

זיכרון לטווח קצר מאפשר לילד לשחק במשחק "מגש"  (מתוך 8 חפצים שהיו לפני רגע על המגש, מה חסר במגש?)

בשלבים הראשונים של רכישת הקריאה והכתיבה, זיכרון לטווח קצר מאפשר להחזיק את מרכיבי המלה הנקראת בקריאה מפענחת (להחזיק את רצף הצלילים הנקרא בקריאה קולית עד לתום קריאת המלה), ולחבר אותם לכדי מלה שלמה; להחזיק את רצף האותיות/הצלילים במלה הנכתבת עד לתום כתיבתה.

באילו מבחנים נשתמש כדי לבדוק זיכרון לטווח קצר אצל ילד גן?

את טווח הזיכרון נוכל לבדוק באמצעות המבחנים זכירת מספרים, סדר מלים ותנועות יד מתוך מבחן הקאופמן.  את זיכרון העבודה נוכל לבדוק באמצעות המבחן לבדיקת הזיכרון הפעיל של שני ובן דרור. 

כיצד נראה השפעות של זיכרון לטווח קצר באבחון של ילד גן – במבחנים שאינם בודקים אותו באופן ישיר?

ילד עם הנמכה בזיכרון לטווח קצר יתקשה "להחזיק" את כל החלקים של הנחיה מורכבת ("צייר בית, עץ ומשפחה").  נצטרך לחזור על ההנחיה כדי שיוכל לבצע אותה במלואה.  הילד עשוי לבקש לחזור על שאלות.   הילד יתקשה להחזיק, לקחת בחשבון ולבצע מניפולציה בכל החלקים של שאלות מורכבות כמו שיש במבחן "חידות" בקאופמן או במבחן "היסק מילולי" בוופסי.   

כיצד משפיע הזיכרון לטווח קצר על התפקוד של ילד בבית ספר?

זיכרון לטווח קצר משפיע על היכולת של הילד לעקוב אחר בקשות/ הוראות מורכבות שנאמרות בע"פ ("שימו את דפי העבודה על השולחן, את הספרים הכניסו לתיק, הוציאו מחברת תורה ועברו לשבת בקבוצות").  ילד מתקשה עלול לבצע הוראות כאלה באופן חלקי, בשל "איבוד" חלקים מהן, ויהיה זקוק לתזכורות ולהכוונה.

זיכרון תקין לטווח קצר מאפשר לילד להשתלב בשיחה ולהשתתף בשיעור.  זאת באמצעות היכולת "להחזיק" את הדברים שנאמרו על ידי החברים והמורה, לחשוב עליהם (לבצע מניפולציה בפריטי מידע אלה), לתכנן את תגובתו, "להחזיק" את תגובתו עד שמקבל רשות דיבור, ולומר אותה.

ילד עם הנמכה בזיכרון לטווח קצר, יתקשה לעקוב אחר מסרים בעל פה או לבצע חשיבה בעל פה, אבל יצליח כשהמסר כתוב וכשהוא יכול לעבוד בכתב. 

זיכרון לטווח קצר מאפשר לאיית מלים בע"פ ולפרק מלים לרצפים פונולוגים.

זיכרון לטווח קצר מאפשר ללמוד מלים חדשות בעברית וגם בשפה זרה.  (יכולת לחזור על רצף צלילים במלה חדשה).

מן הסתם חלק מכם מכיר את המצב בו הוא נכנס לאחד החדרים בבית במטרה מסויימת, ואז שואל את עצמו: "למה באתי לכאן?".  מצב מביך זה נוצר כאשר איננו מצליחים "להחזיק" את המטרה בטווח הזיכרון עד לביצועה.

באילו מבחנים נשתמש כדי לבדוק זיכרון לטווח קצר אצל ילדי בית ספר?

את טווח הזיכרון נוכל לבדוק באמצעות המבחנים זכירת מספרים, סדר מלים ותנועות יד מתוך מבחן הקאופמן. 

את זיכרון העבודה נוכל לבדוק באמצעות המבחנים הבאים:  סדרת אותיות – מספרים, זכירת ספרות (במבחן זה, החלק של זכירת ספרות קדימה בודק טווח זיכרון) וחשבון מתוך מבחני וכסלר, מבחן זכירת ספרות לאחור מתוך ערכת "מסלול", מבחן זיכרון פעיל – חזרה ברצף על מלים שהנבחן השלים מתוך ערכת א – ת, ומבחן לבדיקת הזיכרון הפעיל של שני ובן דרור.

כיצד נראה השפעות של זיכרון לטווח קצר באבחון של ילד בי"ס – במבחנים שאינם בודקים אותו באופן ישיר?

זיכרון לטווח קצר ישפיע על היכולת של הילד לעקוב אחר הנחיות מורכבות/שאלות מורכבות או ארוכות במהלך האבחון.   לעתים הילד יבקש לחזור על ההנחיה/השאלה.

נוכל להשוות בין היכולת של הילד לבצע פעולות חשבון בע"פ לעומת בכתב.  נראה האם יש עדיפות כללית למשימות שאינן בע"פ (לא רק משימות חשבוניות).  כאשר המשימה מתבצעת בכתב, זה מקל על הזיכרון לטווח קצר, מכיוון שאין צורך "להחזיק" את פריטי המידע בטווח הזיכרון – שהרי הם כתובים כבר על הדף.
נתבונן ביכולת של הילד לעקוב אחר מסרים/עלילה בטקסט קצר מאד המוקרא בפניו או אפילו בטקסט קצר מאד שהוא קורא (בהנחה שההבנה והשפה של הילד תקינות).  האם הילד צריך לחזור מספר פעמים על הטקסט כדי לקלוט את רצף האירועים הגלוי?

מה אפשר לעשות כאשר קיימת הנמכה בזיכרון לטווח קצר?

המורה יכולה לכתוב את עיקרי הדברים על הלוח.

המורה או הגננת יכולות לתת לילד זה מספר הנחיות פשוטות במקום הנחיה אחת מורכבת. 
 לאחר מתן הנחיה, אפשר לבקש מהילד לחזור עליה בקול רם, כדי לעזור לו "להחזיק" אותה וגם כדי לוודא שקלט אותה במלואה.

אפשר לתת לילד "תומך זיכרון לטווח קצר":  "אני אגיד לך שלושה דברים:...."

הילד המודע לקושי יכול לכתוב לעצמו הנחיות שהוא מקבל ולא לנסות לזכור אותן בעל פה.  הוא יכול לכתוב לעצמו מלות מפתח המייצגות את עיקרי הדברים הנאמרים בשיחה בכיתה, כדי לסייע לעצמו לעקוב אחר הדיון.


תרגול במשימות הדורשות זיכרון לטווח קצר (למשל, משחק ה"מגש") עשוי אף הוא להועיל.

No comments:

Post a Comment