ברוכים הבאים! בלוג זה נועד לספק משאבים לפסיכולוגים חינוכיים ואחרים בנושאים הקשורים לדיאגנוסטיקה באורייטנצית CHC אבל לא רק.

בבלוג יוצגו מאמרים נבחרים וכן מצגות שלי וחומרים נוספים.

אם אתם חדשים כאן, אני ממליצה לכם לעיין בסדרת המצגות המופיעה בטור הימני, שכותרתה "משכל ויכולות קוגניטיביות".

Welcome! This blog is intended to provide assessment resources for Educational and other psychologists.

The material is CHC - oriented , but not entirely so.

The blog features selected papers, presentations made by me and other materials.

If you're new here, I suggest reading the presentation series in the right hand column – "intelligence and cognitive abilities".

נהנית מהבלוג? למה שלא תעקוב/תעקבי אחרי?

Enjoy this blog? Become a follower!

Followers

Search This Blog

Featured Post

קובץ פוסטים על מבחן הוודקוק

      רוצים לדעת יותר על מבחן הוודקוק? לנוחותכם ריכזתי כאן קובץ פוסטים שעוסקים במבחן:   1.      קשרים בין יכולות קוגניטיביות במבחן ה...

Thursday, June 20, 2019

לקות למידה ספציפית במתמטיקה: סקירה מקיפה חלק א



Soares, N., Evans, T., & Patel, D. R. (2018). Specific learning disability in mathematics: a comprehensive review. Translational pediatrics7(1), 48.  https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5803013/

זוהי סקירה מקיפה (אך ממעוף הציפור) של נושא לקות הלמידה שבאה לידי ביטוי בחשבון.  בסקירה זו שנערכה על ידי SOARES, EVANS AND PATEL בשנת 2018, המונחים "לקות למידה במתמטיקה", "הפרעת למידה במתמטיקה" ו"דיסקלקוליה" נחשבים לזהים ומיוצגים ע"י ראשי התיבות MD (MATH DISABILITY). 

ה – ICD10  מגדיר MD כפגיעה ספציפית בכישורי חשבון שלא ניתן להסביר אותה רק על בסיס מגבלה שכלית התפתחותית (פיגור שכלי) או הוראה לא הולמת.  לפי 5DSM, הקושי צריך להתקיים לפחות ששה חודשים למרות התערבות שניתנה לילד, והיכולת המתמטית של הילד צריכה להיות נמוכה מהמצופה לגיל באופן משמעותי. לפי שתי ההגדרות MD מתאפיינת בחוסר שליטה בכישורי חישוב בסיסיים (לא רק בכישורים מתמטים גבוהים יותר), ובקשיים בחוש הכמות, בשינון עובדות חשבון, בחישוב ובחשיבה מתמטית. 

כאשר לקות למידה ספציפית נכנסה לחוק האמריקני לאנשים עם לקויות (בשנת 1975), הגדרת לקות היתה מבוססת על נוסחת הפערים (פער בין רמת משכל כללית ממוצעת ומעלה ותפקוד נמוך מאד בחשבון).  לאחר שגברה ההתנגדות לנוסחת הפערים שונה החוק בשנת 2004 והוא כעת מבוסס על חוסר תגובה להתערבות מבוססת מחקר.  אבל סקירות מחקר מראות שלמרות שנוסחת הפערים נזנחה, חוקרים ממשיכים להשתמש בה כדי להבחין בין נבדקים לקויי למידה ושאינם לקויי למידה.  נוסף על כך, מרבית המחקר על MD מתמקד בילדי בי"ס יסודי ובכישורי חשבון בסיסיים (בשל דגש על זיהוי מוקדם).  לא מתבצע כמעט מחקר על MD בילדים גדולים יותר, המתמודדים עם אלגברה וחשיבה מתמטית.    

