שם המבחן
|
תיאורו
|
מאיזו סוללה
|
איזו יכולת המבחן תוכנן לבדוק
|
זכירת סיפורים
|
הילד מאזין לסיפור וחוזר עליו מלה במלה
|
מבחני ההישגים
|
ידע מגובש
|
ידע אקדמי
|
הילד משיב על שאלות בתחומי המדעים, מדעי החברה
ומדעי הרוח.
|
מבחני ההישגים
|
ידע מגובש
|
אוצר מלים על פי תמונה
|
הילד משיים תמונות של אובייקטים.
|
מבחני ההישגים
|
ידע מגובש
|
הבנה מילולית
|
הילד משיים תמונות של אובייקטים, מוצא מלים
נרדפות למלים נתונות, מוצא הפכים למלים נתונות, ופותר אנלוגיות מילוליות.
|
המבחנים הקוגניטיבים
|
ידע מגובש
|
ידע כללי
|
הילד משיב על שאלות על מיקום של אובייקטים
הילד משיב על שאלות על שימוש באובייקטים.
|
המבחנים הקוגניטיבים
|
ידע מגובש
|
זכירת סיפור מושהית
|
הילד חוזר על הסיפורים להם האזין וחזר במבחן
"זכירת סיפור"
|
מבחני ההישגים
|
אחסון
ושליפה לטווח ארוך
|
הבנת שפה דבורה
|
הילד משלים מלה חסרה בסוף משפט המושמע לו.
|
מבחני ההישגים
|
ידע מגובש
|
אוצר מלים ספרותי
|
הילד אומר מלה נרדפת למלה נתונה, מלה הפוכה
למלה נתונה, ומשלים אנלוגיה.
|
מבחני ההישגים
|
קריאה
וכתיבה
ידע מגובש
|
הבנת הוראות
|
הילד מצביע על אובייקטים בתמונה לפי הוראות
הניתנות לו
|
מבחני ההישגים
|
ידע מגובש
|
הבנת
טקסט
|
הילד מצביע על תמונות המתאימות למשפט או קורא
קטע קצר ומזהה מלת מפתח חסרה בקטע.
|
מבחני ההישגים
|
קריאה
וכתיבה
|
שטף סמנטי
|
הילד שולף כמה שיותר מלים בדקה ששייכות
לקטגוריה מסויימת למשל "חיות".
קיימות שלוש קטגוריות כאלה.
|
המבחנים הקוגניטיבים
|
אחסון
ושליפה לטווח ארוך
|
שם המבחן
|
תיאורו
|
מאיזו בטריה
|
איזו יכולת המבחן תוכנן לבדוק
|
איות
|
הילד מתבקש לאיית מלים המושמעות לו.
|
מבחני ההישגים
|
קריאה וכתיבה
|
WORD ATTACK
|
הילד קורא מלות תפל
|
מבחני ההישגים
|
קריאה וכתיבה
עיבוד שמיעתי
|
זיהוי אותיות ומלים
|
הילד מזהה אותיות ומלים
|
מבחני ההישגים
|
קריאה וכתיבה
|
איות צלילים
|
הילד כותב אותיות שמתאימות לצלילים ושילובי
אותיות שמתאימים לשילובי צלילים בשפה האנגלית.
|
מבחני ההישגים
|
קריאה וכתיבה עיבוד שמיעתי
|
עריכה
|
הילד מזהה ומתקן שגיאות באיות, ניקוד, אות
גדולה, או מלה בתוך קטעים קצרים.
|
מבחני ההישגים
|
קריאה וכתיבה
|
דגמי כתיבה
|
הילד כותב משפטים בהתאם לדרישות מסוימות.
|
מבחני ההישגים
|
קריאה וכתיבה
|
שטף בכתיבה
|
הילד מקבל שלוש מלים ותמונה ועליו לחבר ולכתוב
במהירות משפט עם שלוש המלים.
|
מבחני ההישגים
|
קריאה וכתיבה
מהירות
עיבוד
|
שטף בקריאה
|
הילד קורא משפטים במהירות האפשרית ומחליט אם הם
נכונים או לא.
|
מבחני ההישגים
|
קריאה וכתיבה
|
מודעות לצלילים
|
הילד צריך לתת חרוז למלים נתונות, להחליף צליל
במלים נתונות לצליל אחר, ולהפוך את סדר הצלילים במלים נתונות
|
מבחני ההישגים
|
עיבוד
שמיעתי
|
הבנת טקסט
|
הילד מצביע על תמונות המתאימות למשפט או קורא
קטע קצר ומזהה מלת מפתח חסרה בקטע.
