ברוכים הבאים! בלוג זה נועד לספק משאבים לפסיכולוגים חינוכיים ואחרים בנושאים הקשורים לדיאגנוסטיקה באורייטנצית CHC אבל לא רק.

בבלוג יוצגו מאמרים נבחרים וכן מצגות שלי וחומרים נוספים.

אם אתם חדשים כאן, אני ממליצה לכם לעיין בסדרת המצגות המופיעה בטור הימני, שכותרתה "משכל ויכולות קוגניטיביות".

Welcome! This blog is intended to provide assessment resources for Educational and other psychologists.

The material is CHC - oriented , but not entirely so.

The blog features selected papers, presentations made by me and other materials.

If you're new here, I suggest reading the presentation series in the right hand column – "intelligence and cognitive abilities".

נהנית מהבלוג? למה שלא תעקוב/תעקבי אחרי?

Enjoy this blog? Become a follower!

Followers

Search This Blog

Featured Post

קובץ פוסטים על מבחן הוודקוק

      רוצים לדעת יותר על מבחן הוודקוק? לנוחותכם ריכזתי כאן קובץ פוסטים שעוסקים במבחן:   1.      קשרים בין יכולות קוגניטיביות במבחן ה...

Thursday, April 5, 2018

השפעת אימון בזיכרון העבודה על קריאה



Karbach, J., Strobach, T., & Schubert, T. (2015). Adaptive working-memory training benefits reading, but not mathematics in middle childhoodChild Neuropsychology21(3), 285-301.

  

אני ממשיכה לנסות ולהוכיח את היתרונות שנותנת הערכה קוגניטיבית של ילד שמתקשה בקריאה/כתיבה/חשבון.  על פי הגדרת הפרעת למידה ספציפית ב – DSM5,  אין צורך בהערכה כזו.  צריך לבדוק את הקוגניציה רק כאשר עולה הצורך לשלול לקות אינטלקטואלית (פיגור שכלי), שהיא גורם הדרה להפרעת למידה/לקות למידה.

אנחנו צריכים להראות, שבדיקת הקוגניציה מובילה להתערבויות שמשפרות את הקריאה/הכתיבה/החשבון של הילד יותר מהתערבויות שהילד יכול לקבל כאשר לא בודקים את הקוגניציה שלו.

איך זיכרון העבודה/זיכרון לטווח קצר משפיע על קריאה?

בשלב רכישת הקריאה, כאשר הילד עדיין אינו קורא באופן אוטומטי, הוא צריך להחזיק בזיכרון העבודה את צלילי המלה שכבר קרא עד לתום קריאת המלה כולה, ואז ליצור אינטגרציה ביניהם כדי לקבל את המלה בשלמותה.  כאשר הוא קורא משפט, הוא צריך להחזיק בזיכרון העבודה את המלים שכבר קרא, ואז ליצור אינטגרציה ביניהן כדי להגיע למשמעות המשפט השלם.

לאחר שהילד רכש את הקריאה, הוא זקוק לזיכרון העבודה כדי להחזיק את יחידות התוכן שהוא קרא זה עתה, ליצור אינטגרציה ביניהן, ליצור אינטגרציה בינן לבין יחידות תוכן שהוא ממשיך וקורא, וליצור אינטגרציה בין מה שהוא קורא לבין מידע רלוונטי שהוא דולה ממאגר הידע המגובש שלו.  ביצוע האינטגרציה עצמו הוא פעולה שמערבת יכולת פלואידית, אבל כדי שהיא תוכל להתרחש, הילד צריך להיות מסוגל להחזיק את הפריטים שעליהם הוא מבצע את האינטגרציה בזיכרון העבודה שלו.

כאשר אנו בודקים ילד ורואים שהקשיים שלו בפענוח הקריאה ו/או בהבנת הנקרא נובעים מהנמכה בזיכרון לטווח קצר/בזיכרון העבודה, אנחנו יודעים איך לעזור לו בצורה המתאימה לצרכיו יותר מאשר אם לא בדקנו כלל את הסיבה לקשיים שלו בפענוח הקריאה ו/או בהבנת הנקרא.  אם לא נבדוק את הילד, וניתן לו סיוע כללי שיאמן אותו, למשל, במודעות פונולוגית, זה כנראה יעזור לו פחות, במיוחד אם אין לו כלל קשיים במודעות הפונולוגית. 

