ברוכים הבאים! בלוג זה נועד לספק משאבים לפסיכולוגים חינוכיים ואחרים בנושאים הקשורים לדיאגנוסטיקה באורייטנצית CHC אבל לא רק.

בבלוג יוצגו מאמרים נבחרים וכן מצגות שלי וחומרים נוספים.

אם אתם חדשים כאן, אני ממליצה לכם לעיין בסדרת המצגות המופיעה בטור הימני, שכותרתה "משכל ויכולות קוגניטיביות".

Welcome! This blog is intended to provide assessment resources for Educational and other psychologists.

The material is CHC - oriented , but not entirely so.

The blog features selected papers, presentations made by me and other materials.

If you're new here, I suggest reading the presentation series in the right hand column – "intelligence and cognitive abilities".

נהנית מהבלוג? למה שלא תעקוב/תעקבי אחרי?

Enjoy this blog? Become a follower!

Followers

Search This Blog

Featured Post

קובץ פוסטים על מבחן הוודקוק

      רוצים לדעת יותר על מבחן הוודקוק? לנוחותכם ריכזתי כאן קובץ פוסטים שעוסקים במבחן:   1.      קשרים בין יכולות קוגניטיביות במבחן ה...

Sunday, April 1, 2018

ראיון עם ד"ר סאלי שייביץ, חוקרת נודעת של דיסלקסיה



Q&A with Dr. Sally Shaywitz at the ADE Dyslexia Conference for Arkansas Schools

ד"ר סאלי שייביץ Sally E. Shaywitz, M.D  היא אחת החוקרות המובילות בתחום של דיסלקסיה.  היא רופאת ילדים בהכשרתה.  חוקרת באוניברסיטת ייל.  מבצעת מחקרי אורך על אנשים החל מהגן ועד לבגרות.  חקרה את השכיחות של הדיסלקסיה, הבדלים בין המינים בדיסלקסיה, הימצאות דיסלקסיה באוכלוסיות שונות בעולם, סימנים להופעתה של דיסלקסיה, משך קיומה של דיסלקסיה אצל האדם והשלכות לטווח ארוך של דיסלקסיה על חיי האדם.  היא מצאה שדיסלקסיה היא הפרעה שכיחה, המשפיעה על אחד מחמישה אנשים ומייצגת מעל 80% מלקויות הלמידה. 

ספרה המפורסם ביותר הוא OVERCOMING DYSLEXIA.

ד"ר שייביץ מדברת בראיון זה בצורה מעניינת, ויוצרת רושם של אדם אנושי מאד.   

ראוי לשים לב לנקודות הבאות:

בדקות 16:30-20:06:  ניתן לראות פער בקריאה בין ילדים דיסלקטים ללא דיסלקטים החל בכיתה א'.  פער זה מתמיד ואינו נסגר.  חשוב לזהות אותו בשלב מוקדם ככל האפשר, כבר בכיתה א', ולהתחיל לטפל בו.

בדקות 30:45-32:30: האדם שנותן לילד הוראה מתקנת צריך להכיר את הבסיס הקוגניטיבי של דיסלקסיה.  למשל, הוא צריך לדעת שדיסלקסיה מתבטאת גם בקושי בשליפת מלים, בשליפת הפונמות הנדרשות כדי לומר את המלה.  אמירה זו חשובה לנוכח הגדרת הפרעת למידה ספציפית ב – DSM5  שאינה מחייבת לעמוד על הבסיס הקוגניטיבי של קשיי הילד בקריאה.

בדקות 41:14-45:55 מביעה ד"ר שייביץ אכזבה מהגדרת הפרעת למידה ספציפית ב  - DSM5  אך מסיבות שונות מאלה שהועלו כאן בפוסט קודם.  ד"ר שייביץ חושבת שצריך היה להפריד בין דיסלקסיה, שהיא בעיה מאד ספציפית, שנחקרה הרבה, ושניתן לאתר אותה בקלות יחסית ולטפל בה באופן ממוקד, לבין לקויות למידה אחרות.  המונח "ליקויי למידה"/הפרעת למידה הוא כללי מדי ומעורפל מדי לדעת ד"ר שייביץ (לפחות כפי שהוא מנוסח ב – DSM5  ).


No comments:

Post a Comment