|
מבחני ההישגים
|
קריאה וכתיבה
|
כתב יד
|
כנראה שהכוונה היא למבחן "אותיות גדולות
ופיסוק" הבודק את היכולת של הילד להשתמש נכון באותיות גדולות ובפיסוק.
|
מבחני ההישגים
|
קריאה וכתיבה
|
שטף מתמטי
|
הילד פותר במהירות כמה שיותר תרגילים בחיבור,
חיסור וכפל
|
מבחני ההישגים
|
יכולת
כמותית
|
שם המבחן
|
תיאורו
|
מאיזו בטריה
|
איזו יכולת המבחן תוכנן לבדוק
|
שטף בכתיבה
|
הילד מקבל שלוש מלים ותמונה ועליו לחבר ולכתוב במהירות
משפט עם שלוש המלים.
|
מבחני
ההישגים
|
מהירות עיבוד
קריאה
וכתיבה
|
שטף בקריאה
|
הילד קורא משפטים במהירות האפשרית ומחליט אם הם
נכונים או לא.
|
מבחני ההישגים
|
קריאה
וכתיבה
|
מהירות החלטה
|
הילד סורק במהירות שורת ציורים ומחליט אילו שני
תמונות קשורים זה לזה. ככל שהמבחן מתקדם
הקשר הופך להיות קצת יותר מופשט.
|
המבחנים הקוגניטיבים
|
מהירות עיבוד
|
התאמה חזותית
|
הילד מזהה במהירות האפשרית 2 צורות גיאומטריות
זהות מבין שורת מסיחים, או 2 מספרים זהים בכל שורה של ששה מספרים.
|
המבחנים הקוגניטיבים
|
מהירות עיבוד
|
סימון זוגות
|
הילד מזהה מבין מסיחים ומקיף זוג גירויים
שמופיע ברצף מסוים במהירות האפשרית.
|
המבחנים הקוגניטיבים
|
מהירות עיבוד
|
שיום תמונות מהיר
|
הילד מזהה ומשיים במהירות ציורים של אובייקטים
נפוצים.
|
המבחנים הקוגניטיבים
|
אחסון
ושליפה לטווח ארוך, מהירות עיבוד
|
שטף סמנטי
|
הילד שולף כמה שיותר מלים בדקה ששייכות
לקטגוריה מסויימת למשל "חיות".
קיימות שלוש קטגוריות כאלה.
|
המבחנים הקוגניטיבים
|
אחסון
ושליפה לטווח ארוך
|
שטף מתמטי
|
הילד פותר במהירות כמה שיותר תרגילים בחיבור,
חיסור וכפל.
|
מבחני ההישגים
|
יכולת
כמותית
|
א. שיוך מבחן השטף הסמנטי למהירות עיבוד ולא לאחסון ושליפה לטווח ארוך. זה אומר שלפחות לפי הניתוח הזה, גורם המהירות הוא דומיננטי במבחן זה לא פחות, ואולי יותר, מגורם השליפה ממאגר הידע. גורם המהירות במבחן זה קצת פחות דומיננטי מגורם הידע המגובש, אליו ראינו קודם שהמבחן ממופה בניתוח זה.
ב. ערבוב של סיבה ותוצאה: כתיבה שוטפת, קריאה שוטפת ושטף מתמטי מתאפשרים בין השאר הודות למהירות עיבוד תקינה.
גורם רביעי, שאפשר אולי לכנותו יכולת פלואידית , הכיל את המבחנים הבאים:
שם המבחן
|
תיאורו
|
מאיזו בטריה
|
איזו יכולת המבחן תוכנן לבדוק
|
בעיות ישימות
|
הילד מתבקש לנתח ולפתור בעיות מעשיות במתמטיקה
על ידי החלטה באיזו פעולה מתמטית להשתמש
|
מבחני ההישגים
|
יכולת
כמותית
יכולת פלואידית
|
אנליזה וסינתזה
|
הילד מחיל כללים נתונים, כדי לפתור בעיות.
|
המבחנים הקוגניטיבים
|
יכולת פלואידית
|
מושגים כמותיים
|
המבחן בודק את היכרותו של הילד עם מושגים,
סמלים ואוצר מלים מתמטי. כמו כן הילד
משלים סדרות חשבוניות.