החוקרים Strobach & Schubert    Karbach,  בדקו את ההשפעה של אימון זיכרון העבודה על זיכרון העבודה עצמו ועל קריאה וחשבון.

במחקר השתתפו 28 תלמידי בי"ס יסודי בגילאים 7-9.  הם חולקו לשתי קבוצות:  קבוצת אימון וקבוצת ביקורת.  לא היו הבדלים בין הקבוצות במהירות עיבוד, זיכרון עבודה, קריאה או חשבון לפני תחילת ההתערבות. 

כיצד היתה בנויה ההתערבות?

ההתערבות כללה 17 פגישות (ראו טבלה מס. 1). 

בפגישה הראשונה ובפגישה מס. 16 עברו הילדים מבחנים שבדקו מתמטיקה וקריאה, זיכרון עבודה, החלפה בין משימות, אינהיביציה ומהירות עיבוד.  לאחר 3 חדשים עברו הילדים אותם מבחנים בפגישת מעקב (פגישה מס. 17).   

בפגישה מס. 2 ובפגישה מס. 15 ביצעו כל הילדים אימון מסתגל בזיכרון עבודה.  באימון מסוג זה, קושי המשימה מותאם לרמת הביצוע של הילד.  אם הילד מצליח במשימה הדורשת החזקה ומניפולציה בארבעה פריטים, הוא מקבל משימות שדורשות החזקה ומניפולציה בחמישה פריטים, ויכול להמשיך ולעלות בדרגת הקושי אם הוא ממשיך להצליח.  אם הוא נכשל במשימה הדורשת החזקה ומניפולציה בארבעה פריטים, הוא מקבל משימות שדורשות החזקה ומניפולציה בשלושה פריטים ויכול להמשיך ולרדת בדרגת הקושי אם הוא ממשיך להתקשות.

בפגישות 3-14  קבוצת האימון ביצעה אימון מסתגל וקבוצת הביקורת ביצעה את אותן המשימות אך בגירסה קלה שלא איתגרה את זיכרון העבודה  (הם היו צריכים להחזיק ולבצע מניפולציה בשני פריטים בלבד).   



מספר הפגישה
1
2
3-14
15
16
17
קבוצת אימון

מבחנים

אימון מסתגל
אימון מסתגל

אימון מסתגל

מבחנים
מבחנים
(מעקב אחרי 3 חדשים)
קבוצת ביקורת
אימון לא מסתגל, שאינו מאתגר את זיכרון העבודה

טבלה מס. 1

השפעת ההתערבות על זיכרון העבודה:

בעקבות ההתערבות, מספר הפריטים בהם הילדים בקבוצת האימון הצליחו לבצע מניפולציה עלה באופן משמעותי (כלומר היה שיפור משמעותי בזיכרון העבודה של הילדים בקבוצת האימון).   השיפור הופיע גם במבחני זיכרון עבודה שונים מאלה שהילדים התאמנו עליהם (כלומר, היתה העברה למבחני זיכרון עבודה אחרים).  השיפור החזיק מעמד גם בפגישת המעקב שהתבצעה כעבור שלושה חדשים.

לא היה שינוי בזיכרון העבודה של קבוצת הביקורת. 

אימון זיכרון העבודה לא שיפר את היכולת להחליף בין משימות או לבצע אינהיביציה. 

השפעת ההתערבות על קריאה וחשבון:

בעקבות האימון בזיכרון העבודה, שיפרה קבוצת האימון את ציוניה במבחני הקריאה, הן בהיבט של פענוח קריאה והן בהיבט של הבנת הנקרא.  בקבוצת הביקורת לא היה שינוי בציון הקריאה.   

אימון זיכרון העבודה לא שיפור את הביצוע במבחני מתמטיקה. 

השפעת הבדלים בין אישיים:

 ככל שילד היה בעל זיכרון עבודה נמוך יותר לפני תחילת ההתערבות, כך זיכרון העבודה שלו השתפר יותר בעקבות ההתערבות וגם במעקב לאחר שלושה חדשים.

ככל שילד היה בעל ציון נמוך יותר בקריאה לפני ההתערבות, כך השיפור בקריאה היה רב יותר בעקבות ההתערבות (שמטרתה היה, כאמור, אימון זיכרון העבודה). 
  

No comments:

Post a Comment