ברוכים הבאים! בלוג זה נועד לספק משאבים לפסיכולוגים חינוכיים ואחרים בנושאים הקשורים לדיאגנוסטיקה באורייטנצית CHC אבל לא רק.

בבלוג יוצגו מאמרים נבחרים וכן מצגות שלי וחומרים נוספים.

אם אתם חדשים כאן, אני ממליצה לכם לעיין בסדרת המצגות המופיעה בטור הימני, שכותרתה "משכל ויכולות קוגניטיביות".

Welcome! This blog is intended to provide assessment resources for Educational and other psychologists.

The material is CHC - oriented , but not entirely so.

The blog features selected papers, presentations made by me and other materials.

If you're new here, I suggest reading the presentation series in the right hand column – "intelligence and cognitive abilities".

נהנית מהבלוג? למה שלא תעקוב/תעקבי אחרי?

Enjoy this blog? Become a follower!

Followers

Search This Blog

Featured Post

קובץ פוסטים על מבחן הוודקוק

      רוצים לדעת יותר על מבחן הוודקוק? לנוחותכם ריכזתי כאן קובץ פוסטים שעוסקים במבחן:   1.      קשרים בין יכולות קוגניטיביות במבחן ה...

Thursday, July 17, 2014

מספריות - תורשתי או סביבתי? קבוע מראש או ניתן לשינוי? יש מקום לאופטימיות



"מספריות"  (NUMEROSITY) – תורשתי או סביבתי? קבוע מראש או ניתן לשינוי?  יש מקום לאופטימיות!

כפי שכתבתי ב"פוסט" קודם (בנושא Dyscalculia screener), "מספריות"/חוש המספר (numerosity) היא היכולת לייצג, לאמוד ולבצע מניפולציות בכמויות. 

 מאמר חדש זה שופך אור נוסף על נושא ה"מספריות":


Why do we differ in number sense? Evidence from a genetically sensitive investigation.
  M.G. Tostoa, S.A. Petrill , J. Halberda , M. Trzaskowski , T.N. Tikhomirova , O.Y. Bogdanova ,R. Ly , J.B. Wilmer , D.Q. Naiman, L. Germine , R. Plomin, Y. Kovas. 
 Intelligence 43 (2014) 35–46

מסתבר, שה"מספריות" היא יכולת מתפתחת.  תינוקות בני 6 חדשים מסוגלים להבחין בין מקבצים של 4 ל – 8  פריטים או של 8 ל – 16 פריטים (כלומר, מסוגלים להבחין בין כמויות ביחס של אחד לשתיים).  תינוקות בני 9 חדשים יכולים להבחין בין 8 ל  - 12 פריטים (כלומר ביחס של 2:3).  ילדים בני  3 יכולים להבחין ביחס של 3:4 ובני 6  -  ביחס של 5:6.  מבוגרים מסוגלים להבחין ביחס של 9:10 (!)  היכולת להבחין בין כמויות משתפרת עד גיל 30 בערך ואז מתחילה לרדת.  

המאמר מתאר מחקר גדול מאד על "מספריות"  אצל תאומים בני 16.   התאומים ראו (על גבי מסך מחשב) מקבצים של נקודות צהובות וכחולות בחשיפה קצרצרה ומהירה, והתבקשו לומר אם יש יותר נקודות צהובות או כחולות.   נמצא, של"מספריות" יש מתאם של 0.3 עם הישגים במתמטיקה, 0.25 עם מהירות עיבוד, 0.22 עם זיכרון עבודה חזותי מרחבי, 0.27 עם יכולת לא מילולית, ו -  0.2 עם שפה.     

עוד נמצא במחקר זה, שהבדלים בינאישיים ב"מספריות" אצל בני ה -  16 הושפעו רק באופן מתון על ידי גורמים גנטים (32%).  מרבית השונות הוסברה על ידי השפעות הסביבה.   

הבדלים בינאישיים ביכולת להבחין בין כמויות מתגלים כבר בגיל 6 חדשים. החוקרים מציעים, שיתכן שהבדלים בינאישיים ב"מספריות" בינקות מושפעים מאד מגנטיקה, אולם בהמשך ההתפתחות, ה"מספריות" מושפעת יותר ויותר מחשיפה לגירויים מתמטים, התעניינות בפעילות עם מספרים וכמות התרגול בפעילויות חשבוניות.   כלומר, ניתן לאמן את ה"מספריות".  כבר בינקות, תינוקות בני 6 חדשים, שקיבלו גירוי כמותי חזותי ושמיעתי, הצליחו להבחין בין כמויות ביחס שנמצא בדרך כלל אצל תינוקות בני 9 חדשים.   ייתכן שהמידע הרב חושי שיפר את יכולת ההבחנה בין כמויות.    

ייתכן, שילדים שנולדו עם "מספריות" חלשה ו/או עם יכולת קוגניטיבית נמוכה בוחרים פחות לעסוק בפעילות עם מספרים ובכך מאפשרים פחות ליכולת זו להתפתח אצלם.   

לכן, דווקא אצל ילדים עם "מספריות" חלשה, חשוב לא לוותר, לחשוף אותם להתנסויות חשבוניות ולמשחקי חשבון, ובכך לסייע להם לאמן ולשפר את חוש המספר שלהם.


No comments:

Post a Comment