עד כמה MD נפוץ?  יש הבדלים באומדנים בהתאם לקריטריונים בהם משתמשים כדי לזהות את הלקות ובהתאם למדינה בה מתבצע המחקר.  ההערכה היא ש – 3-7% מהילדים מתמודדים עם MD. 

מה גורם ל – MD?  קיימות מספר השערות:

השערת לקות בסיסית קושרת MD לדיספונקציה של אזור במוח הנקרא  . intraparietal sulcus (IPS) דיספונקציה זו גורמת לקושי בתפיסת כמות. 

השערת לקות בתחום קוגניטיבי כללי:  לפי השערה זו קיימים תת סוגים של MD הנגרמים מלקות בתהליכים קוגניטיבים שונים.  יש MD שנובע מלקות ורבלית (ההכרחית כדי לרכוש פרוצדורות מתמטיות).  יש MD שנובע מלקות בזיכרון לטווח ארוך (שהוא הכרחי לאחסון ושליפה של עובדות חשבון) ויש MD הקשור לעיבוד ויזומרחבי. 
השערת לקות בתחום ספציפי לחשבון:  מודל הקוד המשולש של עיבוד מספרים מניח שניתן לעבד ולייצג מספרים בשלוש דרכים: באופן כמותי (קשור לחוש כמות), באופן חזותי-מרחבי (קשור להסטת קשב) ובאופן אודיטורי ורבלי (קשור לאחסון ולשליפה של עובדות החשבון).  כל אחד מהייצוגים הללו קשור לאזור מוחי אחר וכל אחד מהם יכול להיות פגוע בעוד האחרים מתפקדים היטב. 
השערת לקות פרוצדורלית:  לפי השערה זו MD נובעת מלקות בזיכרון הפרוצדורלי החיוני ללמידה של מיומנויות חשבון.     
עד כמה MD הוא גנטי?  כאשר יש לתאום אחד MD, לתאומו המונוזיגוטי (תאום זהה) יש סיכון של פי 12 ולתאומו הדיזיגוטי (תאום לא זהה) יש סיכון של פי 8 (לעומת האוכלוסיה הכללית) להתמודד גם הוא עם MD.  מעל 50% מהאחים של אנשים שיש להם MD מתמודדים אף הם עם MD.  היכולת המתמטית מושפעת מגנים רבים שכל אחד מהם גורם לאפקט קטן.  בערך חצי מהמתאמים בין לקות בחשבון ללקות בקריאה נגרמים מהשפעות גנטיות משותפות.  במחקר תאומים מסוים, 60% מהגורמים הגנטים שהשפיעו על היכולת המתמטית השפיעו גם על יכולת הקריאה ובערך 95% מהמתאם בסימפטומים בין לקות בקריאה ולקות בחשבון הוסבר על ידי ההשפעות הגנטיות המשותפות הללו. 
אחד המודלים שמנסה להסביר MD הוא המודל של Karagiannakis et al.  משנת 2014.  מודל זה מבחין בין 4 מיומנויות:  1.  כישורי מספר בסיסיים: תפיסת כמות, הערכת מספרים וכמויות, תפיסה של ציר המספרים, עבודה עם סמלים מתמטים וספירה בסיסית.  2.  זיכרון:  שליפה של עובדות חשבון, ביצוע חישובים, זכירה של כללים ונוסחאות.  3.  חשיבה:  תפיסה של מושגים מתמטים, פרוצדורות חשבון מורכבות, בעיות לוגיות ופתרון בעיות.  4.  ויזומרחבי:  גאומטריה, חישובים כתובים, גראפים וטבלאות. 
המאפיינים קלינים של MD תלויים בגיל הילד, בהוראת החשבון שהוא קיבל ובהימצאות של מצבים קומורבידים.  הנה דוגמאות לכישורי חשבון וסימפטומים של MD בגילאים שונים:
