ברוכים הבאים! בלוג זה נועד לספק משאבים לפסיכולוגים חינוכיים ואחרים בנושאים הקשורים לדיאגנוסטיקה באורייטנצית CHC אבל לא רק.

בבלוג יוצגו מאמרים נבחרים וכן מצגות שלי וחומרים נוספים.

אם אתם חדשים כאן, אני ממליצה לכם לעיין בסדרת המצגות המופיעה בטור הימני, שכותרתה "משכל ויכולות קוגניטיביות".

Welcome! This blog is intended to provide assessment resources for Educational and other psychologists.

The material is CHC - oriented , but not entirely so.

The blog features selected papers, presentations made by me and other materials.

If you're new here, I suggest reading the presentation series in the right hand column – "intelligence and cognitive abilities".

נהנית מהבלוג? למה שלא תעקוב/תעקבי אחרי?

Enjoy this blog? Become a follower!

Followers

Search This Blog

Featured Post

קובץ פוסטים על מבחן הוודקוק

      רוצים לדעת יותר על מבחן הוודקוק? לנוחותכם ריכזתי כאן קובץ פוסטים שעוסקים במבחן:   1.      קשרים בין יכולות קוגניטיביות במבחן ה...

Thursday, August 13, 2015

מודל SNP - שדרוג המצגת


מכיוון שמצאתי מקור אינטרנטי פתוח שכתב מילר על מודל SNP, יכולתי לשדרג את המצגת על מודל זה מבלי לחוש שאני פוגעת בזכויות היוצרים של הספר שלו.

מצורפת המצגת, הכוללת מעתה גם סיווגי מבחנים בהם אנו משתמשים לפי מודל SNP

מחשבות נוספות שעלו לי בתהליך זה על המודל (כדי להקל על קריאתן אני מצרפת שקופית של המודל.  לחצו על השקופית להגדלה):




       ההכללה של למידה וזיכרון לטווח קצר וארוך תחת קורת גג אחת (בתוך אותו תהליך קוגניטיבי) – יש בהם חסרון לדעתי.  לא נרצה שפסיכולוג ישתמש במבחן אחד לזיכרון לטווח קצר ובמבחן אחד לזיכרון לטווח ארוך ובכך יחשוב שהוא מודד תהליך קוגניטיבי זה בצורה מספקת.  מבחינה תיאורטית זיכרון לטווח קצר קשור הרבה יותר לתחום הקשב מאשר לתחום הזיכרון לטווח ארוך.

       תחום הקשב ("הקצאה ושמירה על קשב") כולל מבחנים שבודקים, במודל CHC , מהירות עיבוד וזיכרון לטווח קצר.  זה עולה בקנה אחד עם ממצאים מחקריים ומחזק את הטענה שהעלאתי בפיסקה הקודמת.

        שטף בידע נרכש (שטף בקריאה, שטף בכתיבה ושטף מתמטי (היכולת לפתור תרגילים פשוטים בארבע פעולות החשבון באופן מהיר ושוטף)) – נמצא במודל בתוך היכולת הרחבה "מהירות ויעילות של תהליכים קוגניטיבים" שנמצאת בתוך יכולת העל "מאיצים/מעכבים".  קשה לדעתי לקרוא לשטף בידע נרכש מאיץ/מעכב קוגניטיבי.  אמנם שטף בידע נרכש מקל על היכולת לרכוש ידע, אבל לדעתי הוא אינו יכולת קוגניטיבית בסיסית אלא סוג של ידע פרוצדוראלי שנרכש כתוצאה מהפעלה של תהליכים קוגניטיבים בסיסיים יותר.   

       ההכללה במודל של יכולות חושיות מוטוריות בסיסיות היא טובה ונכונה.  הייתי מעבירה לקטגוריה זו את העיבוד החזותי ואת העיבוד השמיעתי (שנמצאים במודל SNP בתוך תהליכים קוגניטיבים). 


לסיכום נדמה לי, שהמודל שמציעים שניידר ומקגרו טוב יותר:


No comments:

Post a Comment