ברוכים הבאים! בלוג זה נועד לספק משאבים לפסיכולוגים חינוכיים ואחרים בנושאים הקשורים לדיאגנוסטיקה באורייטנצית CHC אבל לא רק.

בבלוג יוצגו מאמרים נבחרים וכן מצגות שלי וחומרים נוספים.

אם אתם חדשים כאן, אני ממליצה לכם לעיין בסדרת המצגות המופיעה בטור הימני, שכותרתה "משכל ויכולות קוגניטיביות".

Welcome! This blog is intended to provide assessment resources for Educational and other psychologists.

The material is CHC - oriented , but not entirely so.

The blog features selected papers, presentations made by me and other materials.

If you're new here, I suggest reading the presentation series in the right hand column – "intelligence and cognitive abilities".

נהנית מהבלוג? למה שלא תעקוב/תעקבי אחרי?

Enjoy this blog? Become a follower!

Followers

Search This Blog

Featured Post

קובץ פוסטים על מבחן הוודקוק

      רוצים לדעת יותר על מבחן הוודקוק? לנוחותכם ריכזתי כאן קובץ פוסטים שעוסקים במבחן:   1.      קשרים בין יכולות קוגניטיביות במבחן ה...

Wednesday, July 9, 2014

dyscalculia screener



DYSCALCULIA  SCREENER

מבחן ממוחשב לאיתור דיסקלקוליה, פותח על ידי BRIAN BUTTERWORTH עפ"י תפיסתו את מושג הדיסקלקוליה.




BRIAN BUTTERWORTH


  • מתאים לילדים בגיל 6-14.  זמן ההעברה 15-30 דקות. 

מידע רב על המבחן ניתן למצוא במניואל, כאן:


והנה מספר נקודות מתוך המניואל:

המבחן מושתת על גישת BUTTERWORTH    ועל ההגדרה של DFES2001
(  Brittish department for education and skills ):

  • ההגדרה של DFES2001  : דיסקלקוליה היא מצב המשפיע על היכולת לרכוש כישורים מתמטים.  דיסקלקולים עשויים להתקשות להבין מושגי מספר פשוטים, להיות חסרי תפיסה אינטואיטיבית של מספרים, להתקשות ללמוד עובדות מספריות ופרוצדורות במספרים.  אפילו אם הם עונים תשובה נכונה או משתמשים בשיטה הנכונה, הם עלולים לעשות זאת באופן מכני וללא בטחון עצמי.

  • ילדים נולדים עם הבנה של "מספריות" (NUMEROSITY) כלומר עם הבנה שלסט של דברים יש מספר, יש כמות.  מניפולציה בסט הדברים הזה (למשל צירופו לסט אחר של דברים או הורדת תת סט של דברים) משפיעה על "המספריות" שלו.  לסט אחד יכולה להיות אותה מספריות כמו לסט אחר, או שיכולה להיות לו מספריות נמוכה  או גבוהה יותר משל סט אחר.  סט הדברים יכול להיות מופשט ("שלוש משאלות"). 

  • אצל תינוקות בני שבוע וגם אצל חיות קיימת היכולת להשוות את המספריות של שני סטים של עד 4 דברים, ולזהות שינויים במספריות של סטים כאלה.   ילדים צעירים מבינים שניתן לסדר כמויות לפי גודל.  המספריות היא הבסיס ללמידת ספירה ולהבנת הערך הכמותי של הספרות 1-9.

  • דיסקלקוליה נגרמת מדיספונקציה של ה"מספריות".   דיסקלקולים מתקשים להבין את המושגים הבסיסיים של מספר ומספריות.  הם מתקשים לזהות סטים של עד 4 דברים, וצריכים לספור אותם כדי לדעת כמה דברים יש בהם.

  • BUTTERWORTH מבחין בין ליקויי למידה שיכולים לבוא לידי ביטוי גם בתחום החשבון (למשל, ליקויים בזיכרון לטווח קצר או במהירות העיבוד ישפיעו גם על החשבון.   ליקוי בכל אחת מהיכולות הקוגניטיביות, יכולות ה – CHC, יכול לבוא לידי ביטוי בחשבון, ועל כך אשתדל לכתוב בהמשך) -  לבין דיסקלקוליה.  דיסקלקוליה הוא מצב ספציפי של דיספונקציה ב"מספריות".

  • הסקרינר מיועד לזהות דיסקלקוליה בהגדרתה זו ולהפריד בינה לבין הישגים מתמטיים נמוכים.  זאת על ידי מבחנים הבודקים זמן תגובה.    זאת מכיוון שגם דיסקלקולים יכולים לעבור את המבחן בהצלחה, אך ידרש להם זמן רב יותר כדי לעשות זאת (כי, למשל, הם יצטרכו לספור במקומות בהם אחרים יראו את התוצאה באופן מיידי).


מבנה המבחן:

  • המבחן כולל ארבעה תת מבחנים:
  • SIMPLE REACTION TIME   בודק זמן תגובה כללי של הילד כדי להשיג BASELINE.
  • DOT ENUMERATION   -  הילד רואה מקבץ של נקודות ולידו ספרה.  הוא לוחץ במהירות האפשרית "כן" אם כמות הנקודות במקבץ זהה לערך הספרה, ו"לא" אם היא שונה.  הכמויות הן עד 9.
  • NUMBER COMPARISON = NUMERICAL STROOP.   הילד רואה שתי ספרות, אחת גדולה (פיסית, בפונט גדול) ואחת קטנה (פיסית, בפונט קטן).  עליו ללחוץ במהירות האפשרית על הספרה שערכה גבוה יותר מבין השתיים. 
  • מבחני הישג – חיבור וכפל.   הילד רואה תרגילים פתורים של  חיבור או כפל, ועליו ללחוץ במהירות האפשרית "כן" אם התרגיל נכון ו"לא" אם התרגיל לא נכון. 

  • אם הילד מקבל ציון נמוך בשני מבחני היכולת – הסטרופ המספרי וספירת הנקודות, יש לו נטיה לדיסקלקוליה. 
  • אם הוא מקבל ציון נמוך בכל שלושת המבחנים – הוא דיסקלקולי.
  • אם הוא מקבל ציון נמוך במבחן ההישג אבל לא במבחני היכולת, הסיבה לקושי היא לאו דוקא דיסקלקוליה, אלא יכולה להיות הוראה לא טובה או העדר תרגול. 

No comments:

Post a Comment