|
מבחני ההישגים
|
יכולת
כמותית
|
יצירת כללים
|
הילד מסיק כלל שלפיו ממוינים גירויים שמוצגים
בפניו.
|
המבחנים הקוגניטיבים
|
יכולת פלואידית
|
חישוב
|
הילד מבצע תרגילים בארבע פעולות החשבון, וכן
מתמטיקה גבוהה.
|
מבחני ההישגים
|
יכולת
כמותית
|
עיבוד מרחבי
|
הילד רואה צורה ובוחר את סט המרכיבים שיוצרים
את הצורה הזו מבין מסיחים. לצורך התשובה הילד
מבצע אינטגרציה מנטלית של מרכיבי הסט הכוללת רוטציות.
|
המבחנים הקוגניטיבים
|
עיבוד
חזותי
|
זכירת ספרות לאחור
|
הילד מאזין לסדרות של מספרים וחוזר עליהן מהסוף
להתחלה.
|
המבחנים הקוגניטיבים
|
זיכרון
לטווח קצר
|
תכנון
|
הילד צריך לעבור על כל חלקיו של שרטוט מורכב
מבלי להרים את העפרון מהדף או לחזור על חלקים עליהם כבר עבר.
|
המבחנים הקוגניטיבים
|
יכולת פלואידית ועיבוד חזותי
|
שם המבחן
|
תיאורו
|
מאיזו בטריה
|
איזו יכולת המבחן תוכנן לבדוק
|
הבנת הוראות
|
הילד מצביע על אובייקטים בתמונה לפי הוראות
הניתנות לו
|
מבחני ההישגים
|
ידע מגובש
|
מודעות לצלילים
|
הילד צריך לתת חרוז למלים נתונות, להחליף צליל
במלים נתונות לצליל אחר, ולהפוך את סדר הצלילים במלים נתונות
|
מבחני ההישגים
|
עיבוד שמיעתי
|
מיזוג צלילים
|
הילד מאזין למלים שפורקו להברות, תת הברות
ופונמות. עליו לזהות מהן המלים.
|
המבחנים הקוגניטיבים
|
עיבוד שמיעתי
|
זכירת מלים
|
הילד חוזר על סדרות של מלים המושמעות לו לפי
סדר השמעתן.
|
המבחנים הקוגניטיבים
|
זיכרון לטווח קצר
|
מלים לא שלמות
|
הילד מאזין למלים בהן חסרה פונמה אחת או
יותר. עליו לזהות מהן המלים.
|
המבחנים הקוגניטיבים
|
עיבוד שמיעתי
|
כאן נראה לי שהמכנה המשותף בין כל המבחנים הוא הצורך לעבד רצפים: במבחן "הבנת הוראות", הילד צריך לבצע מספר הוראות על פי הרצף בו הן ניתנו. מבחני העיבוד השמיעתי בוודאי דורשים עיבוד או מניפולציה ברצף הצלילים מהן מורכבות מלים, ומבחן "זכירת מלים" דורש חזרה על רצף מלים בסדר השמעתו.
שם המבחן
|
תיאורו
|
מאיזו בטריה
|
איזו יכולת המבחן תוכנן לבדוק
|
למידה חזותית שמיעתית מושהית
|
לאחר פרק זמן של חצי שעה לפחות מלמידת צמדי
הסמלים והמלים שהתרחשה במבחן למידה חזותית שמיעתית, הילד "קורא" שנית
משפטים המורכבים מסמלים אלה.
|
המבחנים הקוגניטיבים
|
אחסון ושליפה לטווח ארוך
|
למידה חזותית שמיעתית
|
הילד לומד צמדים של סמלים ומלים
ו"קורא" משפטים המורכבים מסמלים אלה.
|
המבחנים הקוגניטיבים
|
אחסון ושליפה לטווח ארוך
|
במבחנים אלה הילד לומד ושולף צמדים של סמלים ומלים. שאר המבחנים שבודקים אחסון ושליפה לטווח ארוך "התפזרו" לגורמים אחרים: "זכירת סיפור" עבר לידע מגובש, "שיום תמונות מהיר" עבר למהירות עיבוד ו"שטף סמנטי" עבר הן לידע מגובש והן למהירות עיבוד.
אילו גורמים/יכולות חסרים כאן, ולמה?