מיומנויות חשבון להן ניתן לצפות בגיל הגן:  יצוג סמלי (ליצג כמות באמצעות מספר), זיהוי ושיום של מספרים קטנים, מודעות לכמויות, תפיסת כמויות קטנות של 2-4 אובייקטים בלי למנות אותם, התאמה בין צורות פשוטות ושיום צורות פשוטות, הבנת קרדינליות (המספר האחרון בו נקבתי בעת שמניתי אובייקטים הוא כמות האובייקטים הכללית שיש בסט), הבנת התאמה 1:1 במניה (כל מלת מספר מתאימה לאובייקט אחד ושונה), ספירה בעל פה ולאחריה מניה, זיהוי מהיר של כמויות קטנות, יכולת לפתור בעיות מילוליות פשוטות, יכולת לזהות ולשיים חלקים מצורות. 
סימפטומים של MD בגיל הגן:  קושי ללמוד לספור, קושי ללמוד למנות (כשסופרים, אומרים את רצף המספרים בעל פה (למשל, 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10); כשמונים – מונים אובייקטים).  קושי למיין, קושי להתאים בין מספרים לאובייקטים, קושי עם זיכרון שמיעתי של מספרים (למשל, מספר טלפון), קושי לתפוס כמויות קטנות של 2-4 אובייקטים בלי למנות אותם, קושי לזהות מספרים.
מיומנויות חשבון להן ניתן לצפות בכיתות א – ג: שיום וכתיבה של מספרים שלמים גדולים, ספירה קדימה, אחורנית ובדילוגים, זיהוי ההתאמה בין מקום הספרה במספר לערך הספרה, חיבור וחיסור פשוטים, השוואה בין מקבצים של אובייקטים אפילו כשהם נבדלים בגודלם ובכמותם, שימור כמות, הבנה של הקשר בין חיבור וחיסור, שליפה של חלק מעובדות החשבון מהזיכרון, מיון של צורות בהתבסס על תכונותיהן.
סימפטומים של MD בכיתות א-ג:  קושי בהשוואת כמויות, קושי ללמוד עובדות חשבון, קושי לפתור תרגילי חשבון, הישענות יתר על ספירה באצבעות, חרדה במהלך משימות מתמטיות.  אוסיף, שגם הסימפטומים של ילדי הגן יכולים להופיע אצל ילדים עם MD. 
מיומנויות חשבון להן ניתן לצפות בכיתות ד-ח:  שליטה במספרים עד 100000, השוואה בין מספרים וסידור מספרים.  הבנת הקשר בין מקום הספרה לערכה במספרים גדולים, הבנה של שברים, הבנת הקשר בין כפל לחילוק. 
סימפטומים של MD בכיתות ד -ח: קשיים בדיוק במהלך עבודה במתמטיקה, קושי לזכור דפוסים בהם הילד נתקל בעבר, קושי עם רצף של פעולות בעת פתירת תרגילי חשבון, קושי בקישור בין נוסחאות מתמטיות לעולם האמיתי, חרדה במהלך משימות מתמטיות.  אוסיף, שכל הסימפטומים שנמנו קודם (החל מגיל הגן) יכולים להופיע. 
מיומנויות חשבון להן ניתן לצפות בתיכון:  שליטה במשוואות ובאי שוויון, לוגיקה וגאומטריה, פולינומים, פונקציות לוגריתמיות, טריגונומטריה, סדרות והסתברות, שליטה במושגים בסיסיים בסטטיסטיקה כמו ממוצע, התפלגות, סטית תקן.
סימפטומים של MD בתיכון: קושי ליישם מושגים מתמטים בחיי יומיום, כולל שימוש בכסף, הערכת מהירות ומרחק, קושי במדידות, קושי להפיק מידע מגרפים או מטבלאות, קושי לגשת לאותה בעיה מנקודות מבט שונות, חרדה בעת ביצוע משימות מתמטיות.  אוסיף, שכל הסימפטומים שנמנו קודם (החל מגיל הגן) יכולים להופיע. 
המשך הסקירה יופיע בפוסט הבא.

No comments:

Post a Comment