ברוכים הבאים! בלוג זה נועד לספק משאבים לפסיכולוגים חינוכיים ואחרים בנושאים הקשורים לדיאגנוסטיקה באורייטנצית CHC אבל לא רק.

בבלוג יוצגו מאמרים נבחרים וכן מצגות שלי וחומרים נוספים.

אם אתם חדשים כאן, אני ממליצה לכם לעיין בסדרת המצגות המופיעה בטור הימני, שכותרתה "משכל ויכולות קוגניטיביות".

Welcome! This blog is intended to provide assessment resources for Educational and other psychologists.

The material is CHC - oriented , but not entirely so.

The blog features selected papers, presentations made by me and other materials.

If you're new here, I suggest reading the presentation series in the right hand column – "intelligence and cognitive abilities".

נהנית מהבלוג? למה שלא תעקוב/תעקבי אחרי?

Enjoy this blog? Become a follower!

Followers

Search This Blog

Featured Post

קובץ פוסטים על מבחן הוודקוק

      רוצים לדעת יותר על מבחן הוודקוק? לנוחותכם ריכזתי כאן קובץ פוסטים שעוסקים במבחן:   1.      קשרים בין יכולות קוגניטיביות במבחן ה...

Sunday, July 20, 2014

כלי מובנה לתצפיות על ילדים בכיתה ויישומו לאבחון הפרעות קשב וריכוז


כלי מובנה לתצפיות על ילדים בכיתה ויישומו לאבחנת ADHD   

בעקבות בקשה של הצוות שלי לעבוד על נושא האינטייק נתקלתי בעבודות של סטפני מקונהי, וביניהן   מאמר זה:

Standardized Observational Assessment of Attention Deficit
Hyperactivity Disorder Combined and Predominantly
Inattentive Subtypes. II. Classroom Observations
McConaughy S. H., Ivanova, M Y., Antshel, K.,  Eiraldi, R . B. and Dumenci, L. School Psychology Review, 2009, Volume 38, No. 3, pp. 362–381

זהו אחד משני מאמרים על כלי התצפית  - DOF   Direct Observation Form         שפותח על ידי מקונהי ואכנבך בשנת 2009.  מקונהי היא גם אחת המפתחות של מבחן האכנבך. 

במהלך תצפית של 10 דקות, הצופה כותב תיאור נרטיבי של התנהגות הילד.  הצופה גם מדרג, במהלך חמש השניות האחרונות של כל דקה, את המידה בה הילד עוסק במשימה בה הוא צריך לעסוק.  מייד לאחר התצפית, הצופה מדרג את הילד על 89 פריטים, באמצעות סקאלה של ארבע דרגות, שנעה בין "לא התרחש בכלל" לבין "התרחש בעוצמה חמורה, בתדירות גבוהה או במשך 3 דקות או יותר".  הפריטים יכולים להיות, למשל,  "מתווכח", "לא מרוכז או מתקשה להפנות תשומת לב למשימה", "חסר מנוחה, היפראקטיבי, מתקשה לשבת בשקט", "חסר אנרגיה, מתנועע לאט, לא פעיל" וכו'. 

89 הפריטים יוצרים חמישה סינדרומים (קצב קוגניטיבי נרפה/חסר מרץ, לא בשל/מופנם, בעיות קשב, חודרני, מתנגד/מתריס).  יש סקאלה של ADHD תואמת  DSMובתוכה שתי תת סקאלות לבעיות קשב ולהיפראקטיביות - אימפולסיביות.  יש מדד למידת ה"ממוקדות במשימה" של הילד.  הכוונה היא שהפסיכולוג יערוך מספר תצפיות של 10 דקות על הילד, בימים שונים ובזמנים שונים.  הילד מקבל על כל פריט ציון ממוצע שמתקבל מכל התצפיות ועל פי ממוצעים אלה מחושבים ציוני הסקאלות. 

במחקר המתואר השתתפו ילדים בני 6-11 עם אבחנת DSM4TR של ADHD – COMBINED  (הן סימפטומים של חוסר קשב והן סימפטומים של היפראקטיביות – אימפולסיביות), ADHD –IN (בעיקר סימפטומים של חוסר קשב), ילדים שהופנו לפסיכולוג בית הספר לא בשל ADHD, וקבוצת ביקורת.  הצופים לא ידעו לאיזו קבוצה משתייך הילד.  כל הילדים היו עם משכל מעל 80, ללא בעיות רפואיות ואף אחד מהם לא היה מטופל תרופתית ב – ADHD

כעובדה פיקנטית אוסיף, שההורים של הילדים שהופנו (הן בשל ADHD והן בשל קשיים אחרים) קיבלו 15$ עבור ההשתתפות במחקר.  ההורים של ילדי קבוצת הביקורת קיבלו כל אחד 50$  עבור ההשתתפות במחקר, והמורים קיבלו 15$ עבור מילוי שאלונים והסכמה לביצוע תצפיות בכיתותיהם.

מאחר והממצאים לגבי יכולת ההבחנה של ה –           DOF בין שתי קבוצות ה – ADHD ובין קבוצות ה – ADHD לקבוצת הילדים שהופנו לפסיכולוג ללא ADHD  הם מורכבים, אחסוך מכם את הפירוט שלהם ואכתוב רק על ההבחנה בין קבוצות ה – ADHD לקבוצת הביקורת:

הילדים עם-COMBINED  ADHD קיבלו ציונים גבוהים יותר (חמורים יותר) מקבוצת הביקורת בסקאלות ה- ADHD הכללית, היפראקטיביות – אימפולסיביות, חוסר קשב, חודרני ומתנגד/מתריס.   

הילדים עם ADHD-IN  קיבלו ציונים גבוהים יותר מקבוצת הביקורת בסקאלות קצב קוגניטיבי נרפה, בעיות קשב וחוסר קשב.   

הילדים עם שני סוגי ה – ADHD קיבלו ציונים גבוהים יותר (חמורים יותר) מקבוצת הביקורת ב"ממוקדות במשימה".   

נראה ככלי שמעניין להתנסות בו.


No comments:

Post a Comment