ברוכים הבאים! בלוג זה נועד לספק משאבים לפסיכולוגים חינוכיים ואחרים בנושאים הקשורים לדיאגנוסטיקה באורייטנצית CHC אבל לא רק.
בבלוג יוצגו מאמרים נבחרים וכן מצגות שלי וחומרים נוספים.
אם אתם חדשים כאן, אני ממליצה לכם לעיין בסדרת המצגות המופיעה בטור הימני, שכותרתה "משכל ויכולות קוגניטיביות".
Welcome! This blog is intended to provide assessment resources for Educational and other psychologists.
The material is CHC - oriented , but not entirely so.
The blog features selected papers, presentations made by me and other materials.
If you're new here, I suggest reading the presentation series in the right hand column – "intelligence and cognitive abilities".
נהנית מהבלוג? למה שלא תעקוב/תעקבי אחרי?
Enjoy this blog? Become a follower!
Followers
Search This Blog
Featured Post
קובץ פוסטים על מבחן הוודקוק
רוצים לדעת יותר על מבחן הוודקוק? לנוחותכם ריכזתי כאן קובץ פוסטים שעוסקים במבחן: 1. קשרים בין יכולות קוגניטיביות במבחן ה...
Friday, October 31, 2014
חמש הסכמות בין מומחים לגבי הערכת לקות למידה ספציפית
Tuesday, October 28, 2014
CHC CROSS BATTERY מתיחת פנים לאתר
A new facelift to the CHC cross battery site
Sunday, October 26, 2014
כמה דברים שיעזרו לכם לעשות דיאגנוסטיקה טובה יותר - 7
Friday, October 24, 2014
Mathematics and cognitive abilities part 1: the development of arithmetic skills.
מתמטיקה ויכולות קוגניטיביות חלק ראשון: התפתחות הכישורים החשבוניים.
Thursday, October 23, 2014
A classic paper about the development of arithmetic abilities
מאמר קלאסי ומומלץ מאד על התפתחות היכולת החשבונית
Wednesday, October 22, 2014
A slight improvement in "A very brief introduction to intelligence theories"
Monday, October 20, 2014
"שיפור קל במצגת "הצצה קצרצרה לתאוריות על משכל
Saturday, October 18, 2014
Tips for good assessment and report writing - 6
כמה דברים שיעזרו לכם לעשות דיאגנוסטיקה טובה יותר - 6
Thursday, October 16, 2014
Dyscalculia – is it chronic? Findings from an Israeli long term study
Wednesday, October 15, 2014
דיסקלקוליה – האם כרונית? ממצאי מחקר אורך ישראלי
· הציון של 40% מ-104 התלמידים במבחן המתמטיקה היה באחוזון 5 ומטה, ולכן הם אובחנו מחדש כדיסקלקולים.
· החוקרות מציינות שהציון של מרבית הילדים מה – 60% הנותרים היה עדיין "נמוך" – באחוזון 25 ומטה. מכיוון שכל ציון שהוא גבוה מאחוזון 16 נמצא בטווח של סטית תקן אחת ופחות מזה מתחת לממוצע, ניתן לראות ציון כזה כתפקוד תקין (אם כי לא גבוה). החוקרות לא מציינות איזה אחוז מ – 104 הילדים קיבל ציון באחוזון 16 ומעלה.
אילו מדדים שנמדדו בכיתה ה' היו קשורים לדיסקלקוליה בכיתה יא'?
· ציון ה – IQ הכללי מכיתה ה', שחושב בלי תת מבחן חשבון, היה נמוך בשש נקודות בממוצע אצל 104 התלמידים, לעומת קבוצת הביקורת. קבוצת ה – 104 גילו, לעומת קבוצת הביקורת, גם קשיים בקשב ובכתיבה.
אילו מדדים שנמדדו בכיתה ה' לא היו קשורים לדיסקלקוליה בכיתה יא'?
· קריאה, למידת מלים, מבחני שטף, זיהוי פנים, מבחן RCFT, לא היו קשורים לדיסקוקליה בכיתה יא'.
· גם קבלת עזרה בחשבון, מצב סוציו אקונומי,השכלת ההורים, מין הילד, והיסטוריה משפחתית של קשיי למידה לא היו קשורים לדיסקלקוליה בכיתה יא'.
מה אנחנו לומדים מכל זה?
· נראה שדיסקלקוליה, כפי שהיא מוגדרת כאן (ציון במבחן חשבון באחוזון 5 ומטה ומשכל תקין) היא מצב שאצל 40% מהלוקים בו הוא כרוני. אם נגדיר דיסקלקוליה כציון במבחן חשבון באחוזון 16 ומטה ומשכל תקין, ככל הנראה אחוז גבוה מ – 40 מקבוצת ה - 104 יוגדרו כמתמודדים עם דיסקלקוליה כרונית.
· בכל זאת היו ככל הנראה מספר ילדים, שהתקדמו מתפקוד באחוזון 5 ומטה בכיתה ה', לתפקוד באחוזון של מעל 16 בכיתה יא'. זו בעיני התקדמות משמעותית, גם אם הם לא הגיעו לתפקוד ברמה של מעל אחוזון 25. לא ברור מה עזר לילדים אלה להתקדם. זו שאלה שחשוב בעיני להשיב עליה. ניתן גם לקוות, שבעזרת איתור מוקדם, הרבה הרבה לפני כיתה ה', ואולי עוד בגן, והתערבות מונעת, ניתן יהיה למנוע את התפתחות הדיסקלקוליה לפחות אצל חלק מהילדים.
Sunday, October 12, 2014
The need for a unitary definition of dyscalculia
Dyscalculia from a developmental and
differential perspective
comprehension (like in math problems)?
(like in the Dyscalculia screener about which I posted in july 9th) – to identify group no, 1. We should use more complex math tasks as part of the identification process of group no. 2.
I think, that the main diagnosis of a child who has disabilities in many cognitive abilities (visuospatial processing, auditory processing, fluid ability, short term memory, processing speed, long term storage and retrieval, comprehension knowledge) is not dyscalculia or learning disability. That's why it's important, in my opinion, not to include children with broad cognitive deficits in groups of children meant to be with dyscalculia or learning disability.