ברוכים הבאים! בלוג זה נועד לספק משאבים לפסיכולוגים חינוכיים ואחרים בנושאים הקשורים לדיאגנוסטיקה באורייטנצית CHC אבל לא רק.

בבלוג יוצגו מאמרים נבחרים וכן מצגות שלי וחומרים נוספים.

אם אתם חדשים כאן, אני ממליצה לכם לעיין בסדרת המצגות המופיעה בטור הימני, שכותרתה "משכל ויכולות קוגניטיביות".

Welcome! This blog is intended to provide assessment resources for Educational and other psychologists.

The material is CHC - oriented , but not entirely so.

The blog features selected papers, presentations made by me and other materials.

If you're new here, I suggest reading the presentation series in the right hand column – "intelligence and cognitive abilities".

נהנית מהבלוג? למה שלא תעקוב/תעקבי אחרי?

Enjoy this blog? Become a follower!

Followers

Search This Blog

Featured Post

קובץ פוסטים על מבחן הוודקוק

      רוצים לדעת יותר על מבחן הוודקוק? לנוחותכם ריכזתי כאן קובץ פוסטים שעוסקים במבחן:   1.      קשרים בין יכולות קוגניטיביות במבחן ה...

Thursday, June 20, 2019

לקות למידה ספציפית במתמטיקה: סקירה מקיפה חלק ב



Soares, N., Evans, T., & Patel, D. R. (2018). Specific learning disability in mathematics: a comprehensive review. Translational pediatrics7(1), 48.  https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5803013/

זהו חלק ב' של פוסט העוסק בסקירה מקיפה של נושא לקות למידה בחשבון.  חלק א' מופיע כאן.
קומורבידיות של לקות בחשבון ובקריאה:  לכ – 70% מהילדים המתמודדים עם לקות בחשבון יש גם לקות בקריאה (למען קלות הקריאה אכתוב בפוסט זה "לקות בחשבון" ו"לקות בקריאה", אך למען הדיוק, הלקות היא בקוגניציה ולא בחשבון או בקריאה).  לכ – 56% מהילדים המתמודדים עם לקות בקריאה יש גם לקות בחשבון.  האחוזים נוטים להיות נמוכים יותר כאשר משתמשים בנקודות חתך יותר קפדניות בהגדרה של כל אחת מהלקויות וכאשר חוקרים מדגמים של האוכלוסיה הכללית ולא של ילדים עם לקות למידה בלבד.  תלמידים עם לקות עיקרית בקריאה (וכאלה שמתמודדים עם שתי הלקויות גם יחד) חווים קושי גדול יותר בפונולוגיה.  תלמידים עם לקות עיקרית במתמטיקה (ועם שתי הלקויות גם יחד) חווים קושי גדול יותר במהירות עיבוד, בחשיבה לא מילולית וברוב תחומי החשבון.  לקות בחשבון והפרעת קשב וריכוז הן הפרעות נפרדות וקומורבידיות המועברות כל אחת בנפרד בין בני משפחה.  במחקר  של Iglesias-Sarmiento וחבריו שבוצע ב – 2017, קושי בעיבוד סימולטני ניבא לקות במתמטיקה יותר מאשר הפרעת קשב וריכוז.  תהליכים ניהוליים ניבאו הפרעת קשב וריכוז יותר מאשר לקות במתמטיקה. 
מידת הדיוק באומדן על ציר המספרים, יכולת לקרוא מספרים, הבנת קביעות מספר, מידת הדיוק באומדן כמויות קטנות וחיבור מנטלי של מספרים חד ספרתיים נמצאים במתאם הגבוה ביותר עם הישגים במתמטיקה אצל ילדים בגיל צעיר.  גם זיכרון עבודה קשור להישגים במתמטיקה.  סימני אזהרה ללקות במתמטיקה אצל ילדי גן כוללים קושי בספירה בקול רם וקושי בזיהוי מספרים ובחריזה. 

התערבויות חינוכיות עם ילדים המתמודדים עם MD: המטרה הכללית של ההתערבויות היא לבנות ידע ומיומנויות כדי לפתח אוטומטיות.  אצל תלמידים עם MD הרבה תהליכים לעולם לא הופכים לאוטומטים, והם זקוקים לזמן רב יותר כדי לתרגל, כדי לשפר את זיכרון העבודה ותפקודים קוגניטיבים נוספים. קיים ויכוח בין חוקרים על הערך שבהשקעה בהתערבות בקבוצות קטנות.    התערבויות כאלה משפרות את הביצועים של תלמידים במתמטיקה כאשר מודדים תוכן מורכב ברמת הכיתה.  אבל ההשפעה שלהן על בניה של יכולת כללית במתמטיקה פחות ברורה. 
חשוב לכלול בהתערבות לפחות עשר דקות שיוקדשו לבניה של שליפה שוטפת של עובדות חשבון. חשובה המללה של תהליכי חשיבה, אימון מודרך בפתרון תרגילים, חשוב לתת משוב מתקן, וחשוב לבצע חזרות תכופות על החומר.  התלמידים צריכים לעבוד עם ייצוגים חזותיים של רעיונות מתמטים. 
התערבויות נוספות לתלמידים עם MD:  כדי לשפר את כישורי הקריאה (של בעיות מילוליות, למשל), כדאי לחלק את הטקסט לקטעים קצרים, להשתמש בפונט פשוט ולא לישר את הטקסט המודפס לשני צדי הדף, וכן להשתמש בשקפים צבעוניים כדי להפחית את בהירות הדף (אני בספק לגבי היעילות של שתי ההמלצות האחרונות).  כדי לשפר את כישורי פתירת בעיות מילוליות:  לחלק את הבעיות לצעדים קטנים, להשתמש במרקרים כדי לסמן דברים חשובים בבעיה.  להשתמש בצבעים כדי לסמן טורים ושורות בטבלה, לפשט טבלאות.  ובאופן כללי:  להשתמש בפוסטרים כדי להזכיר לתלמידים מושגים בסיסיים, להשתמש בכרטיסי הברקה, להשתמש בתרשימי זרימה כדי להבהיר פרוצדורות, להשתמש בהמחשה חזותית, לעודד תלמידים להתקדם בקצב שלהם, ללמד כישורי אירגון, למידה וניהול זמן, לחזור על החומר לפני בחינה. 
התערבויות נוספות ניתן למצוא כאן:
וכאן:
What Works Clearinghouse

תלמידים עם קשיים בתפקודים ניהוליים מתקשים להבחין בין עיקר וטפל בבעיות מילוליות, לבצע חשבון מטלי או להתחיל במשימה, והם עלולים לבצע שגיאות של חוסר תשומת לב אם הם לא בודקים את עבודתם.  אסטרטגיות שעוזרות הן הגברת המודעות לכוחות ולקשיים, ניסוח מטרות, סביבה מאד מובנית ולוח זמנים מובנה, וכן הגבלה של הסחות. תלמידים עם קושי בזיכרון עבודה צריכים ללמוד כמות מופחתת של מושגים בבת אחת. אימון בזיכרון עבודה חזותי מרחבי עוזר לשפר כישורי חשבון. 


No comments:

Post a Comment