ברוכים הבאים! בלוג זה נועד לספק משאבים לפסיכולוגים חינוכיים ואחרים בנושאים הקשורים לדיאגנוסטיקה באורייטנצית CHC אבל לא רק.

בבלוג יוצגו מאמרים נבחרים וכן מצגות שלי וחומרים נוספים.

אם אתם חדשים כאן, אני ממליצה לכם לעיין בסדרת המצגות המופיעה בטור הימני, שכותרתה "משכל ויכולות קוגניטיביות".

Welcome! This blog is intended to provide assessment resources for Educational and other psychologists.

The material is CHC - oriented , but not entirely so.

The blog features selected papers, presentations made by me and other materials.

If you're new here, I suggest reading the presentation series in the right hand column – "intelligence and cognitive abilities".

נהנית מהבלוג? למה שלא תעקוב/תעקבי אחרי?

Enjoy this blog? Become a follower!

Followers

Search This Blog

Featured Post

קובץ פוסטים על מבחן הוודקוק

      רוצים לדעת יותר על מבחן הוודקוק? לנוחותכם ריכזתי כאן קובץ פוסטים שעוסקים במבחן:   1.      קשרים בין יכולות קוגניטיביות במבחן ה...

Sunday, January 4, 2015

אימון קוגניטיבי יכול לשפר את היכולת הפלואידית


היכולת הפלואידית היא היכולת להתמודד עם בעיות חדשות ובלתי מוכרות, הדורשות הסקת מסקנות, הכללה, הפשטה, תכנון, בקרה, וגמישות. 
  
מי לא היה רוצה לשפר את יכלתו הפלואידית?

ייתכן שזה אפשרי – באמצעות אימון במשימת BACK N.

מהי משימתn-back ?  

משימה פשוטה מאד לכאורה:  האדם רואה סדרה של פריטים (תמונות, מספרים וכו') המוצגים בזה אחרי זה.  הוא מגיב (למשל, באמצעות לחיצה על כפתור, או באופן מילולי) בכל פעם שמופיע פריט זהה לפריט שהופיע לפני N  פריטים.     למשל, אם המשימה היא  BACK-2, האדם מגיב בכל פעם שמופיע פריט זהה לפריט שהופיע לפני שני פריטים.  אם המשימה היא BACK-3, האדם מגיב בכל פעם שמופיע פריט זהה לפריט שהופיע לפני שלושה פריטים.

זה אולי נשמע פשוט, אבל זה בכלל לא קל (מעדות אישית).  כדאי לכם להתנסות בעצמכם במשימה באתר הזה, בו היא מוצגת בצורת משחק חזותי אסתטי ויפה: 


כפי שתראו בעצמכם מהתנסות ב"משחק", אימון משפר את הביצוע.   תוכלו לעלות ב"שלבים" וליצור לעצמכם משימת BACK-3, BACK-4 וכן הלאה כמיטב יכלתכם.

למשימה הזו יש גם גירסה דואלית (הייתי קוראת לה גירסת "אקסטרים").  בגירסה זו האדם צריך לעקוב בו זמנית אחר שני רצפים שונים, האחד חזותי והשני שמיעתי, ולהגיב (ללחוץ על כפתור למשל) כאשר בכל אחד מהרצפים מופיע פריט זהה לפריט שהופיע לפני N  פריטים.


במחקר זה:
The relationship between n-back performance and matrix reasoning — implications for training and transfer
 Susanne M. Jaeggi  , Barbara Studer-Luethi  , Martin Buschkuehl , Yi-Fen Su John Jonides , Walter J. Perrig  Intelligence (2010)

בדקו החוקרים עד כמה אימון במשימת BACK-N  משפיע על היכולת הפלואידית ועל זיכרון העבודה של סטודנטים.   היכולת הפלואידית נבדקה באמצעות מבחני מטריצות, וזיכרון העבודה נבדק באמצעות מבחן בו הסטודנט התבקש לחזור על רצף של גירויים בסדר הקראתם, בנוסף להשלמת משימת עיבוד מסיחה.   

חלק מהסטודנטים עברו לאחר מכן חודש של אימון במשימת BACK-N.  כל סטודנט התאמן במשימה בהתאם לרמת היכולת המקסימלית שלו (BACK-3,   BACK-4 וכן הלאה), כדי שהאימון יהיה הכי יעיל עבורו.  הם התאמנו 20 דקות כל יום במשך ארבעה שבועות.  בעקבות האימון כולם השתפרו במשימה הזו.  היו סטודנטים שהגיעו לרמת BACK-7 (נדמה לי שאני יכולה רק לחלום להגיע לרמה כזו)!  

לאחר חודש האימון, נבדקו שוב היכולת הפלואידית וזיכרון העבודה.  הסתבר, שהביצועים במבחני המטריצות השתפרו בעקבות האימון!  לעומת זאת הביצועים במבחן זיכרון העבודה לא השתפרו.

את מה מאמנת משימת BACK-N?

ייתכן שהיא מאמנת את טווח הזיכרון.  טווח הזיכרון הוא יכולת צרה בתוך היכולת "זיכרון לטווח קצר".  טווח זיכרון הוא היכולת לשמור מידע במודעות המיידית ולהפיק אותו בטווח המיידי.  משימת "זכירת ספרות קדימה" היא דוגמה טובה למשימה הבודקת טווח זיכרון.

משימת BACK-N  דורשת, כמו משימות טווח זיכרון אחרות, "להחזיק" את הקשב על סדר הפריטים הנראה או הנשמע.  ההבדל הוא שבעוד שבמשימות אחרות של טווח זיכרון רשימת הפריטים היא "סטטית", כאן צריך לעקוב אחר מידע שזורם כל הזמן תוך כדי ביצוע המשימה, ובו זמנית לעקוב אחר מספר הפריטים המוצגים אחרי כל פריט.  כך שהמשימה מורכבת יותר ממשימות אחרות של טווח זיכרון.  

העובדה שמשימה זו לא דורשת מניפולציה דומה למה שנדרש במשימות אחרות של זיכרון עבודה (כמו למשל, זכירת ספרות לאחור), מסבירה את המתאם הנמוך שלה, באופן יחסי, עם מדדים של זיכרון עבודה. 


מה מסביר את ההשפעה שלה על היכולת הפלואידית?  ייתכן,  שהעובדה שצריך להתמודד כל הזמן, ובמהירות, עם מידע חדש, לקשר אותו למידע שכבר קיים ובו זמנית לעדכן את המידע הקיים, הן שהופכות משימה זו לקשורה ליכולת הפלואידית.   

No comments:

Post a Comment